Portada Educación El Seminariu de Filoloxía ufre l’analís d’Un añu na Universidá

El Seminariu de Filoloxía ufre l’analís d’Un añu na Universidá

by asturnet

El Seminariu de Filoloxía acaba emitir esti día un testu con motivu la Selmana de les Lletres a semeyanza del discursu añal de la presidencia de l’Academia nel que fai un repasu de los acontecimientos del añu, talamente como fai dende hi 30 años l’Academia de la Llingua. El testu ellaboráu pol grupu d’investigación de la Universidá d’Uviéu Seminariu de Filoloxía Asturiana, aprovecha la celebración de la Selmana de les Lletres Asturianes pa faer balance de lo que foi l’añu universitariu pa la llingua asturiana y reflexonar sobre dellos retos de futuru. El testu tien carácter colectivu y suscríbenlu Xulio Viejo, Álvaro Arias Cabal, Fernándo Álvarez-Balbuena, Xuan Carlos Busto Cortina, Ramón d’Andrés Díaz, Taresa Fernández Lorences y Juan Carlos Villaverde Amieva, toos profesores de Filoloxía (Hispánica y Románica) de la Universidá d’Uviéu.

Asturnews reproduz darréu la totalidá del mencionáu testu:

Tolos años, cola Selmana de les Lletres Asturianes, plantéase la ocasión de facer el balance añal correspondiente y entamar los propósitos pal nuevu cursu llingüísticu. Como llamentablemente suel ser habitual, el d’esti 2009 enfréntanos, otra vuelta más, a la constatación d’un dramáticu retrocesu llingüísticu, a unes escases perspectives d’actuaciones fondes y decidíes nesta materia y tamién a un pulsu social de tonu baxu y con dificultaes evidentes pa ser activáu dende los discursos y estratexes habituales.

L’añu universitariu ofrez un poco de too ello pero tamién unos rellumos un poco más amables que, de toes formes, nun debieren tapecer otres dificultaes y riesgos a futuru.

Como ye conocío, l’estáu de coses provocáu pol fracasu d’una primer propuesta de planes d’estudiu dio camín a un nuevu procesu que, polo que respecta al asturianu, permitió finalmente la so entrada nos estudios reglaos de la Facultá de Filoloxía so la fórmula del minor. El Seminariu de Filoloxía Asturiana asumió y defendió esta propuesta como una salida razonable (en tou casu, la única planteada) a la cafiante situación creada. Sicasí, nel debate entamáu daquella, esta opción de 48 creitos ECTS (8 asignatures) foi ásperamente criticada pola so supuesta insuficiencia con mires a la formación de profesoráu, hasta’l puntu de llegar facese campaña esplícita contra ella dende medios asturianistes de dientro y fuera de la propia Facultá, incluyendo’l cuestionamientu personal de los que sí la aceptaben y, polo demás, ganaben rotundamente la votación definitiva.

Hubo qu’esperar poco (concretamente a otru desafortunáu episodiu, agora en Maxisteriu) pa que, en cuenta de la sangrante insuficiencia de los 48 creitos pa la formación de profesoráu, surdiera un sorprendente y entusiasta consensu asturianista sobre la idoneidá d’una mención agora de solo 30 y precisamente na propia Escuela Universitaria de Formación de Profesoráu. Hasta tal puntu foi esto, que desque se llograron eses 5 asignatures (mayormente por mor del trabayu discretu del equipu rectoral y d’una parte d’alumnos y profesores), nun paez qu’hubiera mayores problemes con que se reducieren depués los conteníos estrictamente llingüísticos d’esta mención a sólo 18 creitos, ensin que se prendieren los fogarales del episodiu anterior de Filoloxía.

