Portada Política #LaAsturiesdelSÍ y la del SÍ pero…: La oficialidá nes elecciones

#LaAsturiesdelSÍ y la del SÍ pero…: La oficialidá nes elecciones

by asturnet

Izquierda Xunida ye la única formación con representación anguaño na Xunta Xeneral que nun sólo fai apueste nidiu pola oficialidá sinon que presenta so programa electoral en llingua asturiana, como vieno faciendo dende hai tiempu. Andecha Astur, vieno faciéndolo dende la primera vegada que se presentara a les elecciones y Foro fai apueste pola oficialidá anque cola matización de que s’algame pa ello un consensu abondu. El casu más enguedeyáu ye’l de Podemos que tien nel so programa la oficialidá como derechu fundamental, pero nes declaraciones públiques de los sos dirixentes nun cuenta lo mesmo que nel so programa electoral y dexa abierta la puerte a la especulación.

Izquierda Xunida nun dexa duda a la so postura alrodiu de la oficialidá: “nel nuevu Estatutu vamos establecer d’una vegada la oficialidá de la Llingua Asturiana, y de la fala o gallego-asturianu nel so ámbitu territorial tantu pa garantizar el caltenimientu d’unu de los más importan- tes patrimonios culturales de los que gociamos, la nuesa llingua, como pa reconocer los derechos llingüísticos de los y les asturianu-falantes”.

Y en materia de comunicación dexa tamién afitao’l compromisu d’un presupuestu pa la RTPA que sía abondu pa garantizar una programación estable y calidable que cumpla colos oxetivos d’articular social y territorialmente la comunidá autínoma, “espardiendo al máximu la realidá cultural asturiana, con mención espresa d’una programación n’asturianu que cohesione la llingua coles mires de la oficialidá”.

Izquierda Xunida ye la más ambiciosa deles formaciones al facer propuestes nel so programa electoral onde defende “la nuesa idea d’Asturies como país, d’autoestima como pueblu, de la defensa de les nueses señes d’identidá, de la protección y fomentu del nuesu patrimoniu cultural, de la recono- cencia de la nuesa llingua, dientro d’un proyectu global pa Asturies”. Pa ello plantega delles propuestes concretes ente les que s’alcuentren les que vienen darréu: • Fomentu de desenvolvimientu de la oficina la Normalización del Usu de la Llingua Asturiana. • Ellaboración d’un estudiu rigurosu y científicu de la toponímia tradicional n’Asturies. • Ellaboración d’un plan de normalización que contemple l’usu de la Llingua pa: • Folletos, dípticos, cartelos, catálogos artÍsticos… Onde se recueya información, publicidá istitucional o anuncios d’actos culturales, deportivos o festexos entamaos pola alministración. • Retulación en tolos departamentos y servicios que dependen de les alministraciones publiques. Bandos y Edictos, anuncios oficiales na prensa y otros medios. • Emplegu na escritura del nome del Principau • Campaña de desplicación de les midíes normalizadores y de sensibilización ciudadana cola Llingua Asturiana. • Cursos de Llingua Asturiana pa funcionariáu. • Asignación d’una partía presupuestaria añal abonda pa la realización de les propuestes anteriores. • Puntuación de la conocencia de la Llingua Asturiana nel accesu al emplegu”.

Foro Asturias

Les propuestes de Foro alrodiu de la llingua van afitaes nel capítulu de Cultura del so programa electoral y enmárquense nun apartáu de Patrimoniu llingüísticu onde se diz nidiamente que sofitarán “cuando se dean les circunstancies polítiques y el consensu social necesariu que dexen la reforma del nuesu estatutu d’autonomía, el cambéu del so artículu 4 pa incluyir la oficialidá, tal como se recueye nel artículu 3.2 de la Constitución española”.

Asina Foro pronúnciase pola oficialidá per dexa en manes de les otres fuercies la posibilidá de qu’esa oficialidá puea declarase nel Estatutu, xustamente lo que los candidatos de Podemos dicen nes sos declaraciones públiques tamién.

Foro, diz nel so programa que “les llingües autóctones d’Asturies constitúin una parte irrenunciable del nuesu patrimoniu cultural, un factor sustancial de la nuesa identidá como Comunidá Autónoma, pero tamién parte fundamental del patrimoniu común de toos el españoles, que la so preservación ye responsabilidá principal de los asturianos”. Por tou ello en Foro dicen que van “trabayar por un ampliu consensu social y políticu na defensa de les llingües d’Asturies, respetando la llibertá y la voluntariedá del so usu ensin imposiciones pero tamién ensin torgues pa los ciudadanos”. Y al mesmu tiempo dicen que van “contribuyir a la normalización llingüística en toles esferes de la sociedá asturiana promoviendo la presencia de les nueses llingües na enseñanza, na toponimia y nos medios de comunicación” y a “faer cumplir les lleis y disposiciones de la Unión Europea en materia de defensa de derechos llingüísticos”, desenvolviendo “reglamentariamente y de manera non restrictiva la llei d’usu del asturianu y del gallegu asturianu”.

Podemos o non

Les propuestes de Podemos son nidies nel so programa electoral, pero nun concuerden coles declaraciones esbarioses del so candidatu Emilio León y d’otros candidatos que falen tol tiempu de consensu como Foro.

Nel programa de Podemos dizse bien a les clares que “los falantes d’asturianu tienen los mesmos derechos que cualquier persona falante d’otra llingua; por ello, tienen de reconocése-yos los mesmos derechos llingüísticos, como’l derechu a espresase n’asturianu”. Y por mor d’ello caltienen que “ye necesario garantizar la so presencia nos medios de comunicación, nes comunicaciones instituci nales, na toponimia, na enseñanza, etcétera”.

Amás, Podemos defende la Declaración Universal de los Derechos Humanos y, por tanto, “aspira a esaniciar toles discriminaciones, del tipu que sían. Qu’el marcu xurídicu constitucional dea al castellán el rangu de llingua oficial, obliga a los territorios con llingües propies a da-yos a estes un tratamientu equivalente pa salvaguardar la non discriminación de los sos falantes”.

Nesti sen, so propuesta 188 plantega la “Reconocencia de los derechos llingüísticos de les persones falantes d’asturianu y, nel so ámbitu, de gallego-asturianu, al traviés de la promoción de la llingua a la categoría xurídica de cooficialidá por aciu la reforma del Estatutu d’Autonomía”. Y con calter inmediatu, plantega’l “desenvolvimientu plenu de los derechos llingüísticos de los falantes d’asturianu y, nel so ámbitu, de gallego-asturianu, nel marcu estatutario y llegal vixente, con especial atención a la Carta Europea de Llingües Rexonales y Minoritaries”.

Podemos plantega tamién enl programa coses que nun se siente nes sos intervenciones públiques como desenvolver un Plan de Normalización Sociollingüística pala Llei d’Usu y Promoción del asturianu y el gallego-asturianu y crear un marcu global qu’apigure toles acciones sobre política llingüística que s’impulsen dende una Acción de Gobiernu.

Tamién planteguen la puesta en marcha de programes en llingua asturiana y gallegu-asturiano nos medios de comunicación de titularidá pública, garantizando “el derechu de la ciudadanía a aportar a conteníos audiovisuales na so llingua. D’esta manera, los medios de comunicación van contribuyir a la equiparación de toles llingües d’Asturies nel espaciu públicu, afitando la dignificación de los sos falantes”.

Tamién te podria gustar