Portada Entrevista de la selmana Rodríguez Alonso: “La identificación del primer franquismu col totalitarismu nazi ye absoluta”

Rodríguez Alonso: “La identificación del primer franquismu col totalitarismu nazi ye absoluta”

by asturnet

Pablo Rodríguez Alonso (Xixón,1979) ye llicenciáu n’Hestoria pola Universidá d’Uviéu. Profesor interín de Xeografía y Hestoria en Secundaria y Bachiller, trabayó tamién como Assistant de langue nel Lycée Marguerite de Valois d’Angoulême y nel Institut Universitarie de Formation des Maîtres de la Universidá de Poitiers (Francia). L’añu pasáu facíase col Premiu d’Ensayu Rosario de Acuña pol estudiu “De totalitarios a «demócrates» Franquismu, fascismu y nazismu na II Guerra Mundial al traviés del diariu xixonés Voluntad”, qu’agora sal en formatu de llibru. Falamos con él na Entrevista de la Selmana.

-El rellatu del ensayu entama na fin de la Guerra y col ñacimientu del diariu Voluntad, como exemplu, ¿por qué esti mediu, yera especialmente representantivu?

-Ye representativu porque ye la voz oficial del falanxismu en Xixón. Pertenez a lo que se llamó la “prensa del movimiento”, nesti sentíu, el so llabor adoctrinador y de socialización de la población xixonesa nel franquismu yera claru. Amás, como yera d’esperar, Voluntad ye ortodoxu dafechu, nun se salía una coma de la doctrina oficial. Interesábame saber qué mensaxes se mandaben a la población, cómo se mandaben y por qué se dicía lo que se dicía en cada momentu.

-La obra sigue falando de la collaboración ente’l franquismu y el réxime nazi alemán, ¿yera esto en realidá un secretu a voces na época?

-Nesta collaboración habría que distinguir ente una “comunión ideolóxica” y una ayuda material. Nel primer casu, la identificación del primer franquismu col totalitarismu nazi ye absoluta. La defensa del nacionalsocialismu alemán en toles sos facetes ye una constante, dende la política racial hasta la económica. Cuando nel trescursu de la II Guerra Mundial los campos de batalla van dictando la derrota final del Exe, el discursu cambiará, más nes formes que nel fondu.

En cuantes a l’ayuda material, ye fundamental la de l’Alemania nazi y la Italia fascista pal trunfu de Franco na Guerra Civil. En grandes cifres, l’ayuda alemana foi principalmente al traviés de la lexón Cóndor, cuerpu de la Luftwaffe destináu a España. En total 16.800 alemanes sirvieron nel conflictu español. Mientres, los italianos contribuyeron con cerca de 80.000 militares, 759 aviones, 6.600 cañones y ametralladores, 157 tanques y 7.400 vehículos, too con un coste de 8.500.000.000 lires.

Na II Guerra Mundial, Franco devolvería parte del favor cola División Azul, facilitando l’espionaxe alemán en suelu español, col unvíu de mano d’obra, o con esportaciones de wolframiu, fundamental pa la industria armamentística nazi. Algunes d’estes coses yeren más o menos secretes, otres yeren abondo conocíes y publicitaes.

-El “Movimiento”, sabedor de la so importancia estratéxica, crea medios de comunicación, como ye’l casu de Voluntad o La Nueva España, ¿ye’l franquismu un réxime que sabe utilizar los medios?

-Tolos rexímenes dictatoriales lo primero que busquen ye domesticar a la so población, acabar cola opinión pública. L’entramáu de periódicos y radios del Movimientu cumplió un llabor fundamental nel adoctrinamientu de la sociedá. El franquismu nun va tolerar nengún mediu que se salga de los parámetros estrictos que surden del Ministerio de Información. Súpolos utilizar, pero enxamás tuvieron un mensaxe integrador o superador del conflictu civil, polo que mientres cuarenta años siguieron recordando a los derrotaos que lo yeren y que merecieron selo. En consecuencia, el rechazu d’una bona parte de la población siguió mui vivu. Los únicos medios llibres yeren los clandestinos.

-¿Cómo ye la llinia que va siguiendo’l diariu Voluntad nesi camín qu’anuncia’l llibru «de totalitarios a “demócrates”»?

