Entrevista de la selmana Berto García: “Escribo porque necesito dexar constancia de tolo que marrodia” by asturnet 21 de xunu, 2013 written by asturnet 21 de xunu, 2013 348 Berto García ñaz en Les Vegues (Corvera), en 1975. Inercia yel quintu poemariu que da a imprenta lautor. Premiu Fernán-Coronas 2007 y Premiu Llorienzu Novo Mier 2009, tien amás bien dobra espardío peles revistes lliteraries del país, como El Canciul Cuélebre, Lletres Asturianes, Lliteratura, Formientu Autor de tornes na estaya de la lliteratura infantil, ye amás maestru dEducación Infantil, amás despertu en Llingua Asturiana. Aprovechamos la salida a les llibreríes dInercia, pa falar con él de poesía y dotres cuestiones na Entrevista de la selmana. -Con “Inercia” llega al so quintu poemariu, ¿qué balance fai? -Faigo un balance mui positivu. Llego, como bien dices, al quintu llibru, a un puntu na mio carrera lliteraria que nun imaxinaba cuando entamé a escribir los primeros poemes y a publicar dellos desos poemes nes distintes revistes: El canciul cuélebre, Entellunu, Lletres Asturianes. Depués llegól primer llibru con Trabe nel 2005, Ensin otra sida; dos años depués Treslallende con Carlos Suari: un llibru mui especial por munches razones; el Premiu Fernán Coronas nel 2007, Manual contral vacíu, y la so edición; nel 2009 el Premiu de lAcademia, el Llorienzu Novo Mier, con Cuandol mundu debala, cola so edición nel 2011, que facía yál cuartu na llista de los mios llibros, un númberu importante dobres. Y agora, Inercia, el quintu, un pasín más, non l´últimu, anque entá nun sé de cuántos nesti camín poéticu quentamé fai yá dellos años. -¿Sigue escribiendo por “Inercia” o qué sentíu tien pa usté? -Escribo porque necesito dexar constancia de tolo que marrodia y lo que produz en min. Porque necesito buscar respuestes, una fórmula pa desplicar y entender esta realidá que mos arrodia. Porque la poesía ye pa min un preséu de comunicación, un actu de lliberación, una terapia, una técnica anti-estréss, una forma de romper el silenciu o dafuxir del ruxerrux que talloria, del llaberintu en quespiertes cada mañana. Cola poesía falo de les emociones y de les esmoliciones dun home dun tiempu y un llugar (Asturies nel sieglu XXI). -¿Por qué poesía y non otros xéneros? -Porque cola poesía siéntome mui cómodu, nesi xéneru topo la canal pa espresar tolo que quiero dicir, pa buscar respuestes, salides, opciones a les entrugues que me faigo dempués danalizar la realidá que mos arrodia y les sos consecuencies. La poesía ye una forma natural de comunicación, y tamién de conocese a ún mesmu, al verbalizar y llevar a les ringleres los tos pensamientos, les tos idegues. Cola poesía tresformo una sensación, frase, idega, nuna imaxe, y esta en pallabres, en versos. Faigo de la poesía denuncia, altavoz de los que nun pueden glayar. -En 2007 escribió a medies con Carlos Suari, “Treslallende”, ¿ye mui diferente’l procesu creativu a cuatro manes qu’a dos? -Non, el procesu creativu yel mesmu: tar sollerte a tolo que tarrodia y tresformalo en poesía. Anque, nel casu de Treslallende, danse dos circunstancies: la primera que ta escrita por dos autores, lo que mos facía tar de contino revisando los nuesos poemes, pa ver si yeren compatibles, si casaben, si diben na mesma direición; y la segunda ye que yera un llibru con un fondu, un tema mui marcáu, lesiliu y la mocedá, poro los poemes teníen de falar dello, pero ensin llegar a cansar. Había que facer un llibru vindicativu pero, al empar, alendable. -Ye habitual de los premios de poesía, ¿son una bona manera d’animar a la escritura? -Sí, suelo presentame a los distintos concursos y premios de poesía que se convoquen. Anque, dende fai un tiempu, pola mor de la crisis convóquense menos cada añu. Pémeque nestos años preserntéme, y amás delles vegaes, a tolos que se convocaben, ganando un par dellos: el Fernán Coronas nel 2007 y el Novo Mier nel 2009. Nel mio casu nun veo los premios como una manera danimar a la escritura, sinón que y veo otres utilidaes a presentase a un concursu