Portada Entrevista de la selmana Xicu Ariza: “Nun podemos siguir siendo invisibles, la nuesa cultura tien que dase a conocer fuera d’Asturies”

Xicu Ariza: “Nun podemos siguir siendo invisibles, la nuesa cultura tien que dase a conocer fuera d’Asturies”

by asturnet

Xicu Ariza ye periodista y músicu. Los sos estudios nel País Vascu lleváronlu a conocer bien de cerca la realidá cultural d’esti país. Agora plantega un proyectu que lu convierte nun verdaderu embaxador d’Asturies en tierres vasques. Ye Ixuxú Asturies-Euskal Herria Elkartea, un proyectu que busca llevar a tierres vasques la cultura d’Asturies y al traviés de la música, el cine, la lliteratura y los movimientos sociales. Falamos con él del proyectu y del Dossier d’ufierta cultural qu’acaba d’asoleyar pa promocionar estes actividaes en cases de cultura, centros asturianos y otres instalaciones.

-¿Qué ye Ixuxú Asturies-Euskal Herria Elkartea?

-Un proyectu sociocultural que nagua por averar la realidá social y cultural asturiana al País Vascu. El proyectu nació en xineru d’esti añu con dos pates: per un llau, la pata cultural, en rellación a tolo que ya la música principalmente y a otres manifestaciones culturales; y pel otru, la pata social con tolo venceyáu a los movimientos sociales.

-¿Cómo surde la idea de llevar la cultura asturiana al País Vascu?

-Pues respuende a la situación personal de que yo toi viviendo en Bilbao y nel País Vascu hai una bayurosa infraestructura cultural y social. Entós, la idea surde pa visibilizar y intentar da-y puxu a la cultura asturiana per toes eses infraestructures. Tamién soi de los que defiendo que n’Asturies –con tolos sos pilancos- tenemos una bona creación cultural. Amás de que somos un país con una fuerte identidá que ta por esplotar nos más de los casos. D’esta manera –y viendo lo precario de les infraestructures culturales asturianes y la poca atención que se pon n’Asturies a la nuestra cultura-, creo que ye fundamental espardir la cultura asturiana fuera de les nuestres llendes.

Hai quien dirá que ye entamar la casa pel teyáu y qu’habría que consolidala primero n’Asturies. Pue ser. Pero lo que ta claro ye que tampoco pueden siguir esistiendo festivales internacionales de música folk onde Asturies nun tea presente o que na estaya de “músiques del mundu” d’una tienda de discos haiga cedés de grupos de tolos pueblos del Estáu español menos de los grupos asturianos. Nun podemos siguir siendo invisibles y la nuesa cultura tien que dase a conocer fuera d’Asturies.

-¿Qué saben d’Asturies y de la nuesa identidá nel País Vascu?

-Yo creo que poca cosa na mayoría de los casos. Hai xente que sí que sabe fechos hestóricos, daqué de la llingua, o tien cierta noción de la realidá socioeconómica… pero creo que son los menos. Pero bono, tamién pue ser normal ¿non? Si la xente de dientro d’Asturies desconoz el so propiu país, pues con más razón la xente de fuera.

Como yá dixi, Asturies y la nuesa identidá ye invisible dientro y fuera d’Asturies. Y pa eso surdió Ixuxú Asturies-Euskal Herria elkartea, pa intentar visibilizar Asturies y frañir colos estereotipos alrodiu la nuestra tierra nel País Vascu.

-¿Interesa muncho la nuesa cultura en tierres vasques?

-En tierres vasques principalmente dan-y puxu a la so cultura, y eso pue vese a la hora de mirar cualquier programación cultural. De toes formes, tamién trabayen con xeitu’l tema de la diversidá cultural y yo creo qu’ehí Asturies pue tener el so espaciu, como una tierra cercana y vecina que tien un fondu raigañu cultural. Hasta agora creo qu’hubo bastante desconocimientu de la realidá asturiana; vamos ver si somos quien a poner Asturies nel mapa y algamar que la nuesa cultura interese más o, pelo menos, se conoza más.

Tamién hai que dicir nesti sen que’l dossier 2013 y los sos conteníos tán interesando y prestando en tolos llaos onde lu vamos espardiendo.

-¿Qué ufre esti Dossier 2013 qu’acaba de presentar?

-Ye una recopilación de tolo que podemos “ufrir” dende Ixuxú. Recueye grupos de música, charres, proyecciones y talleres. Too ello con una óptica mui plural. Hai grupos hardcore, folk, ska… Dempués les charres xiren al rodiu de temes como la mitoloxía, la llucha obrera, la llingua asturiana, la creación audiovisual n’Asturies… Lo mesmo coles proyecciones, que toquen estremaes temátiques. Ta plantegao d’una manera abierta porque tamos presentándo-ylo a delles infraestructures socioculturales: ayuntamientos, gaztetxes, centros asturianos, comisiones de fiestes… Entós a un gaztetxe probablemente nun-y interese una charra sobre mitoloxía asturiana, y a un centru asturianu sí; mientres qu’una charra sobre la represión a los movimientos sociales d’Asturies nun centru asturianu quiciabes nun tien muncha cabida y nun gaztetxe sí que-yos interesará. La idea ye poder abarcar too y por eso tien esa mecigaya de conteníos.

