Portada Entrevista de la selmana Tino Lozano: “Tán dándose los pasos pa llegar a l’anulación de la identidá del pueblu asturianu”

Tino Lozano: “Tán dándose los pasos pa llegar a l’anulación de la identidá del pueblu asturianu”

by asturnet

Va yá venti años ñacía en Xixón, la Tertulia Cultural El Garrapiellu, col envís de ser precisamente eso, una tertulia, un llugar d’alderique. Col tiempu les actividaes fueron medrando y güei ye una de les asociaciones referenciales de Xixón y d’Asturies, y una de les organizaciones asturianistes con más años al llombu. El so presidente ye anguaño Tino Lozano, y con él, y con Inacio Rodríguez-Solar, ayalgueru actual, falamos de los actos previstos pa esta efeméride y de la hestoria d’esti colectivu, amás d’otres munches cuestiones d’actualidá sobre la cultura y el patrimoniu d’Asturies. Una interesante entrevista de la selmana que nesta ocasión dixébrase en dos partes, pola mor de la so estensión y porque venti años d’actividá d’un colectivu como El Garrapiellu dan pa muncho.

-El Garrapiellu ñacía va venti años, pero, ¿de qué manera y con qué oxetivos

-Tino Lozano (TL): Yéremos un grupu xente que venía de los más estremaos estratos: sindical, políticu… pero toos con pruyimientos culturales. Nun sabíemos si llamanos peña gastronómica o cómo, y como nun atopábemos nome, y yéremos un garrapiellu que s’axuntaba y facía muncho alderique, pues acabemos por llamanos asina, simplemente “Tertulia Cultural El Garrapiellu”

-Inacio Rodríguez-Solar (IR): Hai que dicir qu’esi posu quedó na asociación y que entá anguaño nun tien nenguna tendencia política definida. Tol mundu convive n’El Garrapiellu. Pela asociación pasó xente de dreches, d’izquieres, d’estrema drecha, d’estrema izquierda, y pasen, y nun pasa nada. El Garrapiellu ñació yá con esa idea.

-TL: La denomación de Tertulia vieno pola cantidá de llarguísimos alderiques que facíemos. Como siempres diz un conocíu políticu xixonés “hai que ser asamblearios como El Garrapiellu”, eso foi siempres la nuesa filosofía, y sostúvose gracies a esa tolerancia ente toos. El primer presidente foi Luis Lobeto y secretariu foi José Antonio Fidalgo, el padre de Sonia Fidalgo, anguaño presentadora de la TPA.

-L’Asociación foi adaptándose a los cambios según les circunstancies.

-TL: Pasu ente pasu fueron faciéndose más actividaes, como les tertulies de los xueves, que queremos recuperar agora. Y que como diz Ánxel Nava, “morrieron d’ésitu”. Per elles pasó xente de lo meyor de la sociedá asturiana, como José Antonio Fidalgo, Joaquín Manzanares, Pedro de Silva, Isidro Martínez Oblanca, Xuan Xosé Sánchez Vicente… Hubo tantos xueves que la xente nun podía dir a toos.

-El 26 de marzu abrieron los actos de celebración con una espicha, ¿qué actos queden per delantre nesti añu?

-IR: Hai actos bien estremaos. Dende charres hasta actividaes con xuegos y deportes tradicionales, amás de la gran esposición que yá anunciamos. Ente les charres previstes, una sobre lo que foi, lo que ye y lo que va ser El Garrapiellu, hai otra sobre la Ruta de Xixón-Cuadonga, otru ésitu de l’asociación, yá que tamos falando d’una ruta recuperada pola organización y pa la que la mesma pagó la señalización, y que tien un gran ésitu social, con alredor de 15.000 persones que faen el camín cada añu.

-¿Nun se desaprovecha dende les instituciones un valor turísticu y cultural como esti?

-TL: Precisamente estos díes el Gobiernu d’Asturies ta a piques d’inaugurar una sienda homologada que va tener seiscientos quilómetros. Y a min intrigábame saber ónde ñaz y ónde muerre. Póngome a mirar y veo que ñaz en Posada de Llanes, nun sé por qué. Veo que finaliza en Santalla d’Ozcos y va pela Carisa, per Ubiña, pel Camín de la Mesa, un amiestu raru de caminos. Gasten un millón d’euros de los fondos FEDER nun camín artíficial, homologáu por Víctor Guerra, que yó preguntóme, qué tipu de titulación tien pa homologar esa ruta. Amás, el senderu garra tramos que son dafechu mui peligrosos. Los fondos FEDER vienen destianos pa recuperar caminos con tresfondu hestóricu, pero déxase ensin sofitu nengún al Camín de Xixón a Cuandonga pa financiar esi mecigayu ensin sentíu. Y como siempres, pa facer esta nueva ruta de seiscientos quilómetros, desficieron otru camín, fechu va 150 años, el de la Reina, desarmando un empedráu de sillería y usándolos los adoquines de rellenu nun prau. Ye una auténtica vergoña.

A ver si’l responsable políticu de les homologaciones, Ángel Ortega, tien el valor d’homologar esti camín (el de Xixón-Cuadonga), que yá apaez en dalgún rexistru como’l GR108. A ver si por fin lu homologuen, y lu meten nos circuitos europeos, que yá lo merecemos. Ye’l camín interior que tien más interesés patrimonial, sobre manera, íntimu, pa tol pueblu. Tolos años va xente de toa triba, que s’emociona al llegar a Cuadonga. Yá lo dicía Janel Cuesta, “ye la única ruta qu’une a la xente penriba de les relixones”. Yo tengo llevao conmigo a xudíos, baptistes, rusos, xente del Opus Dei… ye una ruta d’alcuentru.

