Les viñetes escaecíes de Gila salen a la lluz

Les viñetes escaecíes de Gila salen a la lluz
13 marzu 10:00 2019 Imprimir

Lesviñetesescaecíesde Gilasalen a lalluznestaselmana na quel’humorista cumpliría 100 años y pa conmemorar la efeméride una esposición del muséu online Humoristan.org recupera les sos primeres obres, dibuxaes fai unos 75 años y escaecíes dende entós.

Un teléfonu sobro una mesa, un uniforme de militar y un cascu o una boína. Pue que esta sía la imaxe más recordada de Miguel Gila, pero na so trayectoria profesional tamién afiguró’l so humor cola única ayuda de papel y lápiz. Facer muncho primero de xubise a un escenariu, al terminar la Guerra Civil. Primero sol seudónimu de XIII, dempués col so apellíu, pero siempres col mesmu tipu de trazu y el mesmu humor. Ayeri, 12 de marzu, cumpliría 100 años.

Pa conmemorar la efeméride una esposición del muséu online Humoristan.org recupera les sos primeres obres, dibuxaes fai unos 75 años y escaecíes dende entós. “Lo que realmente-y gustaba yera dibuxar”, asegura’l ilustrador José Antonio Fernández, ‘Fer’, ceador del premiu internacional d’humor Gat Perich, que precisamente Gila ganó en 1999.

Gila empezó publicando en revistes como ‘Cucú’, ‘Maravíes’ y ‘Fleches y Pelayos’ cuando cumplía cuatro años de serviciu militar obligatoriu en Zamora por lluchar nel bandu republicanu. “Nun se publicaron nunca desque apaecieron ente 1944 y 1955”, diz ‘Kap’. Corría l’añu 1944 cuando les sos viñetes, marcaes con un inxeniu apináu pola censura, saltaron a ‘El Falpayar’.

Gila creaba personaxes grotescos y narigones con un grafismu naif y simplayu, como si los fixera un neñu. “Si daqué tienen los sos dibuxos ye que son rápido reconocibles”, esplica l’humorista gráficu collaborador de La Vanguardia Jaume Capdevila, ‘Kap’, quien asegura qu’el so estilu nun s’aniciaba na falta de talentu pa dibuxar.  Pero, más allá del so estilu artísticu, l’ésitu de Gila provenía del so gran inxeniu. “Tenía l’humor de Quevedo, y eso mesmu foi lo que-y dexó sobrevivir al güeyu censor del franquismu”, asevera ‘Fer’. A ello sumábase el so capacidá para banalizar la traxedia. La brutalidá qu’irradiaben les sos viñetes taba marcada pola inocencia de los sos personaxes, xuna técnica que siguía sobro l’escenariu cuando, afatiáu como un soldáu, llamaba al enemigu pa pidi-y que parara la guerra un momentu. “La fuerza del humor de Gila ye la capacidá de faer humor de les coses más series con esa mirada d’inocencia”, sorraya ‘Kap’.

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