Entrevista de la selmana Xaviel Vilareyo: Dame tristura tol desdén quhai nAsturies a tolo referente al Reinu dAsturies” by asturnet 29 de xineru, 2010 written by asturnet 29 de xineru, 2010 44 Lescritor Xaviel Vilareyo organizó esti mesmu mes la Xunta dEscritores Asturianos, quentama cada dos años y que nesta ocasión llevabal títulu de Lliteratura asturiana, identidá y nación. Nel alcuentru falóse del dominiu llingüísticu hestóricu del asturianu, de los modelos de fala que susen nos medios de comunicación, etc. Amás presentáronse obres y revistes, y hubo tiempu pal alderique y la reflexón. Na Entrevista de la selmana falamos con esti polifacéticu autor de los temes trataos na Xunta. -Los actos abríense presentando les actes de la Xunta dEscritores Asturianos celebrada va dos años, ¿qué balance fai de los años que lleva organizando esta Xunta? -Pues mui positivu porque esta Xunta ta abierta a tolos que quieran participar ensin esclusiones, vetos nin censures, cosa bastante rara na Asturies danguaño yá que paez que nel nuesu país tornamos agora al pasáu, al réxime fascista de partíu únicu provincial, onde los que piensen diferente non sólo se-yos nengunea o marxina sinón que los ataquen. Y per otru llau pretende de ser non sólo unos eventos pal círculu descritores sinón pa tola sociedá y por ello pretendemos dar la máxima difusión a los actos al traviés de los medios. La metáfora que dixi hai dos años de la torre-campanariu llamando a conceyu social pa la reflexón y lalderique sobre lo lliterario pero tamién sobre la llingua asturiana. -¿Vese con ánimos pa siguir cola xera? -He dicir un sí rotundu, esto ye, redondu. Prestaríame que dalgunu ficiera toes estes coses igual que yo les promuevo o motivo y nos lo presentara too yá fecho pero nun lu alcuentro, sinceramente, y como cansé de quexame tanto polo mal que se facía too púnxeme a trabayar panular esi escepticismu quen munchos escritores conduz al desánimu, pero los que me conocen bien nun me fadríen esta pregunta. Nun se trata de si yo tengo ganes desto o non, trátase de que la mio obligación ye tresmitir los mios ánimos y la mio ilusión a los demás, esto ye, compartila, pa yo tamién esfrutar más desa ilusión lliteraria compartida. Por eso esti añu una de les xeres obligaes de los participantes yera la de xubir a la torre del Palaciu Villa Madalena. Tolos participantes xubieron per primer vez a esa torre y pañaron una visión nueva, un nuevu horizonte. La elección de Villa Madalena taba mui calculada y yera tamién simbólica, yá que la diseñó un asturianu de Santiyana y la muria que larrodiaba baltióse pa permitir lesfrute de toos y pa celebrar que la so cai llindante camudó de nome. La xubida a la torre de tolos participantes nesta XEA significaba eso, xubir a lo alto dun nuevu observatoriu, un observatoriu de la cultura asturianista que mire más lloñe de los intereses personales, quacollumbre más palló del propiu campanariu o redil y que mire tamién a otros horizontres, a otros campanarios y terrenos más alloñaos onde se fala la mesma llingua y onde secribe una mesma lliteratura. Ye lentamu duna nueva visión más elevada dAsturies. Asturies ye un país plural, por eso dizse Les Asturies. Asturies ye tamién femenín, pos esol palaciu había tener el nome de muyer. Yera un homenaxe simbólicu a Les Asturies, a la so cultura, a la so identidá y nacionalidá. Los poetes somos asina. Facemos metáfores mui útiles porque sirven pa facer la vida más prestosa. Pero sobre too, presta ver y sentir coses interesantes y conocer a xente nuevo, facer amigos y pasalo pipa. Pero si terminamos descorchando botelles de sidra axampao y dexandol suelu de parqué moyáu y chiscáu de sidra!… Tengo abondes idees, pero igual el mundu que marrodia, tan repetitipu y monótonu, nun les asumiría. Por exemplu, yá que la XEA suel facese a entamos de xineru por ser vacación escolar, prestaríame poder organizar dalgún Antroxu lliterariu onde toos habríemos dir antroxaos y con mázcares diviernu pa reivindicar la reinstauración de les festividaes céltiques en llugar de les cristianes. O facer coses más reivindicatives que lleer una conferencia sobre la fala de Cabuérniga, pero nun creo que toos puedan entender estes supuestes tochures y amás yo tamién sé adaptame a los gustos academicistes y formalistes de los demás. El casu ye que toos puedan participar si quieren y que toos aporten idees, suxerencies y propuestes. Personalmente nunca me prestó tocar siempre la mesma pieza, seguir siempre los mesmos esquemes. Hai que variar, creo. -Ente los temes más trataos na Xunta tuvieron les teoríes que