Dende’l Seminariu de Filoloxía Asturiana, anque mui conscientes de la xusteza de carga docente de dambes opciones, asumímosles como llogros inequívocos y congratulámonos poles dos, polo que representen de saltu de calidá na consolidación na enseñanza reglada universitaria de la nuestra llingua, y na perspectiva d’empobinar a partir d’ellos unos programes docentes ya investigadores con unes mínimes garantíes. Por exemplu, a través del Máster de Secundaria, onde la presencia del asturianu paez tar igualmente encarrilada. En tou casu, recabamos una razón aritmética cenciella p’avalar la dignidá y el potencial formativu d’aquellos dichosos 48 creitos del minor (desque tenemos que nos felicitar agora polos 18 de la mención) y pa confirmar que na anterior polémica de Filoloxía nun yera tanto una o otra carga docente lo qu’inflamaba les pasiones ya inspiraba les filípiques.

Pero, incluso sobre’l supuestu optimista de que los planes van poder activase ensin mayores problemes, el momentu na universidá nun ye tanto pa la complacencia colo que puede llegar a ser como pa la vixilancia crítica. El procesu de reforma representa por él mesmu un grave desafíu que, en términos puramente académicos, va obligar a profesores y estudiantes a un cambiu radical de planteamientos y actitúes. Polo demás, ye tristemente visible’l mormolecimientu y falta de puxu nos aspectos estrictamente intelectuales de la vida universitaria asturiana, mui particularmente nel ámbitu de les humanidaes y más particularmente nel de la Filoloxía, onde los estudios d’asturianu nun son una escepción no tocante tanto al númberu menguante d’alumnos matriculaos y asistentes a les clases como al so efectivu nivel de motivación y compromisu. Echa-y la recuarta y tornar esta tendencia ye agora lo prioritario si se quier llograr la estabilidá de los estudios yá algamaos y más tovía si se quier avanzar a programes docentes cada vez más ambiciosos.

Dende’l nuestru análisis, y a la vista de comentarios y suxerencies que lleguen de los propios estudiantes, hai delles cuestiones que comprometen la valoración última de los estudios d’asturianu. Per una parte, el conocimientu realmente espertu del asturianu concéntrase n’ámbitos temáticos mui específicos, mientres que de grandes partes de la estructura llingüística o d’otres circunstancies relatives a la llingua tiense un conocimientu malapenes superficial, cuando non nulu. Per otra, échase de falta una actualización teórica y metodolóxica, acullá de ciertos procedimientos d’análisis heredaos y rutinarios. Hai, a otra mano, una desconexón visible ente’l tipu de conocimientu llingüísticu recibíu y la realidá social de la llingua, y l’averamientu a esta materia (más allá del compromisu personal sinceru colo que la llingua representa socialmente) trai darréu demasiaes veces un componente doctrinariu y dependiente por demás d’estaos emocionales o de situaciones episódiques diverses, que nada aporta a lo que l’alumnu tien derechu a esperar d’una clase universitaria normal, pola que paga una matrícula.

Estes y otres cuestiones merecen seguramente una reflexón autocrítica posada y una actuación estratéxica midida y arrogante qu’empieza precisamente (falando d’universidá) por definir un programa investigador afechiscu a les nueves situaciones. Nos sos pocos años d’esistencia, el nuestru grupu d’investigación, ensin una dotación específica de medios, punxo en marcha una serie d’iniciatives (proyectos, congresos, presentaciones de llibros, cursos…) que precisamente buscaben enanchar, fuera de les rutines del aula, el campu d’intereses de l’asturianística, facer un balance críticu de la so propia tradición y proponer posibles víes de renovación (asina, nel workshop Llabor en tienda, d’ochobre pasáu). La bondá de dalgunes d’estes iniciatives foi precisamente confirmada tanto pol nivel d’asistencia y participación como pol surdimientu depués d’ilustres imitadores. Trátase entós d’aportaciones humildes al llabor universitariu que, en tou casu, marquen un posible camín de renovación y enriquecimientu pel que mal díbemos andar si sintiéramos la necesidá d’enrocanos en falsos monopolios intelectuales, y peor tovía si tola iniciativa académica que puede proponese consiste na simple reiteración de fórmules previes o una urxencia infantil por acutar espacios de supuestu prestixu.

