Portada Entrevista de la selmana Andrea Fdez. Joglar: “Desgraciadamente, el futuru del asturianu nun depende de la gaita”

Andrea Fdez. Joglar: “Desgraciadamente, el futuru del asturianu nun depende de la gaita”

by asturnet

Andrea Fernández Joglar (Xixón, 1991) ye la meyor gaitera del mundu y la primera que se fai col prestixosu premiu McCrimmon, nel Festival Intercélticu de Lorient. Dende los siete años preparóse a la gaita con dalgunos de los maestros más renomaos. Con diez años participa nel primer concursu y dende entós vien algamando perbonos resultaos en toos ellos. Forma parte de la Banda de Gaites “La Raitana” del grupu folk “Verdasca”, el so proyectu más queríu, y na Entrevista de la selmana conocemos cómo s’atopa una selmana dempués de la victoria, la gaitera más valorada del momentu.


-¿Qué sintió cuando supo que yera la ganadora del McCrimmon?

-Muncha felicidá. Ta claro que ye ún de los concursos de mayor importancia dientro del mundu de la gaita gallega y asturiana, non sólo por cellebrase nel Festival Intercélticu de Lorient, tamién por tolos gaiteros que participaron y ganaron el certamen y que dempués demostraron grandes coses nel ámbitu musical.

-El so hermanu Rodrigo fízose col tercer premiu, ¿hai competencia ente los hermanos o allegría mutua?
-Sabíamos dende un principiu qu’esto yera una llucha fratricida… (rises) Ná, competencia nenguna. Los dos teníamos ganes de participar nel McCrimmon esti añu, probamos suerte y nun mos foi del tou mal. Tamos los dos mui contentos.

-Anque ye tovía mui moza, con esti premiu McCrimmon y con tolos algamos primero, ¿nun tien la impresión de tenelo fecho too no que cinca a los concursos pa gaiteros?
-Entamé mui moza participando en concursos y ye verdá que siempres tuvi perbonos resultaos. De toes maneres, nunca m’obsesionaron muncho y plantégolos como un complementu a la formación. Siempres vien bien tener un respaldu de concursos d’esti tipu pero nun hai que da-yos más importancia de la que tienen.

-¿Tien la impresión de tar abriendo un camín pa les muyeres gaiteres?
-Non, hubo munches gaiteres enantes que yo y que tamién participaron en dellos concursos, McCrimmon incluyíu. Creo que nesi sen yá atopé’l camín abiertu, anque ye verdá qu’al ser la primera moza en ganar esti concursu toi teniendo más repercusión de la qu’elles tuvieron en su día. Espero qu’a partir d’agora estes noticies entamen a ser más frecuentes.

-¿Recibió felicitación del Gobiernu d’Asturies pol so papel en Lorient?
-Nun sé si otros años feliciten a tola xente que forma parte de la Delegación Asturiana pol so trabayu nel festival. A títulu personal, nun recibí nenguna felicitación per parte del Gobiernu del Principáu.

-¿Animaráse a grabar un discu en solitariu?
-De momentu, acabamos de presentar el discu “D’abéu” con Verdasca, el grupu nel que toco gaita y xiblata, y ye’l primer averamientu seriu que tengo a un estudiu de grabación, xunto con dalgunes maquetes o’l discu “Moh.ito” de la Banda de Gaites “La Raitana”. Prefiero disfrutar del procesu d’ellaboración y difusión del discu de Verdasca enantes de plantegame un proyectu en solitariu, aunque taría bien facer dalgo nesa llinia a mediu o llargu plazu.

-¿Por qué nun se conocen munches gaiteres solistes n’Asturies, hai tovía machismu nel mundu la gaita?

-Como dicía enantes, a los concursos hai que da-yos la relevancia que tienen, pero son una bona manera de dase a conocer y nun son munches les moces que s’animen a dir a concursos. Nun creo que seya una cuestión de machismu. Afortunadamente dende va unos años les muyeres tamos nuna situación de mayor igualdá pa colos homes, tamién nel mundu de la gaita. Polo menos, na mio esperiencia personal nunca se me punxo nenguna pega por ser moza.

-Estos díes vien defendiendo l’asturianu nos medios de comunicación, ¿qué pue facese dende’l mundu la gaita pol asturianu?
-Desgraciadamente, el futuru del asturianu nun depende de la gaita. Paecía que cuando entamó’l procesu de recuperación y revalorización del instrumentu y de tola cultura y tradición asturiana en xeneral, la llingua diba esperimentar un camín paralelu. Pero entós, entemeciéronse intereses políticos, dalgo que nun pasó cola gaita, y llegamos a la situación d’estancamientu total na que mos alcontramos. Espero que pa cuando la xente se dea cuenta de que la llingua ye un bien cultural en seriu riesgu de desapaición y non un arma política, nun seya demasiao tarde.

-¿Cómo lleva la presión mediática pola que la tamos faciendo pasar los medios de comunicación?
-La verdá que nun m’esperaba que fuera a tener tanta repercusión pero toi enforma agradecida a tolos medios que s’interesaron pol tema. Ye un concursu que se vien celebrando dende va munchos años y anque suel tener cierta cobertura informativa, nunca pensé que tantos programes de radio y publicaciones de revistes y prensa fueran a ponese en contactu conmigo. Sicasí, nun ye una presión agobiante y quier dicir que’l mundu de la tradición asturiana tien ciertu interés pa la xente.

-Nun mediu de comunicación asturianu comparábenla cola cantante Lady Gaga, ¿camienta posible que la música folk algame tan importante repercusión como lo fai anguaño la música d’artistes como la citada?
-Tener la mesma repercusión que Lady Gaga debe ser una xera prácticamente imposible dientro de la propia música comercial, asina que pal folk, imaxina. Lo más paecío a esos macroconciertos atópeslo en festivales como el de Lorient, onde puedes ver un estadiu de fútbol enllenu xente pa ver les Nueches Máxiques o miles de persones nel Space Marine viendo un conciertu. Creo que’l públicu del folk ye muncho más fiel que’l de cualesquier otru estilu musical. Nesi sen, debería esistir un mayor apoyu institucional pa promover conciertos y festivales d’esti tipu n’Asturies. Sedría bono pa dar a conocer l’estilu y los grupos y tendríen un porcentaxe d’asistencia bien altu.

-¿Qué conseyos-yos daría a les rapaces qu’entamen agora a tocar la gaita?
-La gaita ye d’esos instrumentos poco agradecíos, que cuesta trabayu facer sonar bien. Tamién ye verdá que cuando faes dalgún progresu nótase muncho, obtienes una gran satisfaición y ye un incentivu pa siguir meyorando. Como con tolos instrumentos, hai que tener paciencia y ensayar con ganes.

-Estudia Filoloxía, ¿cómo ve’l so futuru, ente isogloses o pentagrames?
-Prestaríame poder dedicame al mundu de la música pero véolo enforma complicáu. Siguiré estudiando Filoloxía porque toi mui contenta y ye una carrera que me presta muncho. Dempués, el tiempu dirá.

Tamién te podria gustar