Reportaxe El Coleutivu Algamar estrenóse la selmana pasada con bona asistencia na so primer conferencia by asturnet 3 d'ochobre, 2007 El miércoles, 26 de setiembre, na Casa la Cultura de La Pola unes trenta persones acudieron a esti primer actu dAlgamar nel quintervinieron como ponentes Xuan Pedrayes Obaya y Carlos Lastra. El primer ponente, Xuan Pedrayes Obaya, empecipió por asitiar el tema a tratar dientro del urbanismu sostenible (o patrióticu, pues fai referencia a la tierra de los antepasaos, quhemos dexar a los fíos), anque reconoció que, como arquiteutu, tien quasumir que cualquier actividá humana ye incompatible cola naturaleza. Analizó la situación urbanística dAsturies en términos biolóxicos diagnosticando septicemia territorial, xigantismu de la conurbación central y anorexa mortal de laldea interior. Fixo dempués un análisis hestóricu del poblamientu, organizáu siempre en mestes xeográfiques: la primera dómina abarcaría dendel sieglu XII, sobrevive hasta agora y ye la que produxo la organización parroquial; la segunda mesta ñaz na segunda metada del XIX, básase na minería y siderurxa, ye más esplosiva y entra en crisis más rápido; la tercera mutación inaugúrase al tiempu que los banzaos, porque ello supón controlar lagua, y vien definida polos strips, les autopistes. Cambia entós la perspectiva de les coses y de los edificios a 120 km per hora. El problema ye la macrocefalia desa aglomeración de 800.000 habitantes; hai una conceición anticuada de ciudá-rexón, onde lo bono sedría lo urbano y lo malo lo rural. Frente a ello Xuan Pedrayes propón un modelu con varios focos, una conurbación y un urbanismu que nun sesparrame (en Roma hai menos grúes quen La Pola); pue densificase con coherencia y con imaxe agradable, dir a una ciudá modal. En cuantes a laldea usó términos dantropólogos mexicanos, que falen dintracolonialismu urbanu de laldea y dendofaxa; y punxo como exemplu a siguir el de los indios semínoles, que mercaron el Hard Rock Café, son 3300, tienen una rede de 125 restoranes, 4 casinos, hoteles, sales de conciertu y en 2005 repartieron 64000 de beneficiu por persona. El secretu ye tener una base xurídica que permita una bona xestión de los recursos pa crear bayura. NAsturies nun hai un verdaderu estatutu parroquial que permita una progresiva implantación de riqueza na aldea; habría posibilidaes enforma: la xestión parroquial de montes; de los terrenos onde hai parques eólicos; de la producción y comercialización agraria; del turismu Con un marcu llegal favoratible, una cesión de competencies y la xestión cooperativa laldea podría tomar decisiones por sí y poner en marcha soluciones estructurales. Carlos Lastra centró la so intervención en denunciar los escesos de lalministración del Principáu, pa ello fixo referencia a testos y semeyes de la revista Asturnatura, quedita lasociación dAmigos de la Naturaleza dAsturies y que tuvieron a disposición del públicu asistente. Empecipió enllazando cola observación de Xuan Pedrayes de que dende lañu 70 pacá hai hcial triple dedificación nAsturies con una población mui asemeyada. La so esixencia énte esto ta clara: hai quaparar de medrar, hai más viviendes de les que se necesiten y el camín habría ser el de reconstruyir y recuperar patrimoniu, non construyir de manera descomanada. La segunda esixencia ye caltener el paisaxe pa esfrute de tol mundiu. Respeuto a esto punxo la imaxe de la xente que tien quemigrar dAsturies y a la vuelta nun identifical llugar de ñacencia, colo que sacaba de rematar el so esllarigamientu. Centrándose en custiones concretes analizó con ciertu detenimientul casu de lautovía de La Espina a Ponferrada y les alegaciones quANA presentó pa salvaguardar espacios de gran interés natural y pa la conservación