Portada Sociedá Espertos asturianos piden planificación y continuidá na pólitica llingüística

Espertos asturianos piden planificación y continuidá na pólitica llingüística

by asturnet

La planificación rigurosa de cualquier proyectu de normalización social entamáu poles distintes administraciones xunto a la continuidá y evaluación de les polítiques desenvueltes consideráronse claves pal ésitu d’estes acciones. Esa foi el principal puntu nel que coincidieron xestores culturales y el representante del movimientu cívicu pol asturianu na mesa celebrada güei en Xixón. La voluntá real de los gobernantes resaltóse tamién como un elementu decisivu nestes actuaciones públiques.

Adolfo Camilo Díaz, xestor de diversos proyectos culturales en conceyos; Penélope Miranda, responsable del Serviciu de Normalización de L.lena y Yolanda Montes, responsable de la oficina de Llangréu y Fernando Balbuena representante de la Xunta pola Defensa la Llingua fueron los encargaos de debatir na mesa titulada “Mormalización y ciudadanía” el casu asturianu.Adolfo Camilo Dïaz espunxo les diverses esperiencies d’acción positiva desenvueltes nos conceyos onde trabayó en proyectos de xestión cultural y resaltó de toos ellos “la bona y normal acoyida” que despertaben nel conxuntu los ciudadanos, una acoyida que contrastaba “cola actitú a veces xeneralizada de rocea o desinterés de los responsables políticos”. Una de les claves de la bona respuesta de la xente foi pal actual xestor cultural del Ayuntamientu d’Avilés “l’usu d’una llingua cercana y reconocible polos mesmos falantes” y resaltó como la principal carencia “na falta de continuidá de los proyectos, munches veces suxetos al vaivén de los cambios políticos o de persones con estes responsabididaes”, esto supón “tamién el trabayar en precario y ensin unes mínimes posibilidaes d’asegurar el llabor fechu”. La falta de continuidá de les acciones emprimaes en materia de promoción llingüística foi dalgo que tamién coincidieron en denunciar les resposables de les oficines de Normalización de L.Lena y Llangréu, Penélope Miranda y Yolanda Montes: “De los cuatro servicios normalizadores qu’esisten nos conceyos, namás dos d’ellos, el de Xixón y el de la mancomunidá de Peñes, tienen presupuestu propiu, L.Lena y Llangréu dependen escluvamente de les subvenciones”, afirmó la responsable de normalización de L.lena. Pela so parte, la responsable del serviciu llangreanu, aportó la necesidá d’aprovechar nos conceyos les posibilidaes del texíu asociativu, sobremanera el de les asociaciones moces pa facer actividaes de promoción del idioma.

L’ausencia d’una “planificación programada, rigurosa, continuada nel tiempu y sometía a una evaluación periódica” ye ún de los rasgos que caltericen el casu d’Asturies en materia de normalización pal representante de la Xunta pola Defensa de la Llingua Fernando Balbuena, qu’apuntó a la “evidente falta de voluntá política” como la desplicación d’esta carencia. “Faen falta non un plan, sinón seguramente munchos planes, en cada administración” afirmó Balbuena “y que nellos se detalle lo que se va facer, cómo, con qué medios, temporalización y una evaluación cola que se sigan les coses entamaes pa ver les que funcionen y les que non”. El voceru de la Xunta faló tamién de la necesidá de que cualquier política llingüística había dir empobinada a consiguir “la perpetuación del idioma” y a incidir na “quiebra xeneracional que se ta dando na tresmisión del asturianu”. Fernando Balbuena refirióse a otru de los asuntos comentaos na intervención anterior de Adolfo Camilo Díaz, el del tipu de llingua usada “si falla la ferramienta” dixo “y los propios falantes nun se reconocen na llingua utilizada ye seña de que se ta faciendo mal, eso ta claro”.

A la mesa redonda siguióla un animáu coloquiu nel qu’intervinieron dende’l públicu, xunto a dellos asistentes a la xornada,el responsable de la Oficina de Política Llingüística d’Asturies Ramón d’Andrés y la conceyal de Mocedá del Ayuntamientu de L.lena. D’Andrés comprometióse a que la planificación y la continuidá diben ser los exes enriba los que se diba desenvolver la política del so departamentu y insistió na importancia d’asegurar “les perres necesaries, asina como l’asesoramientu y l’apoyu” de l’Adminsitración autonómica pa que los conceyos puedan trabayar n’iniciatives de normalización social. El cabezaleru de la Oficina de Política Llingüística aludió tamién a la “falta de formación” de munchos responsables políticos o d’entidaes sociales “con bona voluntá, pero ensin nengún criteriu a la hora de facer les coses”

La xornada terminó col conciertu “Nueche d’insomoniu” del cantautor Toli Morilla. Mañana van siguir estes primeres Xornaes de Normalización nos Conceyos con una sesión de mañana dedicada a la ponencia: “La normalización llingüística en Barcelona: Ente una metodoloxía clásica y los nuevos retos” La normalització lingüística a Barcelona: entre una mètodologia clàssica i els nous reptes.” de Toni Mataix Ubach, del Centre de Normalització Lingüística de Barcelona y a la entidá organizadora d’estos alcuentros cola conferencia: “La Oficina Municipal de la Llingua de Xixón: un añu faciendo camín pola normalización llingüistica” de la so responsable Xosé Rodríguez López. Les xornaes piésllense pela tarde cola ponencia “La rede de normalización llingüística nos conceyos d’Asturies” a cargu de Ramón d’Andrés Díaz, Xefe del Serviciu de la Oficina de Política Llingüística del Principáu d’Asturies a la que va siguir una mesa redonda colos responsables de los cuatro servicios municipales qu’hai agora funcionando n’Asturies: Eloi Antuña Zamarro, Mancomuidá de Peñes; Yolanda Magdalena Montes, Llangréu; Penélope Miranda Fernández, L.lena y MªXosé Rodríguez López, Xixón.

Tamién te podria gustar