Portada Sociedá Les Xornaes de l’Academia analizaron la formación del estándar asturianu

Les Xornaes de l’Academia analizaron la formación del estándar asturianu

by asturnet

El profesor Emilio Ridruejo de la Universidá de Valladolid pronunció la primer conferencia de les XXII Xornaes Internacionales d’Estudiu de l’Academia de la Llingua Asturiana. Na ponencia titulada: “El aprovechamiento de los mecanismos analógicos en los procesos de estandarización de las lenguas. El ejemplo del asturiano”, Ridruejo remembró que’l procesu de fixación de la llingua asturiana entamáu pola Academia sigue les pautes xenerales de procesos similares y calterizase por una combinación de rigor filolóxicu y curiáu énte un posible rechazu social al estándar ellaboráu.

El profesor de la Universidá de Valladolid emponderó’l llabor desenvueltu pola Academia de la Llingua en procuru d’un modelu común pal asturianu comparándolu coles situaciones vivíes por otros idiomes minorizaos. “En toles sociedaes hai un grupu cabezaleru y de prestixu que fixa l’estándar llingüísticu y non siempre lu acaben aceptando los propios falantes”, aseguró Ridruejo, que punxo’l casu del swahili en Kenia, consideráu artificiosu y estrañu pola propia población. El prestixu social del grupu cabezaleru ye esencial nesos procesos, a xuiciu del autor de la conferencia, “inda a veces son otros factores los qu’influin, mesmo l’azar o razones de tipu prácticu, como sucede en Singapur, onde la fixación del estándar del malayu empobínalu la Cámara de Comercio, guiándose pola fala de los sos propios empleaos o de los empresarios locales” afirmó Ridruejo.

Nuna conferencia na que’l filólogu vallisoletanu empezó evocando el so primer contactu cola llingua asturiana nos sos años d’estudiante al través de los trabayos dialectolóxicos de Zamora Vicente, Lapesa y otros autores, foi desgranando los mecanismos pelos que s’avecen formar los modelos xenerales de les llingües. Aparándose nel casu del asturianu Emilio Ridruejo destacó les singularidaes que presentaba la normativización de la nuestra llingua, un procesu nel que s’apostara por preservar bien de rasgos de les variantes “probablemente -barruntó- por razones de calter sociollingüísticu en gran parte, pa evitar un posible rechazu social de los propios falantes o de los grupos roceanos al procesu”. Dende una óptica esterna a la realidá asturiana Ridruejo acolumbró per un llau la esistencia bultable d’una situación de diglosia y per otru de variantes fondamente arraigaes en comunidaes pequeñes y conservadores, productu del islamientu xeográficu. Reconoció qu’énte una situación tala el llabor entamáu pola Academia de la Llingua nun hubo ser fácil, sobremanera teniendo en cuenta que “nun se cuntaba con una tradición normalizadora anterior y los modelos d’otres realidaes non siempre tienen aplicación xeneral”.

El profesor de la Universidá de Valladolid terminó la so conferencia alendando a los sos colegues de l’Academia asturiana nel so trabayu normativizador y remató afirmando que “si esi llabor non siempre yera comprendíu pola sociedá o remanecía dalguna posible reacción de rechazu polos falantes, yera lo natural y una amuesa de que la llingua asturiana taba viva”, na so opinión: “namás les llingües que nun provoquen nenguna reacción nin favorable nin contraria tan muertes, namás eses son llingües artificiales”.

Na sesión inaugural de les Xornaes intervinieron tamién con comunicaciones Miguel Ramos Corrada, Xosé Lluis García Arias, Héctor García Xil, Liliana Díaz Gómez y Xulio Viejo. La profesora Carmen Muñiz Chacón de la Universidá d’Uviéu punxo pieslle a la xornada cola conferencia: “La entonación y el conxuntu de rasgos prosódicos ba carauterización d’una llingua”.

Les Xornaes d’Estudiu siguen güei a les 16,30 con una ponencia del americanu David Heap alrodiu de les encuestes del Atlas Llingüísticu de la Península Ibérica n’Asturies y comunicaciones d’Ana Cano, Esperanza Mariño, Pilar Fernández, Mª del Mar Martín y Xuan Santori.

Tamién te podria gustar