Portada Entrevista de la selmana Riaño: “La sociedá asturiana ta madura p’acoyer la oficialización del idioma ensin problemes”

Riaño: “La sociedá asturiana ta madura p’acoyer la oficialización del idioma ensin problemes”

by asturnet

Esta fin de selmana Cangas del Narcea recibe a los alumnos de la Universidá Asturiana de Branu (UABRA), una iniciativa de l’Academia de la Llingua Asturiana a comuña col Conceyu de Cangas y la Universidá d’Uviéu. Xosé Antón González Riaño, profesor universitariu de Maxisteriu, miembru de l’Academia y director de los Cursos de Branu de la UABRA fala con nós de les novedaes que plantenguen los cursos d’esti añu, del futuru de la iniciativa y de los cambios políticos y como pueden estos influyir na normalización del asturianu na enseñanza.

-¿Qué tal acoyida tuvieron esti añu los cursos?
-Especialmente positiva. Que dempués de tantos años tengamos al rodiu de 150 participantes paezme que pue considerase como un ésitu a tolos niveles. Equí xueguen un papel importante tanto l’atractivu de los cursos y actividaes como la calidá del profesoráu que ye, pa min, el meyor que podríemos tener dende’l puntu de vista téunicu y del so compromisu con Asturies. Falando del profesoráu, yo toi especialmente contentu del procesu d’anovación que venimos faciendo nestos años… Los profesores más mozos aporten una visión actual que nos arriquez a toos.

-Con Boloña y la fin de los créitos de llibre configuración faise más complicao caltener el númberu de matriculaos…
-Cola fin de los créitos de llibre configuración faise más complicao caltener el númberu de matriculaos… Eso podría paecer de mano. Sicasí, añu tres añu nun dexa de sorprendenos la respuesta de la xente. Y ye que la xente quier conocer coses nueves de la realidá social y cultural d’Asturies y, amás, qu’ello se tresmita na llingua de nueso.

-¿Qué cursos nuevos pueden atopase nel programa?
-Cuasi too ye novedá. Hai que decatase de que los vieyos cursos de formación llingüística (Elemental y Avanzáu) yá nun son los más representativos. De fechu agora la xente preocúpase más por afondar n’especializaciones que tienen al asturianu como llingua vehicular: hestoria, arte, redes sociales, investigación llingüística y sociollingüística, cuestiones etnográfiques, etc.

-Y en cuantes a les actividaes qu’organicen al rodiu de la UABRA, ¿qué vamos atopar esti añu?
-Pues, ente otres, cuatro conferencies plenaries: de Santiago García Granda (Vicerrector d’Investigación de la Universidá d’Uviéu) sobre la incidencia de les investigaciones de la Química nel progresu social; d’Antón Sevilla, al rodiu de les races autóctones asturianes; de Francisco Llera, sobro les perspeutives sociales y polítiques que s’acolumbren nel futuru inmediatu d’Asturies; de Berta Piñán, que falará de la lliteratura asturiana de güei. En fin… habrá una charra-coloquiu con representantes cualificaos del Movimientu 15-M (los “indignaos”), actuaciones musicales, visualización de la película “El tercer home”, etc. Hai que destacar, arriendes d’ello, la esposición del dibuxante Neto na Casa de la Cultura sobro la so obra n’asturianu y al rodiu de la reivindicación llingüística. Queden más coses de les que daremos anuncia a lo llargo del desenrrollu de la UABRA

-Nesta edición medraron los cursos fechos en collaboración cola Universidá d’Uviéu, ¿ta apostándose dende la insititución universitaria pol asturianu?
-Esti añu medraron los cursos fechos en collaboración cola Universidá d’Uviéu, ¿ta apostándose dende la insititución universitaria pol asturianu? Ye indudable que tamos meyor qu’en dómines pasaes. Hai otra sensibilidá o, si se quier, nun se dan les rocees y zunes d’equipos anteriores. Vase, pasu ente pasu, seliquino… Habría que meyorar n’aspeutos como visualización esterna del asturianu, proyeición social de la universidá, emplegu burocráticu, etc. En fin… queden munches coses por facer, pero yá se ficieron dalgunes.