dhábitat dosu y gallu montés. Frente a la obsesión pola construcción y les grandes infraestructures de lactual Conseyería, Carlos Lastra faló de que nun sapueta por alternatives comol ferrocarril o les autovíes del mar, que se planifiquen notros llugares dEuropa. Frente a ello nAsturies el Muselón nun ta pensáu nesi sen y nUviéu, el famosu cinturón de fierro desmantelóse non pa convertilu en cinturón verde sinón pa enllenalu de cementu. Habría tamién quameyorar la rede de carreteres y calteneles en bon estáu, punxo como exemplu Inglaterra, onde hai una gran autopista que vertebral país de sur a norte y el restu son pequeñes carreterines ensin arcén siquiera. Dende ANA tamién se propunxo crear víes verdes, la primera podría ser la carretera que va de Veiga Rengos a la raya con Lleón. Otru asuntu tratáu foil de les mines a cielu abiertu, comentó la marcha de Narcea Gold Mines pola baxa rentabilidá, pero cómo agora vuelve otra empresa canadiense, que pretende usar les instalaciones pa tratar mineral que vien dotros llugares, cuandol permisu de tratamientu dau a Narcea Gold Mines taba xuníu a una actividá estractiva. Denunció les dos balses de cianuru y el vertíu a El Ríu Narcea darsénicu y antimoniu, mui perriba de los niveles consentíos. Mencionó tamién otros casos, dellos con reclamaciones de vecinos pente medies: la nueva ampliación de la mina de carbón a cielu abiertu en Zarréu, la descatalogación de montes dutilidá pública con oxetivos especulativos en Llanes, la falta de control de caza nuna zona protexida de Castropol, la política forestal que dexa faer y permite que senllenen los montes docalitos, el proyeutu de banzáu de Caliao, con una acampada anunciada pa la cabera fin de selmana de setiembre, etc. Varies entrugues del públicu y un pequeñu diálogu zarraron lactu. 3 d'ochobre, 2007 0 FacebookTwitterPinterestEmail
Reportaxe La Llaboral: Una obra de más de 50 años by asturnet 27 de setiembre, 2007 Llegando a Xixón dende l’este, la figura de La Llaboral apaez ente los ocalitales qu’acompañen a la carretera de Villaviciosa como un xigante castiellu de proporciones esaxeraes, sobremanera al llau de les pequeñes casines qu’enllenen tol valle de la parroquia de Cabueñes. Quiciabes con esa idea de castiellu diseñó Luis Moya Blanco l’edificiu allá pelos años cuarenta. Un complexu que da la espalda a la ciudá de Xixón y entemez estilos arquitectónicos de toles epoques y que güei, más de mediu sieglu dempues del entamu de les obres, tovía nun ta termináu. Un edificiu que con 270.000 metros cuadraos, el más grande d’España, superando en dos vegaes y media al Monesteriu d’El Escorial. La hestoria de La Llaboral ye la hestoria del olvidu y l’abandonu, la hestoria d’un edificiu que nunca nun acabó de gustar al dictador Franco (nunca nun llegó a inauguralu) y al que los gobiernos de la democracia dexaron a la so suerte pol mieu a la identificación col Rexime hasta va bien poco. Pero la hestoria de la Universidá Llaboral ye tamien la d’un caprichu arquitectónicu qu’ayudó a munches families asturianes a salir alantre y dio a munches xeneraciones de trabayadores la oportunidá de formase nun oficiu. La hestoria d’un edificiu que supo adaptase a los tiempos y ser dende un monesteriu a un plató de televisión, pasando por ser un orfanatu y un institutu de secundaria y hasta escenariu pa una película de los populares ‘Mortadelo y Filemón’. Pero, ¿cómo, tovía na postguerra, decide’l Gobiernu ponese a facer un edificiu d’estes característiques?. La esplicación ta na visita d’un subsecretariu del Ministeriu de Trabayu a un accidente llaboral nuna mina asturiana. La fuerte impresión que lleva esti funcionariu a Madrid fai que les ferramientes del Ministeriu trabayen bien rápido pa la creación d’un orfelinatu