-Nos primeros años, desde 1937 hasta 1942-43, ye de sofitu al totalitarismu fascista y nazi, y de despreciu a les democracies lliberales y por supuestu a la URSS. Hai una reivindicación permanente de los supuestos llogros del fascismu y el nazismu: progresu económicu, paz social, arguyu nacional etc, frente a les “decadentes” democracies occidentales, incapaces de resolver los graves problemes sociales y económicos producíos pola Gran Depresión, y tamién frente a la Unión Soviética, que ye calificada como totalitarismu materialista, atéu y xudaizante. Al empar, los mensaxes contra “rojos, masones y judíos” son constantes y de gran virulencia.

Pero como dicía enantes, l’avance aliáu hasta la derrota final del Exe va facer que l’emponderamientu del totalitarismu desapaezca y pase a identificase al franquismu como una especie de democracia “a la española”, una “democracia orgánica”. Ye un intentu vanu por cuantes que les auténtiques democracies nun-y dan nenguna credibilidá a esi cambiu de discursu.

Tamién desapaecen los mensaxes antixudíos, porque tres conocese l’holocaustu nun yera políticamente conveniente insistir nel discursu antisemita. Lo único que nun cambió foi l’ataque constante hacia la URSS.

-En terminando la Segunda Guerra Mundial, ¿nótase’l mieu en Voluntad a una posible intervención militar de los aliaos sobre l’estáu español franquista?

-Sí, enforma tres el desembarcu de los alios en Normandía y la lliberación de Francia. Sicasí, anque hai graves sanciones per parte de la ONU nel añu 1946 hacia España, hasta onde sabemos en nengún momentu los aliaos se plantegaron seriamente lliberar España. La razón d’ello espresola mui crudamente un altu funcionariu británicu nuna comunicación privada en xunu de 1946: “odioso como es su régimen, el hecho sigue siendo que Franco no representa una amenaza para nadie fuera de España. Sin embargo, una guerra civil en España generaría problemas en todas las democracias occidentales, que es lo que desean el Gobierno soviético y sus satélites”.

-El so llibru, ¿ye un estudiu pa espertos o una obra divulgativa que pue lleer cualesquier persona?

-Partiendo de que se trata d’una investigación histórica, y que como tal pretendí facela emplegando la metodoloxía propia de la disciplina, tamién intenté da-y una forma narrativa que resultara interesante y que nun se ficiere pesada pal llector. Espero tenelo conseguío.

-El Rosario Acuña ganáronlu mui poques vegaes obres n’asturianu, ¿sigue siendo más difícil facese con premios optando a ellos con obres n’asturianu?

-Espero que non. Pero supongo que dependerá del xuráu. Nel mio casu, y foi una de les coses que más me prestó, dixéronme qu’al lleer la investigación nun repararon nel idioma nel que taba escrita, que foi secundario dafechu. Y naide me preguntó por qué taba escrita n’asturianu, lo cual dame a entender que delles coses van poco a poco viéndose como naturales, lo que ye una satisfacción.

-¿Vais facer más presentaciones del llibru?

-El llibru presentóse’l pasáu miércoles 11 de mayu nel Antiguu Institutu de Xixón. Sicasí, toi pendiente de facer otra presentación, anque tovía nun tenemos la fecha esacta.

-Acaba d’estrenar blogue “Memoria d’un silenciu”, ¿qué vamos atopar los llectores nél?

-Pues fundamentalmente reflexones, espero que dalgunes d’elles interesantes. Tengo 31 años, llevo participando na vida cultural y política asturiana d’una o otra manera bastantes años, y anque tovía me queden munchísimes coses por deprender, paezme que yá tengo esperiencia suficiente como pa dir asoleyando delles opiniones y sobre too intercambiando pareceres con otres persones. La bono de la rede ye que s’almite la réplica, y ta bien qu’a veces te digan que nun tienes razón. Ye bastante sano.

-¿En qué otros proyectos trabaya?

-Pues nun sé que dicite, porque soi bastante reaciu a falar de proyectos, tengo mieu a que diga dalgo y dempués quede en nada. Digamos que toi trabayando en delles coses, enforma na investigación y ensayu, y espero terminar dalguna d’elles dalgún día.

-¿Sigue trabayando la lliteratura de ficción?

– De vez en cuando sigo escribiendo dalgún relatu, anque agora toi centrándome no que te dixi enantes. Nunca abandono nin la narrativa nin la poesía, pero a veces pasen a un segundu planu.

Rodríguez Alonso espubliza “De totalitarios a «demócrates» Franquismu, fascismu y nazismu na II Guerra Mundial al traviés del diariu xixonés Voluntad”

Tamién te podria gustar