Portada Entrevista de la selmana Ramón Lluís Bande: “El nivel tan altu d’identificación de la xente con Camín de Cantares y Ambás sorprendiónos”

Ramón Lluís Bande: “El nivel tan altu d’identificación de la xente con Camín de Cantares y Ambás sorprendiónos”

by asturnet

Escritor, periodista pero sobre too cienasta. Ramón Lluís Bande (Xixón, 1972) lleva nel mundu del trabayu audivisual dende bien mozu. Ente los sos proyectos últimos tán la película “Sangre” fecha xunto a “Estratexa” n’homenaxe de Manolín el de Llorío y estrenada nel FICXixón, y los programes Pieces y Camín de Cantares, que dirixe na TPA. Por esti últimu van da-y, en xunto a Xosé Ambás, presentador, el premiu Pegollu de los Andrés Solar, de la Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana, que reconoz el llabor a favor del asturianu. Falamos con él d’esti reconocimientu, del so trabayu y de los sos proyectos de futuru.

-Trabayando nun mediu tan mal valoráu polos asturianistes como ye la TPA, ¿esperaba recibir esti premiu?

-Frente a esa afirmación que fai, ún namás pue responder del so propiu trabayu. Dende’l primer momentu, anque esi nun yera realmente l’oxetivu, entendíemos que “Camín de cantares” yera una serie que podía interesar al asturianismu, de la mesma manera qu’a la mayoría de los espectadores asturianos. Diendo a la pregunta: los premios nunca s’esperen, yo polo menos nun lo faigo. Agradécelos sinceramente cuando lleguen. Esti, en concretu, tien un valir especial pa min polo que supón de reconocimiento a la nuestra contribución a la normalización social del asturianu.

-Falemos un poco de la hestoria del programa, ¿cómo surdió la idea de Camín de Cantares?

-Siempre m’interesó muncho’l trabayu entregáu, apasionáu y honestu d’Ambás nel ámbitu de la cultura popular asturiana. El so Archivu de Tradición Oral paezme ún de los esfuerzos intelectuales y culturales más granibles que se dieron nel campu de la nuesa cultura tradicional y nel estudiu de la nuestra complexa y plural identidá nacional. Cuando tuvi la oportunidá, púnxeme a trabayar na posible adaptación audiovisual qu’acercare tou esi trabayu desinterasáu d’años a tolos asturianos dende un apueste rigurosu por una determinada manera d’entender el llinguaxe documental.

-¿Esperaben esti ésitu? El programa tien mui bona audiencia y Ambás fízose bien conocíu en toa Asturies…

-Dende’l principiu sabíemos que la serie podía interesar a un númberu grande d’espectadores, pero la verdá ye que nin nos momentos más optimistes imaxináremos la repercusión grande que tuvo. Sobre manera pol nivel d’autorreconocimientu de la xente n’ella, más alló de los númberos fríos de les audiencies y les estadístiques. “Camín de cantares” foi, dende la emisión de los primeros capítulos, una realidá que formaba parte de la vida cotidiana de munchos asturianos, sobre manera de la zona rural asturiana, pero non esclusivamente. La verdá ye qu’esi nivel tan altu d’identificación de la xente cola serie y n’especial con Ambás, sorprendiónos mui positivamente. Mui poques vegaes pasa qu’un proyectu creativu qu’eches a andar cumpla y sobrepase les espectatives que teníes puestes n’él, y menos tovía nel “ámbitu asturianista”. “Camín de cantares”, sobre manera pol excepcional trabayu d’Ambás, ye ún d’esos casos raros.

-¿Cómo se prepara y se fai cada capítulu de Camín de Cantares?

-Realmente, creo qu’hai poques series o programes de televisión que tresmitan d’una manera tan clara’l propiu procesu de grabación de los capítulos… Cada capítulu que s’emite recueye cuasi íntegramente y ensin alteraciones reseñables l’alcuentru con cada protagonista en tiempu real… Al principiu de cada temporada, seleccionamos del Archivu d’Ambás –un archivu que sigue creciendo cada día— los trece protagonistes, preparamos un plan de rodaxe pa dir quedando con ellos y rexistramos l’alcuentru tal y como se ve dempués na pantalla.

-Al entamu d’esta temporada anunciaron que ye la cabera del programa, ¿tán preparando dalgún productu asemeyáu?

-La forma de “Camín de cantares” tal y como se conoz hasta’l momentu, termina, efectivamente, cola emisión del capítulu del sábadu qu’entra. Nestos 104 capítulos que conformen la serie hasta’l momentu creemos que yá s’agotó una forma audiovisual de la que tamos mui arguyosos, pero qu’entendemos que yá cumplió’l so oxetivu y nun queremos quedar atrapaos n’ella. Agora, Ambás y yo tamos trabayando nuna continuidá natural de “Camín de cantares”, que s’abre a temes nuevos de la nuestra cultura popular y, sobre manera que busca otra forma audiovisual d’acercase a eses realidaes. Nun va ser, no temático, una ruptura colo que se conoz de la serie, pero si que va llegar cargada de novedaes que, tamos convencíos, van ser del gustu de los nuesos espectadores.