pa les güerfanes de los accidentes mineros. El Ministeriu de Trabayu encamienta a la Xunta de la recien creada Fundación Jose Antonio Girón a entamar la obra nuna Orde del 14 de xunetu de 1946. El diseñu del edificiu quedó a cargu del profesor de la Escuela d’Arquitectura de Madrid, Luis Moya Blanco, cola ayuda del so hermanu Ramiro y más tarde de Pedro Rodríguez A. de la Puente. El primer problema vino pola falta d’unos tecnicos n’obra. Asina qu’al proyectu diba sumase l’aquitectu xixones Jose Marcelino Díez Canteli. Entamen les eternes obres L’edificiu de la Llaboral entamó a construyise n’abril de 1948 y dende entós la “ciudá idílica” planificada por Moya diba convertise nun edificiu siempres cuestionáu. La falta d’apoyos a la obra dientro del gobiernu franquista diba facer qu’en marchando Girón del Ministeriu de Trabayu quedare ensin fondos y tuviere de parase la obra. Asina, cincuenta años más tarde, la ilesia de La Llaboral tovía nun tien altar y la biblioteca (que tuvo tapiada y ensin facer) acabóse va dalgo menos d’un añu, recoyendo agora los fondos de la Escuela Universitaria Xovellanos. Un espectacular espaciu con vistes al patiu central y con capacidá pa miles y miles de llibros que foi termináu siguiendo con procuru los planos orixinales de Moya. Les lleendes de La Llaboral Por embargu, la impresionante de biblioteca de la Llaboral queda en nada al comparala con otros elementos del complexu. La torre, dende la que pueden vese unes vistes ablucantes, ta cerca de los 130 metros, un datu que ta acabante de descubrise. Y ye que la medición orixinal nun taba bien fecha y l’edificiu creció esti añu alredor de diez metros, una nueva sorpresa como tantes otres qu’abelluga esti celebre edificiu. El teatru, unu de los más grandes d’Asturies, presumía dende la so apertura d’unes butaques de pelleya de camellu… pues bien, va pocos meses y ente los papeles atopaos nes obres, apaeció una factura de la pelleya usada pa facelos: Yera pelleya de vaca, muncho menos esótica pero más barata. Pero tornando a la construcción de La Llaboral ye memorable’l momentu nel que los obreros que trabayaben na construcción de la bóveda de la ilesia se negaron a quitar los andamios nos que se sofitaba la estructura (fecha namás de lladriyu y con un pesu de más de 2.300 tonelaes) y Moya punxo a la so familia so la construcción pa demostrar la so confianza na estructura, qu’a la fin, aguantó ensin andamios y güei tien 807 metros cuadraos de planta elíptica y capacidá pa más de mil persones en bancos fechos d’una sola pieza con madera d’emberu, trayío de Guinea Ecuatorial. L’edificiu en cifres Tolos datos del edificiu son impresionantes, cada pequeñu detalle taba midíu. Los muebles yeren de diseñu esclusivu y teníen en cuenta cada detalle. Por exemplu, los sofás teníen les pates terminaes en fierro pa qu’al fregar la madera nun pudriere. Pero La Llaboral ye sobremanera l’edificiu de les grandes cifres: A parte de los yá citaos, el patiu central tien 150 metros de llargor por 50 d’anchor, lo qu’equival a la Plaza de San Marcos de Venecia, la fachada del teatru tien les mesmes midíes qu’El Partenón d’Atenes y la granxa La Llorea, parte del complexu autónomu qu’ideare Moya, ocupa dalgo más de 500.000 metros cuadraos. En metá de la construcción del xigante, la idea inicial del Orfanatu Mineru diba tener de convertise nuna de les Universidaes Llaborales (figura creada naquel momentu). La obra diba terminar a la fin en 1955, anque l’edificiu nun podía, pa nada, considerase rematáu y nin siquiera güei, dempues de dellos años de nueves obres, pue dicise que la obra de Moya tea terminada. El futuru En terminando la obra, miles d’alumnos pasaron per La Llaboral nes sos distintes etapes y dempues d’unos años cuasi