Portada Música Los científicos desvelen los misterios del “cantar de gargüelu” de Mongolia

Los científicos desvelen los misterios del “cantar de gargüelu” de Mongolia

by redacción asturnews

Investigadores de la Universidá de Arizona acaben desvelar los misterios del “cantar de gargüelu” de Mongolia practicáu mientres xeneraciones y que se basa en soníos procedentes de la naturaleza.

Denominase khöömei (que significa larinxe) y ye orixinariu de los montes de Altái, al oeste de Mongolia, dende onde estendió hasta’l norte de China y la remota República de Tuvá (Rusia). La so peculiaridá ye que los cantantes son capaces d’emitir simultáneamente dos voces, un estribillu grave y un xiblíu agudu. Agora la ciencia afayó finalmente por qué.

Investigadores de la Universidá de Arizona estudiaron esti cantar de gargüelu practicáu mientres xeneraciones y que se basa en soníos procedentes de la naturaleza como’l cantar de los páxaros, que los sos espíritos desempeñen un papel esencial nes práctiques chamánicas.

”(Los intérpretes) pueden producir dos tonos distintos, lo que va en contra de la forma típica en que pensamos sobro cómo se producen los soníos de la fala”, asegura Christopher Bergevin, autor principal del estudiu publicáu na revista eLife .

Pa desentrañar los misterios d’esti estilu musical, Bergevin y el so equipu punxéronse en contactu col grupu musical Huun Huur El to de Tuvá, especialistes nesti arte ancestral que la UNESCO catalogó como Patrimoniu Oral ya Intanxible de la Humanidá.

D’antiguo, el khöömei (o Xöömij) interpretábenlu los nómades mongoles mientres ceremonies oficiales importantes o fiestes familiares. Tamién lo cantaben mientres salíen col ganáu o dientro de les yurtas (tiendes) p’adormilitiar a los ñácaros. La práctica tresmitíase oralmente, de maestru a alumnu, ensin escueles oficiales pel mediu.

Anguaño esta espresión artística acutábase pa eventos especiales, que de normal arreyen a tola comunidá, como carreres de caballos, certames d’arqueros, torneos de llucha, llacuaes y sacrificios d’animales. “Esti cantar ye una espresión de respetu a la naturaleza, los antepasaos y los grandes héroes del pueblu mongol”, diz la UNESCO.

”Lo interesante d’esti tipu de cantar de gargüelu ye que fai daqué distintu. Ye un soníu bien inusual que nun s’escucha n’otres formes de cantar”, escriben el investigadores. Les aves y delles xaronques pueden producir dos tonos distintos, pero hai pocos humanos nel mundu que sepan realizar esti cantar de gargüelu.

La cuestión yera afayar cómo los intérpretes de khöömei podíen producir dos tonos si nun tienen dos xuegos de cuerdes vocales. Nos humanos, estes son les que producen soníu al cimblar, creando un runfíu. Si les cuerdes cimblen más rápidu o lentu determina si produz un soníu de tonu altu o baxu.

Tamién te podria gustar