-“Pieces” ye quiciabes el proyectu que más cambió dende l’entamu de les emisiones, ¿va siguir en marcha?

-“Pieces” ta pensáu como una revista audiovisual de cultura, colo que lleva implícito na so sencia el cambiu y la renovación constante. Nestos años creo que conseguimos convertir el programa nun referente claru de / pa la producción cultural del país y queremos consolidar esi espaciu y siguir avanzando n’él. Anque tovía nun pudo confirmar nada, la mio voluntá –y la de tol equipu que lu fai posible—ye la de continuar esti camín y, de facelo, tamién se van poder ver, una vez más, cambios importantes na so forma y estructura, una nueva evolución del formatu…

-¿Qué echa de menos que se ficiera n’asturianu na TPA?

-Principalmente dos coses: programes informativos y series de ficción. Creo que va llegando’l momentu d’entamar a pensar nes posibilidaes de desenrrollu d’una ficción televisiva asturiana. Los tiempos nun son los meyores (crisis económica, una televisión con muncho menos presupuestu del necesariu…), pero creo que ye importante entamar a plantegalo, sobre manera porque diba ser bono pa toos: pa los axentes de la industria cultural asturiana, pa la normalización social del idioma, pa reforzar l’afianzamientu de la cadena ente los espectadores…

-Falemos de cine, ¿qué tal se recibieron “Sangre” y “Estratexa” nel Festival de Cine de Xixón d’esti añu?

-Personalmente toi mui contentu col recibimientu de “Sangre” nel 48 FIC Xixón, “Estratexa” ye una película con dellos años yá que se proyectó na estrena como complementu. Agora siguirá’l camín habitual d’esti tipu de producciones: festivales, filmoteques, museos, cases de cultura, televisiones… Y tamién va tener otra vida diferente, como lo que realmente ye; el “teaser” del llargumetraxe “La muerte de los árboles” que, si nun falla nada, voi tar rodando nos meses de setiembre y ochobre de 2011.

-Nos últimos tiempos tán llevándose alantre dellos doblaxes de películes al asturianu, ¿cómo ve estes iniciatives?

-Dalgunes coses que vi nun m’interesaron nada. Creo que, dende la perspectiva de la normalización llingüística, un trabayu seriu y profesionalizáu nel campu del doblaxe sería mui interesante. Pero paezme que de momentu, y en llinies xenerales, ensin particularizar, nun me paez que se tean faciendo les coses mui bien. Fain falta profesionales y medios técnicos adecuaos pa desenrrollar esa xera con resultaos granibles.

-¿Puede falase anguaño d’“un cine asturianu”, qué definición-y daría a esti conceptu?

-Hai años que se fala de “Nuevu cine asturianu” como una etiqueta qu’axunta a una montonera de directores mui diferentes, pero con ciertos rasgos comunes. Personalmente nunca m’interesó demasiao esa etiqueta, como nenguna otra, pero sí que veo una rellación más o menos directa, na manera que tenemos d’entender Asturias o “lo asturiano” fílmicamente, ente’l mio trabayu y el d’otros cineastas como Juan Luis Ruiz y Lucía Herrera, Jorge Rivero, Luis Argeo, Santos Hevia… Amás d’esto, yá tengo dicho y escrito que’l mio trabayu creativu detrás d’una cámara ñaz necesariamente de la mio condición d’asturianu. Seguramente si nun fuere asturianu y nun me condicionare esta realidá, el mio cine sería diferente.

-En setiembre presentó “Les habitaciones vacies”, onde axunta la so narrativa, ¿sigue teniendo tiempu pa escribir ente tantu proyectu audiovisual?

-Son dos cares de la mesma moneda, nun entiendo la lliteratura y la creación audiovisual como compartimentos estancos. La mio vida diaria ta marcada por eses dos realidaes que nel fondo entiendo como una sola: la escritura (cola pallabres o con imáxenes en movimiento y soníos). Nun entendería la mio vida ensin esta actividá, forma una parte importante de la mio identidá personal, de lo que soi.

Hai que dicir, que la versión en castellán del llibru, “Las habitaciones vacías” yá ta nes llibreríes dende febreru d’esti añu, de mano de la editorial Caballo de Troya.

-¿En qué proyectos trabaya anguaño?

-Munchos. Los más inmediatos y avanzaos son los cambios pal 2011 nos programes de televisión, la preproducción y el rodaxe de “La muerte de los árboles” y el remate d’un llibru que va llevar por títulu “Otra habitación”.

Tamién te podria gustar