abandonada (sacantes la presencia d’un institutu), foi perdiendo los estigmes del pasáu y foi valorándose la necesidá de ponela en marcha con nuevos usos. Nos últimos años, l’institutu sacóse a otros edificios fuera del nucleu central de La Llaboral y llegaron les carreres de Turismu, Empresariales y Trabayu Social, la Escuela d’Interpretación, el Centru d’Arte Llaboral y la Televisión Autonómica Asturiana ente otres importantes instalaciones. L’edificiu vuelve a ser güei un centru nel que s’afala la educación y la creación y del que los xixoneses vuelven a tar arguyosos, recordando’l so pasáu y deprendiendo d’el pa valorar l’edificiu como lo que ye: unu de los grandes monumentos del sieglu XX. 27 de setiembre, 2007 0 FacebookTwitterPinterestEmail
Reportaxe La h.oguera y el nemetón, un reportaxe de Xe. M. Sánchez by asturnet 26 de setiembre, 2007 Anque foi un ritu espardíu per tola xeografía d’Asturies y tamien podemos atopalu con delles estremeces per otros países , la h.oguera caltúvose hasta güei con más puxu y vida nel Conceyu Llanes .Ye raru’l pueblu nel que nun se cellebra añalmente esti vezu y de xemes en cuando afayamos ejemplos de braeres competiciones pente los vecinos d’un llugar ya otru pa espitar la h.oguera más grande y gorda . La pallabra h.oguera paez facer clara referencia a la quema , al fueu al que tamos avezaos na nueche máxica de San Xuan col protagonismu de la madera , y col enfotu ritual de facer desapaecer lo vieyo , de dexar atrás l’iviernu y la primavera p’abri-y les puertes al branu , pa remozar l’espíritu y pa saborgar el frutu de los vexetales que tuvieren maureciendo tol añu . Pero ye xusto nesti puntu au ta la singularidá de la h.oguera llanisca : nun s’ambura , a nun ser por una esceición de la que falare más p’alantre. Per otros llugares d’Asturies atopamos nomes pa la mesma costume como plantar el pinu o plantar el maderu , ya ensin salir del territoriu llaniscu tamien se dixo plantar el mayu . Los cancios tradicionales , los testimonios orales recoyíos , y la memoria coleutiva del pueblu dan fe d’ello . Poro , nestos díes que cuerren de duldes identitaries , de duldes relixoses , de desaniciu de los pegoyos culturales en beneficiu de la globalización xabaz que nun tien güeyos masque pal dineru , ye tan importante alcontrar n’estáu más o menos puru una manifestación d’esti calibre que ye una parte d’una manera de ver el mundu , d’una manera de tar nel mundu . El significáu que pudo tener abenayá esti actu de plantar la h.oguera na sociedá llanisca y asturiana ye dafechu un misteriu , porque a la fin , los ritos , los bailles , los cancios , avecen a facese col tiempu porque asina lo manda la costume y los protagonistes dan esa razón pa que se siga faciendo .Como dixo Kluckhohn , ye mui difícil que’l pexe se decate de qu’esiste l’agua . Lo que ye un fechu , ye que la mayor parte de les folixes llanisques nun s’entienden ensin la h.oguera , y en dalgún casu , representa inclusu’l puntu cimeru d’elles , la razón mesma de ser de la cellebración . En llínies xenerales , el ritu suel facese la xornada d’anantes del día grande de la folixa patronal .Los mozos del pueblu van a dalguna viesca del terminu parroquial y corten l’árbol pa tresportalu al llugar indicáu pola tradición nun llugar acutáu pa ello nel pueblu , en dalgunos casos nes places principales o inclusu al dellaú de les ilesies . Acompañáu pola gaita en do , la gaita de ribera ,y el tambor tradicional , y al llombu de los participantes nel eventu o nos últimos tiempos basnáu cola fuercia mecánica del tractor , o de les carrocetes, llega l’arbol yá peláu de corteya y ramaxe (cola esceición de les rames y fueyes de la pica ) , xera qu’avecen a facer nel mesmu monte .Hai un gran furacu , una poza de midíes