-IR: Y nun ye namás una ruta pa facer, pue convertise tranquilamente nun recursu económicu perimportante, yá lo ye agora ensin promoción, qué podría llegar a ser…

-TL: Les reserves nos agospios hai que les facer con trés y cuatro meses de previsión, porque sinón ye imposible. Esto demuestra l’ésitu como productu económicu.

-En 2008 hebo un acontecimientu alredor del Camín de Xixón a Cuadonga qu’a xuiciu d’El Garrapiellu tampoco nun tuvo la repercusión que merecía

-TL: Cierto, cumpliéronse 150 años, y nun ye qu’agora seyamos monárquicos, que tuvo la Corte en Xixón a lo llargo de ventiseis díes. Y hai una crónica de como la reina fizo’l Camín de Xixón a Cuadonga. Cualesquier ciudá que tenga esta efeméride aprovéchala, pero equí pasó ensin pena nin gloria. A min llámame l’atención, por qué s’oculta. Ye una época amás na que s’industrializó Asturies, un añu mui importante pa la nuesa economía. Echóse a andar, o potencióse, la Fábrica d’Armes de Trubia, la d’Armes de La Vega, la Fábrica de Mieres, el ferrocarril… Fueron munches les coses que se punxeron en marcha esi añu. Y nada, nengún recuerdu, los Xesuistes, que faen tolos años el Camín, dixeron que diben conmemorar que fuere Claret esi añu, pero foi a Cuadonga porque diba de confesor de la reina. La única referencia per otra parte a esti importante aniversariu.

-Amás, cada añu entamen otres rutes y actividaes alredor del patrimoniu, como la del Románicu de Xixón, la de los horros de Sietes, l’Homenaxe al Texu de La Collá… ¿ponse más atención sobre estos monumentos gracies a estes actividaes?

-IR: Hai detallucos que ves que sí, que dalgo más s’esmolecen dende les alministraciones, anque mui poco.

-TL: Mira, hai un casu mui especial, en La Collá (Siero). Nel Picu Castiellu tol mundu diba d’escursión con una piqueta a sacar pieces del castru qu’acueye. Gracies a una denuncia d’El Garrapiellu, la Guardia Civil entamó a patrullar la zona y acabóse col espoliu del patrimoniu nesi llugar. Hai una carta d’aquellos díes que salió en prensa y que protestaba porque cola denuncia sabíase onde taba y diba ser peor. Pero viendo l’espoliu, yera la forma de paralu.

-IR: El Garrapiellu lleva venti años siendo testigu del esbarrumbe del patrimoniu, tanto material como inmaterial, y denunciante de tolos casos de los que se tuvo conocencia. Dende los horros de la Zalia al esbarrumbe de la panerona de Sietes, por poner dos exemplos. El Garrapiellu lo que fai ye crear conciencia.

-Esi ye precisamente’l lema qu’usen pa estes celebraciones “venti años faciendo conciencia”, ¿paez que queda muncho por facer nesa creación de conciencia?

-TL: Una de les conclusiones a les que llegamos va poco ye la de como se tán dando pasos pa llegar a l’anulación de la identidá d’un pueblu, de les parroquies, del propiu patrimoniu. Y vémoslo en Xixón, onde tán acabando cola fastera rural, que güeyu, ye la qu’enzarra la hestoria de Xixón. Nun podemos escaecer que la villa de Xixón, nos sieglos XIII y XIV foi desaniciada dafechu. Los únicos restos del Románicu y nicios del Prerrománicu incluso, tán na fastera rural del conceyu. Sicasí, una parroquia rural tán importante como Ciares, que llegaba hasta El Muro y ocupaba Viesques, El Bibio, parte d’El Coto y L’Arena, hasta l’altu Pumarín… quedó reducida a la contorna de la ilesia. Too pa facer más y más pisos, hasta faciendo una llábana delantre mesmo de la ilesia.

-IR: Lo que faen los poderes políticos ye esterminar too aquello que güela a tradición, a cultura, y van fagocitando tolo que queda de zona rural, toos esos noyos que quedaben onde se conserven les tradiciones más fondes.

-La protección de los horros y paneres foi tamién una de les batalles más importantes d’El Garrapiellu, ¿cómo ta esti campu del patrimoniu?

-TL: En Xixón hai un censu, pero amás de que ye percomplicáu atopalu, nun se fai nada por conservar lo censao. Tamién taben los molinos de Viesques, que los tiren y darréu permítense’l luxu de facer un llibru sobre los molinos qu’había nel ríu Piles.

-IR: L’Ayuntamientu de Xixón tien muncha prepotencia al facer les coses.

-TL: Esto recuérdame cuando nuna ocasión, un conceyal xixonés mos pidió los testos sobre’l Camín de Xixón a Cuadonga y punximos unes condiciones: había que respetar toponimia, sacalo tamién n’asturianu y respetar l’autoría. Y entós díxomos que non, que saldría en castellán y n’inglés, y que como muncho saldría per detrás que yera testu d’El Garrapiellu. En cierta ocasión atopéme con él y llamóme escluyente ya intransixente. Nun ye d’estrañar qu’en venti años d’una asociación como El Garrapiellu nun fuera recibida entovía pola corporación municipal, ¿qué te paez?

-IR: Cuando, amás, reciben a decenes de colectivos xixoneses y de fuera tolos años, lo que mos paez mui bien, pero, ¿qué pasa col nuesu llabor, coles nueses aportaciones a Xixón?

Mañana domingu, segunda entrega de la entrevista, onde vamos falar colos miembros d’El Garrapiellu d’otres cuestiones y d’otros momentos de la hestoria del colectivu, amás de conocer los conteníos de la esposición cola que van celebrar los venti años de la so organización.
Sigui lleendo la segunda parte de la entrevista

Tamién te podria gustar