de poesía. Estes sedríen: una posibilidá de da-y salida, deditar los tos poemarios; una oportunidá pactualizar los tos proyectos, los tos llibros, porque cada vegada que te vas a presentar rellees lo escrito y topes cosines que pues cambiar pa meyorar la obra; y por últimu, los concursos, anque nun seya la so función, son una forma de crítica lliteraria. Miden, con salvedaes, la calidá, el valir lliterariu de toles obres y de los sos autores. Y esto, la crítica lliteraria, ye dalgo que la lliteratura na sturianu nun tien y que sedria mui interesante pameyorar la calidá de les sos obres. -¿Qué destaca del panorama poéticu asturianu? -Destaco quel panorama (presente) y les posibilidaes (futuru) de dignificar la poesía nasturianu son mui bones, porque dambes tán sofitaes nuna xera dautores que lleven más de trenta años trabayando pa que facer lliteratura con esta llingua seya dalgo normal y tamién nun piñu de bonos llibros que son, pa nosotros, los escritores más mozos, una referencia, que nos fai emplegar lasturianu ensin llendes nin complexos. Ente estos autores (que ficieron un llabor impagable) destaquen: Berta Piñán, Xuan Bello, Antón García, María Teresa González, ente más otros. Destaco tamién la variedá, la bayura de temes y de formes de presentar la so poesía. Y que, na gran parte de los casos, faen una poesía mui moderna, del sieglu XXI, al altor de la calidá de la poesía que se fai notres llingües. Tamién, en munchos de los casos, ye destacable la mocedá de los autores, lo que-y asegura un bon futuru a la poesía na llingua llariega. -Ta ente los mayores de les nueves xeneraciones, ¿cómo ve la poesía que vien faciendo la xente más mozo? -Como te dicía enantes veo una poesía moza de gran calidá, que sigue les distintes tendencies que pues topar en cualesquier lliteratura, son autores abiertos a toles influyencies modernes, pero tamién apegaos a la tierra, a la llingua. Garren lo meyor de les tendencies na poesía actual ensin escaecer la tradición, la cultura de casa. Quiciabes entá nun podemos falar dautores, anque yá si hai llibros de xente que dientro dunos años puen ser referentes, como son agora Berta Piñán o Xuan Bello. Ente ellos puen destacar: Ricardo Candás, Héctor Pérez Iglesias, Pablo Rodríguez Alonso o Carlos Suari, ente más otros. -¿Cómo pue ayudar la lliteratura n’asturianu al futuru del idioma? -Pue ayudar a caltenela viva nel tiempu, a amosar les posibilidaes que tien esta llingua como llingua de cultura, de creación. A dignificala, a facela visible, a averar la llingua a la sociedá al traviés dun modelu llingüísticu de calidá, ellaboráu. Pue ayudar como amuesa desistencia del idioma, de la so vitalidá, de la so utilidá como una forma que ye, como cualesquier otru idioma, dentender el mundu, y de tresmitilu, duna forma de pensar, de sentir y de respetar la llibertá, les idegues y la cultura. -¿En qué proyectos lliterarios trabaya? -Anguaño toi trabayando en dellos proyectos, toos ellos relacionaos cola poesía. Entá nun matreví a dar el pasu a la narrativa, téngo-y munchu respetu y, amás de ser una gran desconocida pa min, esti xéneru necesita de tiempu pa desenrollalu y duna hestoria bien encadarmada, con personaxes definíos, tiempos y llugares, etc. Poro, agora, namás tengo na tiesta poesía. Tengo un poemariu acabáu que ta buscando la so edición, y toi desenrollando un par de proyectos, ún dellos ye un llibru de h.aikus, un tipu de poesía perinteresante y con unos resultaos mui guapos na nuesa llingua. 0 FacebookTwitterPinterestEmail Anterior Miguel Allende presenta “Cuadernu de rayes” nel Club de Prensa Asturiana siguiente Ana Cano va presidir l’Academia de la Llingua Asturiana cuatro años más y col mesmu equipu Tamién te podria gustar L’actu institucional del Día de les Lletres va... Frías Conde: “Presentar un llibru pa neños y... Xicu Ariza: Nun podemos siguir siendo invisibles, la... Xuanxo Mariño: Si en xunu nun tenemos el... Aldolfo Camilo: Con esti discu quiero amosar les... 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