afayadices , esperando a la h.oguera p’acoyela onde quedará llancada un añu enteru , polo que ye importante que seya abondo fonda p’aguantar los emburriatos de les ventoleres tan corrientes na costa y nes rases costeres atlántiques asturianes o pa que nun fine en suelu per aciu de la mesma fuercia de la gravedá .Tamien se dexen esperando nel mesmu sitiu les escaleres con forma piramidal , les cuerdes , les pales , palotes y los picos , que son los preseos colos que los homes allevantarán la h.oguera . Les muyeres , faciendo un corru o una media lluna en cuantes que talanten que ta aportando la comitiva , entamen los sos cancios al entrar nel recintu , al son de les panderetes y un o más tambores que fain la base d’un ritmu repetitivu , pegadizu y con traces de ser enforma vieyu .Toquen y cancien muyeres de toles edaes , coles panderetes engalanaes con cintes que-y dan más vitalidá y colloríu al conxuntu , y colos tambores que tamien s’empleguen pa ufrir los ramos , de los que se manguen pa tocar nes caderes , más anchos y aplanaos que’l de la parexa de gaita y tambor , dando un soníu únicu al canciu de plantar la h.oguera. En Ponga , el vezu yera (digo yera porque yá nun se fai ) allugar un regalu polo xeneral de perres contantes y sonantes o dalguna otra cosa pal mozu qu’algamare esguilando l’estremu del palu .Pa facer una migaya más difícil la xera , untábase’l maderu con daque preparáu resbariosu p’asina da-y más emoción al asuntu .Yera un triba de preba de bravura , un ritu delantre de la tribu . Nes h.ogueres que queden per Llanes , al facer delles repoblaciones pela fastera con ocalitos al llau de la costa n’esficies d’un porgüeyu económicu rápidu pa da-yos materies primes afayadices a les industries papeleres qu’entamaren a espolletar pel arcu atlánticu , los tradicionales carbayos qu’emplegaben na folixa fueren quedando arrequexaos del eventu , hasta desapaecer , quiciabes camudando dalgo el xacíu orixinal de la cellebración de la que falamos , porque nun hai qu’escaecer que palos antiguos asturianos el carbayu yera un árbol máxicu , como’l texu . Ello ye qu’entovía nes lletres de los cancios (güei castiellanizaes) que paez que tuvieren que camudar muncho a lo llargo los sieglos , atopamos dellos cachos que polo menos , fainmos arrecaldar na intención d’elles . Como na de Vibañu , que vien a dicir : El que cortó la h.oguera y non-y cortó’l ramu buen San Xuan Verde-y espera a las h.ueyas del veranu. Vamos plantar la h.oguera con verdaderu entusiasmu si non pueden los solteros que tiren los casaos. Arriba mozos arriba arriba qu’arriba va que tiren los del roble que non se-yos vuelva atrás. Afayamos el ritual de pasu al verañu , pero tamien sal un personax mui llaniscu , San Xuan Verde , que surde verde y ecolóxicu en dellos pueblos más del conceyu . Hai que decatase de que apaecen los protagonistes que tienen que plantar la h.oguera , los homes solteros , a los que en casu de necesidá pueden echa-yos un gabitu los casaos , y l’arbol que dalgún día tuvo que ser l’homenaxeáu : el roble. Na de Pancar , sal el llugar onde hai que dir a cortalu : Esta h.oguera h.oi cortada nuna preciosa güerta nel mediu d’una llaguna onde’l sol non la penetra. Nun hai denguna dulda de que’l llugar tien pinta de ser secretu y únicu , nun val cualuquier árbol nin cualuquier requexu de la viesca .En Vibañu , apaez tamien esta misteriosa llaguna onde se corten les h.ogueres , pero tien una estremeza no que cinca a la lluz enforma curiosa : Esta h.oguera h.oi cortada nuna hermosa llaguna onde penetraba’l sol las estrellas y la lluna. Dizse que pa los celtes , el Nemeton yera’l llugar sagráu de la viesca .Yera un claru nel monte onde los druides facíen ritos arreyaos al carbayu , onde camentaben que s’axuntaben toles fuercies naturales , el so santuariu . Esa “llaguna” , con dalgo d’imaxinación , asemeyase a una posible imaxe d’esi Nemeton de la relixón celta .Igual nun ye frutu de la casualidá que n’Eire nesos llugares avezaran a medrar carbayos solitarios ; nin que Duir n’irlandes signifique carbayu , o puerte . Les pontes culturales ente esi país y Asturies que podíen facese sedríen munches .