En tou casu, cualquier cosa que quiera entamase al rodiu del asturianu, dientro o fuera de la Universidá, pide siempre un plus d’implicación emocional y una perspectiva comprometida que seya quien a da-y un sentíu a esi esfuerzu más allá de los murios universitarios, onde daveres vive, o malvive, la llingua asturiana. Esa foi nestos años la verdadera fuerza de l’asturianística con relación a otres maneres más convencionales y distantes de concebir el trabayu académicu n’otres árees de conocimientu. Sicasí, apurar lo que ye una respetable actitú vital na práctica académica trai un riesgu visible d’ideoloxización del discursu científicu qu’en nada ayuda al afitamientu y el prestixu de la nuestra disciplina, cuayada precisamente nes últimes décades na llucha contra otru tipu de prexuicios bien conocíos.

La historia, la realidá social o les característiques estructurales de la llingua son complexes por elles mesmes y pueden dase a mui distintu tipu d’aproximaciones igualmente válides dende’l puntu de vista científicu. L’exerciciu y valimientu entusiasta d’estos planteamientos personales constitúi’l nucleu sagráu del principiu de llibertá de cátedra y del impulsu intelectual en xeneral. Pero espurrir esti necesariu enfoque propiu del profesor y llevalu a la pretensión d’establecer sobre él unes condiciones de respetabilidá pal restu de postures posibles y discrepantes podría llevar pela vía rápida a la rocea por parte d’unos alumnos (y unos colegues), que tienen derechu a esperar, polo menos, una definición clara y moralmente aséptica del campu disciplinar nel qu’empeñen l’esfuerzu y los medios. Defender, cola simple práctica docente, esi derechu del estudiante d’asturianu a nun tener que se ver ferviendo n’estaos emocionales recibíos y ayenos ye seguramente un bon camín pa busca-y un poco de viabilidá y normalidá futura a unos estudios universitarios.

Nenguna deontoloxía nin teoría sociollingüística respetable permite considerar que l’estudiu d’una llingua tenga que relativizar les esixencies comunes de la práctica científica según el marcu sociopolíticu o les implicaciones identitaries que se-y puedan atribuir. Esto val pal asturianu como pa cualesquier otru idioma. Tampoco nenguna epistemoloxía llingüística establez que los conocimientos o destreces que daquién pueda acreditar nel análisis filolóxicu (por encomiables que resulten) garanticen una visión especialmente clarividente d’esi marcu sociopolíticu, nin menos tovía fueros pa reclamar una especial potestá o representatividá pa decidir cómo una sociedá y los sos individuos tendríen que se conducir. Pero lo más importante ye que nin la probable escelencia d’una determinada propuesta d’actuación sociopolítica sobre la llingua (¡que bienvenida fuera!) da pa comprometer mínimamente la reflexón intelectual sobre la so realidá científica, que ye precisamente lo que se-y debiera esixir a una Universidá financiada públicamente.

Por eso, cerrase en cultivar una imaxe de filoloxía martirial y antisistema, asediada por mercenarios de tolos males imaxinables, traería probablemente dalgún tipu de beneficiu estéticu, pero tamién mui series servidumes al mediu plazu. La experiencia del intensu añu universitariu que se cierra agora ofrez una serie de conclusiones, clares pa quien les quiera ver. Pero, sobre too, llecciones que podíen ser iluminadores pa un futuru que nun ye fácil pero qu’empieza a ser posible si s’afronta con unos mínimos d’ilusión, realismu, trabayu, humildá y convencimientu. Fuera d’eses coordenaes, mui poco o nada podemos esperar pa la Filoloxía Asturiana na Universidá, polo menos en términos de proyectu colectivu, que ye de lo que se trata.

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