L’Asociación de Trabayadores de la Normalización Llingüística presenta les “Propuestes polítiques pa la normalización del asturianu”

by asturnet | marzo 2, 2007 12:21 am

[1]

El documentu naz dende la esperiencia de los técnicos de los servicios de normalización 4 años depués de la creación del primer órganu municipal de normalización llingüística. L’ausencia del marcu d’oficialidá provoca que la Asociación de Trabayadores de la Normalización Llingüística diga que “falar de normalización d’una llingua que nun tien reconocíu un estatus d’oficialidá ye irreal”.

“Propuestes polítiques pa la normalización del asturianu” va ser presentáu a los partíos políticos, sindicatos, instituciones públiques y privaes, asociaciones cola fin de que valga como preséu de cara a la planificación d’estos servicios, que n’otros países nun se circunscriben sólo al ámbitu públicu sinon qu’esisten nes empreses privaes..
Anguaño esisten n’Asturies 10 Servicios de Normalización Llingüística, qu’abarquen 16 conceyos: Llangréu, Xixón, L.lena, Cabu Peñes, Siero, comarca de la Sidra, Avilés, Cangas, Mieres y Samartín del Rei Aurelio.
La creación d’un serviciu de normalización ye un fechu que supón la implicación delos poderes públicos nel llabor d’afitamientu y prestixamientu social del idioma. Anque dende’l colectivu de técnicos se considera que “nel llabor diariu se tán atopando dificultaes de diversu tipu” dalgunes relacionaes con cualesquier campaña que llance’l serviciu, y otres que son “frutu del desconocimientu de que ye realmente la normalización d’una llingua y otres consecuencia de la falta de voluntá política”.

Nel testu esplícase la necesidá d’una “aición decidida de normalización dende los poderes públicos” pa evitar la perda d’un patrimoniu cultural, en referencia a la situación diglósica del asturianu. Asina mesmo se diferencia ente los términos normalización y promoción llingüística.

La necesidá de tresversalizar les aiciones de los Servicios, que tengan reflexu en toles conceyalíes, ye un de los mayores esmolecimientos de los técnicos normalizadores. Asina proponen la creación d’una conceyalía propia, que cunte con asignación presupuestaria y la ellaboración d’un plan de normalización municipal. Dientro del documentu danse unes pautes orientatives sobres estes cuestiones.

La situación llaboral, la discontinuidá del trabayu de los Servicios de Normalización son puntos que dende l’Asociación de Trabayadores de la Normalización.
Ente les midíes polítiques que los técnicos consideren tán: la declaración d’oficialidá del asturianu, que la Oficina de normalización del Principáu tenga’l rangu de Dirección Xeneral; la creación d’un consorciu que faiga real la rede de normalización de los conceyos; la firma d’un conveniu col Principáu y los conceyos que tenga como fin sufragar les llabores de normalziación; la unificación de los procesos selectivos y la garantía d’unes condiciones llaborales mínimes, en relación a los medios y a la continuidá de los Servicios.

Endnotes:
  1. [Image]: http://asturnews.com/bancofotos/fotos/2/2857.jpg

Source URL: http://asturnews.com/lasociacion-de-trabayadores-de-la-normalizacion-llinguistica-presenta-les-propuestes-politiques-pa-la-normalizacion-del-asturianu/