¿Esi Nemeton yera la puerte dica otru mundiu o otra dimensión?. Nel ritual celta alredol del carbayu apaez con un protagonismu cimeru una planta abondo conocida poles sos propiedaes máxiques y místiques : l’arfueyu . Ye un parásitu de dellos árboles como’l nuesu carbayu o de los mazanales , que fai años comercializábase pa iguar delles medicines , faciendo collecha d’ello como sofitu a les economíes del campesináu asturianu . Ye de collor verde y da unes bolines d’un verde más clarino d’un tamañu poco más que los arbeyos de frutu . La entruga de si podemos identificar esa llaguna d’au vien la h.oguera col Nemeton nun dexa de tener daque d’especulación , pero ye xusto esa el primer camín pel que se caleya dica les hipótesis . Ye un casu curiosu el qu’acontez en Nueva , nel mesmu conceyu llaniscu , onde a falta d’una , plántense dos h.ogueres , una pal Cristu ya otra pa la Blanca .Y xusto nesi máxicu llugar onde se corta ye onde apaez una de les estremeces más bultables.Na del Cristu : Esta h.oguera h.oi cortada en mediu d’una llaguna onde solo penetraban las estrellas y la lluna. ¡Ea! mozos valerosos presentai vuestru valor plantando esta h.oguera nel campu del honor . Vemos equí la preba del “valor” , anque seya pa entamar a plantala .Y nun ye que seya un asuntu pa non aniciaos , porque por aciu del grandísimu tamañu del arbol qu’avecen a arrempuña-y a la viesca los mozos de Llanes , si nun se dominen les teuniques afayadices pa ello , lo más facil ye que caya en suelu al allevantala o a lo llargo l’añu coles ventoleres qu’azoten les rases llitorales . Na h.oguera de la Blanca vase a por ella a un llugar con otres característiques : Esta h.oguera h.oi cortada en mediu de cuatro pinos p’agora ser plantada nesti campu floridu. Llevantai mozos la h.oguera hasta dexala plantada que e la bandera’l triunfu pal bandu de la Blanca . Namai se fala de cuatro pinos , pero nun sal la llaguna . Equí sal como una amuesa d’identidá del bandu que la planta y nómenla bandera : ye’l símbolu d’un triunfu . Siguir lleendo’l reportaxe de Xe. M. Sánchez 26 de setiembre, 2007 0 FacebookTwitterPinterestEmail
Reportaxe La h.oguera y el nemetón (y II) by asturnet 26 de setiembre, 2007 La lletra de la h.oguera de Porrúa ye asemeyada a estes d’atrás , pero fai una descripción daque más llarga : Esta h.oguera h.oi cortada nuna preciosa güerta a la oriella d’una h.uente onde’l sol non la penetraba. Esta h.oguera h.oi cortada nuna h.ermosa llaguna onde’l sol non la penetra las estrellas y la lluna. Y en Vidiagu , atopamos una estremeza malpenes visible , pero que fai falta apuntala equí pal meyor estudiu del casu : Esta h.oguera h.oi cortada(bis) nuna h.ermosa llaguna onde’l sol non penetraba(bis) nin los rayos de la lluna. Equí apaecen “los rayos de la lluna” y nun salen les estrelles . Ye tamien una novedá qu’haiga un “bis” nos versos impares . El simbolismu d’esa “llaguna” , “güerta” , “en mediu de cuatro pinos” , esto ye , un llugar zarráu y tapecíu paez que ye claru , y , ¿por que ye un sitiu nel que’l sol nun lu penetra? . Quiciabes faiga referencia al secretismu necesariu pa facer los vieyos vezos sagraos per parte d’un grupu de persones escoyíes . Un detái importante al tiempu de cortar la h.oguera ye’l pagu del árbol al propietariu del mesmu , qu’avezaba a apoquinar daquien que taba emigráu del so pueblu como un