-El cambiu de gobiernu en Cangas del Narce, ¿supón dalgún problema pal desenrollu de la UABRA nel conceyu o se caltienen les bones rellaciones?
-Nun me paez. Dende la organización de la UABRA yá nos punximos en contautu col nuevu Alcalde del Conceyu y nun camentamos qu’haya problema nengún. Otramiente, el pautu ente l’Academia, la Universidá y el Conceyu de Cangas tien un llargor de cinco años prorrogables si toos tamos d’alcuerdu… La UABRA, entós, nun depende de coxuntures polítiques.

-Col cambiu de gobiernu a nivel de país, ¿qué espera qu’asoceda no que cinca al enseñu del asturianu?
-Nun lo sé, pero prestaríame que meyoráremos n’aspeutos como la xeneralización de la enseñanza a tolos centros calteníos con fondos públicos (la rede pública y la privada-concertada) y, fundamentalmente, que se reconociere la especialidá de Llingua Asturiana pal profesoráu d’Educación Primaria y Secundaria, de mou que, d’una vegada, el profesoráu pudiere participar en concursos-oposición por esta especialidá y que, al empar, los concursos de tresllaos tamién tuvieren al asturianu como referencia. Ello fadría posible un gran afitamientu de la materia en Primaria y Secundaria

-¿Qué-y paez el nomamientu de Vallaure como Conseyeru de Cultura?
-Dende llueu, naide podrá duldar de la so asturianía y compromisu cola llingua y la cultura del país. Conózolu de magar yera yo rapazucu y siempres me llamó l’atención la so independencia con respeutu al poder políticu, la so conocencia d’Asturies y, en definitiva, la so gran erudición no que cinca a la cultura asturiana. A ver si lu dexen facer… y nun s’enquivoca nes sos decisiones.

-¿Nun-y paez necesario reclamar que l’asturianu seya llingua vehicular nel enseñu?
-Vamos ver: eso nun ye solo un drechu, ye un principiu pedagóxicu. La llingua depréndese cuando con ella se faen coses “relevantes” dende’l puntu de vista del alumnáu y nun hai nada más relevante na vida académica d’un escolín que recibir clases “en” asturianu. Podría siguir dando argumentos educativos, por exemplu, los plantegamientos de les “didáutiques integraes” planteguen el deprendizax conxuntu, non separtáu, de les materies curriculares: matemátiques y llingua, conocencia del mediu y llingua, etc. Per ehí tienen que dir les coses. Nós sabríemos cómo facer Proyeutos Llingüísticos de Centru p’asegurar la meyor conocencia y competencia práutiques del asturianu, del castellán y de les llingües estranxeres…

-¿Ye un momentu nel que podría llograse l’estatus d’oficial pal asturianu?
-La oficialidá nun la va algamar una sola opción política, porque necesita del consensu mayoritariu de la Xunta Xeneral. Pero sedría abondo con que una fuerza de les mayoritaries la demandare con puxu y convicción, ye dicir, como una opción estratéxica y non ocasional, pa qu’a les otres nun-yos quedare más remediu qu’almitir l’exerciciu d’esi drechu cultural. La sociedá asturiana ta madura p’acoyer la oficialización del idioma ensin problemes, sobro too si se plantega un procesu cenciellu ya intelixente. Tenemos esperiencies previes bien interesantes na educación, na lliteratura, nos medios de comunicación… Amás, l’Academia de la Llingua Asturiana finó la normativización básica y trabaya n’ámbitos complementarios qu’aseguren les posibilidaes téuniques d’usu del asturianu a tolos niveles.

Tamién te podria gustar