defende lasturianidá de les desapaecíes Asturies de Santiyana, güei parte de Cantabria, ¿cuála ye la so propuesta, una unificación de la normativa llingüística o camiente nacesario dir más allá y falar duna unidá política ente Asturies y Cantabria? -Asturies de Santiyana nun desapaeció yá que yel nome duna tierra y nun la tragól mar, sigue tando onde taba. Ribedeva y Peñamellera són Asturies de Santiyana tamién. Cantabria ye una rexón de Les Asturies y llega hastal ríu Seya. Miguel Ángel Revilla ye un políticu tán cántabru como Gabino de Lorenzo que ye dOnís, llugar de tribus cántabres. Pero aquel mundo tribal desapaeció y lo que surdió foi non Asturia sinón Asturies, en plural femenín yá quAsturies nun ye neutra. Les Asturies són cuatro rexones: Albionia, Pesicia, Llugonia y Cantabria, respetando los territorios tribales prehistóricos. Pero Asturies superó too eso, les tribus meciéronse, llatinizáronse y crearon una sola cultura singular: lasturiana, una llingua, una música, un folclor, y hasta una mesma forma de facer quesu. Les fronteres dAsturies son los cimblos de los picos de los montes que miren a la Mar de les Asturies. Dende lañu 910 Asturies empieza nel ríu Eo (non na ría) y ye verdá que como nación acaba nel ríu Miera yá que a partir de les Asturies de Tresmiera yá entamen a baillar a lo euscaldún. Pero nel sieglu X Asturies algamaba hasta Guipuzcua y hacia les estrelles yera infinita. Pero Asturies históricamente ye una nación en continua regresión dende Alfonsu III el Grande. Por eso caltenemos el nome desi reinu, el so mesmu corónimu y la so bandera, pola memoria daquel grandísimu reinu cristianu. Castiella ye la que destrúi Asturies, celosa de les sos antigües estirpes reales y dixébrales apropiándose de la metá della, de les Asturies de Santiyana. La idea de la reintegración nacional remanez nel tiempu y ye Gumersindo Laverde y el so grupu de laverdianos el que la rescata del escaezu yá quen 1865 propón la reaxuntanza política de les dos Asturies. Les Asturies de Laredo tienen tamién munches afinidaes culturales coles otres Asturies pero tamién con Bizkaia, son zones de frontera y transición cultural. Agora bien, Campoo perteneció al Reinu dAsturies pero agora ye Castiella, con tolos respetos a les tribus neandertales, sidrones, cromañones o céltiques. -Na Xunta presentóse la revista densayu Nast, ¿qué momentu vive lensayu asturianu, qué carencies tien? -NAsturies lensayu tien pocu prestixu yá que los escritores persovencionaos namás se dediquen al cuentu y a la poesía, a vivir dello vamos, y al sistema nun-y interesa sovencionar a los más trabayadores sinón pagar más a los más vagos. Lensayu como requier más hores de trabayu nun interesa a estos círculos del minimalismu poéticu dependientes del presupuestu oficial (la llingua nun sedrá oficial pero ellos sí) que siguen la regla del munchu cobrar y poco trabayar. Lensayu actual peca daburrición, falta-y saleru, donosura y la mar dironía que ye una seña didentidá nacional asturiana. -¿Qué cuestiones necesiten tratase más a fondu? -A min gústame muncho la hestoria. Dame tristura tol desdén quhai nAsturies a tolo referente al Reinu dAsturies. Yá que si Asturies ye Asturies ye gracies a aquel estáu medieval independiente. Lleí tanto de la revolución del 34 o de la emigración que yá me resulta gomitivo por cansanciu. -Una de les conferencia presentaes na Xunta titulábase De como una llingua senfrenta a la muerte, ¿ye esta una visión demasiao pesimista o respuende a la realidá que vive la llingua asturiana? -Non solo la llingua sinón toa Asturies como país senfrenta a la muerte. Dende Alfonsu III pacá too son recesiones y amenorgamientos. Nel sieglu XI Navarra conquístanos Tresmiera. Nel XII Castiella quítanos la mitá dAsturies. En 1835 Galicia quítanos Fonsagrada, Suarna y la Ribeira asturiana de Piquín nel ríu Eo y Lléon quítanos Sayamabre y Valdeón y agora un cachu del puertu de montaña. Pel otru llau queríen quitanos un monte comunal en Cabrales. Y los nacionalistes asturianos de la provincia dUviéu anden debatiendo si hai quapoyar la revolución cubana o la china. Esto ye lo que queda dAsturies. La llingua dAsturies ya nun yel Bable-Astur-Lleonés-Pasiegu ye otra nueva tamos debatiendo cómo escribir hardware, imput, chat, feisbuk, gadxet, baits -Na Xunta hubo muncha presencia dautores mozos, ¿cómo vel panorama lliterariu de los autores más nuevos? -Tiénenlo más difícil yá que los escritores anteriores nun-yos van permitir que-yos coman nin un migayu del curruscu de pan que-yos sueltal gobiernu toles mañanines. Trevín engañólos: los dineros