ofrecimientu que como ye normal sedría pa pidir dalguna gracia de les divinidaes a les que pudiera tar dedicáu esti ritu n’antigüedá y nos tiempos más averaos a los de nueso , al cultu cristianu .En Lledíes , vemos que la h.oguera ye “dada” por daquien : Esta h.oguera que traemos un devotu nos la dio n’honor de San Francisco pa llucir la función. Y na h.oguera de la Blanca de Nueva fain un saludu y vitoreen al que la “regaló” : Tien la h.oguera na so copa un ramín y una flor con un lletreru que diz : ¡Viva quien la regaló!. La dixebra pente l’orixe paganu de la h.oguera y el cristianismu oficial magar de la cristianización (y castiellanización ) de les lletres , podemos tamien vela’n que toes les h.ogueres cellebrense el víspera de la folixa patronal . Un casu especial de les h.ogueres ye’l de la Madalena de la capital del conceyu , de la villa de Llanes .Pa entamar , los mozos del bandu traspórtenla al llombu per tola villa vestíos col traxe’l país diendo de un llau a otru de les cais de Llanes , cásique menaciando a la xente curioso que ta viendo’l cortexu pasar con llevalos per delantre , hasta’l llugar onde arróu de plantala , ambúrenla como si fos una foguera de les de San Xuan .na mayor parte del restu de los llugares onde se planta , los mozos nun visten güei col traxe tradicional esi día , pero sí pal día depues que ye la folixa cristiana .El víspera , nestos otros pueblos , namái visten col nuesu traxe les moces y les muyeres pa canta-yos a los mozos mentres la planten . Tamien el llombu foi sustituyíu en dellos sitios pola fuercia motriz de les máquines col pasu’l tiempu. Una de les fontes documentales más señeres del ritu nel sieglu XIX , ye de xuru l’apartáu que-y dedica a la h.oguera d’entóncenes l’escritor Manuel García Mijares , que lleemos darreu : Fai munchos sieglos que n’Asturies yera xeneral vezu plantar un palu altu nun llugar públicu , perengalanáu con cintes , flores y frutes au s’aconceyaben los mozos y les moces pa rebodiegase pel mes de mayu , razón pola que nomaben al palu Mayu. Tamien yera costume’n Llanes y so conceyu que llancara’l palu citáu la nueche de San Xuan dalgún mozu delantre la casa de la so novia y poner na puerte o nos corredores de la mesma casa arcos y Corones de flores , pero ello foi que ciertu Moru naguaba polos amores d’una d’aquelles mocines ya en viendo que nun-y facía casu dalu , enraxonando dafechu , pego-y fueu al mayu , a los arcos y a les flores , faciendo de too una foguera y faciendolo too puvisa . Dende entóncenes p’acó , nomose La H.oguera lo qu’anantes nomaben Mayu. Estes pallabres son , lo que podíemos dicir la parte de la lleenda y la imaxinación coleutiva o de dalgún “eruditu” llocal decimonónicu de los qu’abondo atopamos peles nueses biblioteques o inda güei pelos nuesos chigres chumando un culín , y de los que , pa nun escaecelo enxamás , el qu’escriba d’estes coses puede ser miembru d’esi club ensin decatase siquier .Pero sabemos que la pallabra “mayu” n’asturianu arriendes del quintu mes del añu tien el significáu de palu , de mazu , de preseu pa “mayar” sidre , anque sí ye verdá que si emplegamos el femenín de la pallabra , maya , ye posible que faiga referencia a una folixa que se fai pa cellebrar qu’aportó la primavera , o tamien pa nomar el palu que se planta , o inclusu pa nomar el llugar que ye la meta o l’abellugu pa los xuegos de los guah.es .El mayu de la h.oguera , ye ensin dubia , el palu y non el mes . Pero Manuel García Mijares dexanos depues d’esa introducción unos pasaxes saborgosos de la h.oguera de Llanes : Consiste La H.oguera anguaño nun árbol drechu , llamera , umeru , chopu o alisa de quince a venti metros d’altor que llibre de les sos rames , los sos ñudos , y de la corteya hasta un metru de la so quima , adórnase la fueya que queda arriba con flores , cintes y frutes , ya inda con aves , y lláncase na plazuela onde fain les folixes y les velaes .Magar que decayó enforma esti vieyu vezu , y sedría una llástima’l so desaniciu completu , pola so orixinalidá y cenciellez que tanto-yos presta a los viaxeros que ye la primer vegada que lu ven , vamos describila brevemente. El víspera de les manches folixes y velaes que’n Llanes se cellebraren siempres , una comisión de mozos brengosos diba a les viesques averaos , o a les márgenes del Rïu Carroceu a escoyer el meyor árbol , y llueu de tratalu col dueñu , socortalu ya esgamaya-y les rames inferiores ,tresportalu hasta un llugar determináu na entrada la villa . Sobre les cincu la tardi más o menos , aconceyábase ellí lo más escoyío de les moces , lluciendo rellumantes traxes d’aldeana y tocando les panderetes y el tamboril, dirixíes poles casaes ya inda poles vildes , entamaben los cancios propios de la folixa , cargaben al llombu los mozos cola h.oguera y pente l’españíu de la pólvora y bayurosu acompañamientu , empobinábense con pasu menudu y pausáu hasta’l llugar au diben facer la folixa .N’aportando a la plaza , arrebullábase la corteya l’arbol , quitábase-y los ñudos , adornábase y engalanábase la quima , facíase un furacón en suelu y entamábase a arrechar l’árbol , ensin que les moces dexaran de tocar les panderetes y de dirixir aquellos trabayos colos sos cancios .Ellí quedaba llancada la h.oguera , sirviendo d’entretenimientu pa los guah.es y rapazones , que trataben d’esguilala p’algamar les flores o premios guardaos na pica , trabayu dificilísimu y poques vegaes recompensáu que servía de gorxa y pasatiempu al públicu presente . Depues de la velada , y mayaos yá del baille y les dances , axuntábense igual númberu de moces y mozos p’arrodiar la h.oguera de despedida . Facíase un círculu alredol del árbol y coyíos toos de les manes , la drecha alantre y la isquierda p’ atrás , pa que resultara un home pente dos muyeres , y una mujer pente dos homes , caminábase de frente con pasu regular y de perfeutu compás , canciando en dos coros los versos : Quien rodeare esta h.oguera buen San Xuan Verde le venga y buena Pascua florida y buena florida Pascua … Y darreu cantábase’l restu del conocíu Rodeu de la Madalena , un cantar abondo llargu y que de xuru que camudaría como tolos cancios de les folixes col pasu’l tiempu hasta aportar a nos , pero que ye un referente na nuesa heredá cultural coleutiva por ser xusto la esceición a la riegla de les h.ogueres en Llanes . Hai qu’insistir nun detái importante que ye la dixebra d’esti ritu de la folixa cristiana , y qu’arriendes de facela’l día d’anantes , por exemplu na lletra de la de Porrúa afayamos : Gracias a Dios que llegamos a nuestru queríu Templu , contemplámoslu per h.uera non podemos entrar dientro. Paez enforma clara la prohibición esi día pa los mozos a entrar na ilesia . Na mesma llínia , les h.ogueres pueden ser un símbolu protector escontra les divinidaes cristianes fadies , con dalguna razón pa facer mal a les persones , como na de Vidiagu : A la Virxen de la Paz pedimos-y muy de veras non h.aga ninguna desgracia con esta preciosa h.oguera. La h.oguera ye un de los ritos qu’inda tan lloñe d’identificase col ritual cristianu , de nun ser poles lletres que les identifiquen con un santu o una virxen , pero qu’inclusu caltienen pasaxes qu’a les muyeres qu’añu tres añu les canten pela fastera , nun-yos “cuadra” , nun-yos atopen el sentíu nun contestu relixosu , entendiendo por relixón el Cristianismu. Quiciabes seya esi detai l’indicador más fiable de que teamos delantre d’un posu importantísimu ya espectacular del paganismu asturianu . 26 de setiembre, 2007 0 FacebookTwitterPinterestEmail