Portada Entrevista de la selmana Lluis Portal: “Trabayo na mio primer novela p’adultos”

Lluis Portal: “Trabayo na mio primer novela p’adultos”

by asturnet

Lluis Portal Hevia (Villaviciosa, 1964) resultó ganador de la decimoséptima edición del Premiu d’ensayu en llingua asturiana “Máximo Fuertes Acevedo”, que concede la Conseyería de Cultura. El testu, tituláu “Cipriano Folgueras, una gloria d’Asturies”, tien calter biográficu y recupera la figura y la obra d’un escultor brillante olvidáu pola sociedá asturiana. L’autor ye periodista y como tal collabora con distintos medios de comunicación (La Voz de Asturias, Les Noticies, Asturias Deportivo, Maliayo…). Como escritor tien trabayaos distintos xéneros lliterarios: el cuentu, la novela xuvenil, el teatru, la poesía, la biografía… , algamando premios y asoleyando dellos llibros. Falamos con él na Entrevista de la selmana.

-¿Cómo recibe la noticia del premiu?

-Como una noticia importante, esti ye’l primer premiu d’estes característiques que recibo. Los premios ayuden a dinamizar la lliteratura y a da-y sentíu y solvencia.

-¿Qué puede cuntanos de la obra cola que ganó?

-Ye la hestoria d’un escultor escaecíu que merez un pequeñu recuerdu l’añu en que morrió: 1911-2011. Ye un actu de xusticia sacar del olvidu a un artista qu’esbrexó con toles sos fuercies por permanecer nel tiempu, cosa que fizo en bona midida, anque la mayor parte de la obra desapaeció: dos escultures del Campoamanor, la de Manuel Pedregal en Grau, el panteón de Frai Zeferino n’Ocaña (Toledo), los Sagraos Corazones de la Ilesia de Santa Cruz de Madrid, etc. Pero tamién hai otres que siguen en pie y qu’hai que conoceles: la escultura de Valdés Salas d’Uviéu -la de más sonadía-, el monumentu a Villamil en Castripol, los panteones funerarios…

-Cipriano Folgueras, una gloria d’Asturies, ye una oportunidá pa conocer la so figura.

-Sí, Cipriano Folgueras ye una oportunidá por saber dalgo más del arte asturianu. Tenemos una idega enquivocada de lo que ye la cultura asturiana, la escultura tamién ye cultura propia. Hai corrientes que son universales pero que dexen un posu claru na cultura llariega. Por poner un exemplu, la escultura d’El Celta o Astur que ta desaparecida pero de la que se conserva un semeyu, ye d’una gran belleza, nun se sabe ónde permanez pero porque nun interesó a naide investigar.

-¿Cómo llegó hasta la so figura?

-Llegué por casualidá. Yo nun soi espertu n’escultura, pero darréu enganchéme y decidí investigar más porque pagaba la pena. La verdá ye que si nun hubiera tema nun meteriere a fondu con Folgueras.

-¿Ye un continuu nel so llabor o ruempe colo que tien espublizao hasta agora esti llibru?

-Si, ye novedoso; la mio opinión ye qu’hai qu’ampliar enforma la capacidá de investigación, dientro de la cultura asturiana.

-¿Albidra importante la esistencia de premios pa la lliteratura asturiana?

-Ye fundamental. Una lliteratura tan escayecida como ye l’asturiana necesita esi apoyu y muncho más, nun hai qu’echar la culpa a la xente d’a pie, ye responsabilidá de los poderes públicos básicamente sofitar la llingua de distintes maneres.

-¿Vive l’ensayu n’asturianu un bon momentu?

-Creo que vive un bon momentu, ye l’últimu xéneru en sumase, y hai una bon númberu de persones interesaes. Solo falta’l reconocimientu del teatru.

-Va un añu y mediu falábemos de l’asociación La campaña del Ronchel, cola que trabaya en Villaviciosa, ¿qué balance faen de les actividaes feches dende entós?

-Bueno, vamos pali que pali. Acabamos de sacar 1.000 exemplares de Canciones Asturianes, 130 cancionens tradicionales, y en febreru saldrá’l periódicu d’antroxu, El Fumiacu, osea que bastante bien sin aspirar a grandes coses, ensin priesa pero ensin pausa.

-¿Qué otros proyectos tien en marcha esta organización?

-Queremos espublizar parte de la obra de Ramón Rivero, ya fallecíu hai unos años y cuya obra cuérrese’l riesgu de perdese, concretamenten ye’l teatru no que ta trabayando Miguel González Pereda.

-¿Y vusté de forma particular?

-Dempués d’un problema de salú seriu voi incorporándome a poco y a poco a la normalida. Hai una novela, que ye la primera p’adultos, que ye una idea guapa.

Tamién te podria gustar