pa la bohemia lliteraria van dir amenorgando porquel chollu fetén dEuropa cest fini. Eurovisión yá tien frontera con Irán y en toos esos países hai abondes llingües que tán peor que lasturianu de Palencia y que tamién necesiten de los dineros europeos. -Otru de los temes trataos foi lusu de lasturianu nos medios, ¿cómo ve la situación de la llingua asturiana nesi campu? -Más bien habría que dicir lusu del asturianu nos cuartos. Ye la política de los quince minutos a les nueve la mañana. Nun se ve una solución a esti tema. Tendría dhaber un partíu políticu asturianu que contra-restara tanta desfachatez contra la llingua y los asturianistes tendríen que dexar dapoyar al PSOE. Si estes dos coses nun cambien creo quel problema siguirá. -¿Ye imprescindible un compromisu políticu pa los escritores quescriben nuna llingua minorizada como lasturiana? -Sí, ye imprescindible, entendiendol compromisu en sentíu ampliu, non como militancia política sinón como toma de conciencia. Vese munchu interés material alredor de la llingua tamién y eso nesta situación ensin oficialidá ye mui negativo porquel poder represor xuega con ello nel so favor. -Na Xunta dEscritores presentóse una obra de tamañu y conteníos perimpornta, la que ye la más completa Historia del Cine Asturianu, ¿qué coses podemos descubrir na obra que mos llamen latención del cine asturianu -Que se ñegól conceptu de cine asturianu igual que se ñegól conceptu de llingua o nación asturiana. A caún-y llamará latención una cosa diferente asina que lo que tien que facer ye lleelu y sacar conclusiones personales. -Esta ye una Xunta que se celebra ensin apoyu institucional, ¿ye esti un principiu importante pa usté o una circunstancia non buscada? -Sí hubo apoyu institucional. El Conceyu dUviéu cediónos Villa Madalena. El depender de sovenciones condiciona totalmentel llinguaxe lliterariu y la creatividá personal y el réxime sovencional ye intrínsecamente tramposu. Na vieya Roma namás los mui ricos podíen ser senadores yá quentendíen que los probes y necesitaos yeren mui fáciles de sobornar y corromper por cualquiera. Si yá yeren ricos los senadores romanos, pa qué quieren más dineru y pa qué corrompese. Ello yera un frenu contra la corrupción de tol sistema. El sistema actual llegará un momentu nel que sovencionará a aquellos necesitaos pa quabandonen la llingua como yá ta pasando. Les actividaes que ficimos nestes trés ediciones de la XEA nun dependen de nengún presupuestu públicu pa la so realización o conteníu. La iniciativa ye privada dafechu. Nun creo nesti sistema que reprime la llingua, nun me da garantíes de nengún tipu. Yo creo más nos patrocinios privaos que nesti réxime políticu que nos tocó. Hai corrupción. La editorial que publicó los llibros dactes recibió dineru públicu por ello y paezme bien yá que los participantes tenemos derechu a un llibru gratis total que nun cubre nin los gastos de tinta dimpresora, anquel sistema actual de repartu sovencional a min paezme tou él un error. Foi un error cargasel Serviciu de Publicaciones. Pero si nun hai política cultural cómo va habela editorial, de promoción del llibru o de fomentu de nada. Nun mapetez quel mio trabayu sirva pa quunos señores despreciables ganen más votos. Nun mapetez faceme fotos con nenguna conseyera represora. Yo soi dotra madera. Quiero drechos, non dineru. Quiero oficialidá y non sovenciones. La cultura de la sovención ye nefasta. En Cataluña nun esiten suvenciones al catalán. Faise too en catalán y puntu. Ye too una patraña mientres sigan estos políticos mangoneándolo too. Afortunadamente nun vivo de lo quescribo y eso faime ser, nesti réxime políticu gris, una persona más llibre y más feliz. Más llibre pa escribir y pa facer coses y más feliz pa esfrutar dello. 0 FacebookTwitterPinterestEmail Anterior Xuan Xosé Sánchez Vicente critica la marxinación del Ayuntamientu de Xixón a un ciudadanu qu’usaba l’asturianu siguiente Denuncien que Montes Estrada mintió nel casu de la funcionaria que se rio dun ciudadanu por usar lasturianu Tamién te podria gustar L’actu institucional del Día de les Lletres va... Berto García: “Escribo porque necesito dexar constancia de... Frías Conde: “Presentar un llibru pa neños y... Xicu Ariza: Nun podemos siguir siendo invisibles, la... Xuanxo Mariño: Si en xunu nun tenemos el... Aldolfo Camilo: Con esti discu quiero amosar les... Pablo Carrera: Ellí onde heba un gaiteru queremos... David Melendi: Les cultures como la nuesa tienen... Andrés Astur Treceño: “Les redes sociales tán valiendo... Roberto González-Quevedo: El sofitu a les llingües minorizaes...