-¿La idea ye dir ampliándolu cada añu, introducir novedaes?

-Sí, cada añu va dir camudando dependiendo de los grupos que s’animen, les temátiques pa charres que vaigan surdiendo, los nuevos audiovisuales que se vaigan faciendo… Tamién hai que sorrayar que’l próximu saldrá pa primeros d’añu, porque esti 2013 –pola mor de qu’Ixuxú nació en xineru y va arrancando poquiñín a poquiñín- asoleyémoslo en mayu y pa estes feches yá tán zarraes munches de les programaciones culturales. Entós la función d’esti “dossier 2013 txostena” ye cuasi más una primer toma de contacto, un dir semando pa a partir del próximu añu recoyer la collecha. Si la collecha da daqué vamos… (rises).

-¿Qué actividaes tán siendo meyor recibíes?

-Hasta’l momentu nun ficimos munches actividaes públiques, tamos centrándonos más en la promoción de grupos y n’encadarmar tolo que ye Ixuxú. De toes formes, tanto l’alcuentru Asturies-Euskal Herria de Gasteiz, como la Timba Poétika, tuvieron una bona acoyida; a la xente vasco-y prestó y la xente asturiano quedó contento. Vamos ver qué tal salen les próximes. Agora nel branu habrá un pequeñu parón en cuantes a actividaes -porque entamen les fiestes de los pueblos y equí dispérsase too- pero a partir de setiembre tornaremos con una montonera actividaes yá en mente.

-¿Va ufrir Ixuxú Asturies-Euskal Herria Elkartea actividaes culturales del País Vascu n’Asturies?

-Nun entamu nun taba pensao asina, pero ye verdá que, de forma natural, vas conociendo xente, vas tomando contacto con iniciatives prestoses, van proponiéndote coses… asina que ye probable que daqué entamemos a montar. Pero bono, les coses vasques n’Asturies dirán nun ritmu más sele.

Pel momentu lo que de xuru vamos facer ye’l Realcuentru Asturies-Euskal Herria. Un viaxe de vuelta d’esi primer alcuentru que ficimos en Gasteiz el pasáu marzu y pal que fletamos un autobús enlleno xente d’Asturies, amás de programar delles actividaes rellacionaes con Asturies. Pa setiembre toca la vuelta y vendrá a Asturies la xente de Gasteiz.

-¿El llabor de la so organización ye’l que tendría que tar faciendo na promoción de la nuesa cultura fuera d’Asturies el propiu Gobiernu?

-Desconozo’l tipu de promoción que fai’l gobiernu asturianu de la nuestra cultura fuera d’Asturies… pero vamos, si tán faciendo daqué, nun ta dando resultaos. Y bueno, exemplos como’l de que va dos años renunciara qu’Asturies fuera’l país al que tuviera dedicáu el Festival Intercélticu de Lorient, yo creo que dicen bastante del tipu de promoción que (non) faen.

Ún de los potenciales que tien Asturies ye la so cultura, los sos raigaños tradicionales. Les polítiques oficiales arrenieguen d’ello, perdiéndose importantes oportunidaes. Entós, un llabor fundamental de les instituciones públiques debería ser el de puxar pola cultura autóctona dientro y fuera de les propies llendes, al marxen de qu’haiga otres entidaes que tamién faigan por ello. Nun creo que seya incompatible una cosa cola otra, pero sí que ta claro que’l gobiernu d’Asturies debería valorar y promocionar la nuestra cultura per tolos llaos, entamando pel propiu país.

-¿En qué más proyectos trabaya?

-Yo agora mesmu toi mui centráu en tola actividá d’Ixuxú Asturies-Euskal Herria elkartea, qu’a la fin, nel sen de puxar pola música asturiana garra’l relevu d’otros proyectos nos que trabayaba como’l del Fechu n’Asturies o Fnast.net. Per otru llau, tamién participo en “Suelta la olla”, un magazín radiofónicu diariu fechu poles radios llibres Hala Bedi de Gasteiz, Eguzki d’Iruña y Tas-Tas de Bilbo, que s’emite per toa Euskal Herria.

En cuantes a Ixuxú, agora mesmo tamos espardiendo’l dossier perhí, aconceyando con una montonera xente pa lleva-y la nuestra propuesta. Como dixi enantes, a partir de setiempre volveremos coles actividaes: un ciclu de xornaes pa recaldar fondos en sofitu a movimientos sociales asturianos, la presentación del cómic de Rumba Barbero “La Chelita”, más conciertos, proyecciones, a ver si ye posible entamar un cursu d’asturianu nos centros asturianos de Bilbo y Gasteiz… y lo que vaiga surdiendo.

Web d’Ixuxú

Tamién te podria gustar