Portada Cine Kurt Waldheim: la hestoria de cómo un nazi acabó al mandu la ONU

Kurt Waldheim: la hestoria de cómo un nazi acabó al mandu la ONU

by redacción asturnews

Una organización aparentemente idílica como la ONU escuende la que probablemente sía la mayor de les paradoxes: un expresidente nazi. El dignatariu en cuestión yera Kurt Waldheim, que llogró soterrar el so pasáu mientres venti años, pero la verdá acabó saliendo a la lluz

Si unu tien un momentu para entrar na web de la Organización de les Naciones Xuníes, más conocida como ONU, va ver que la entidá definese a sí mesma como “una asociación de gobiernu global que facilita la cooperación n’asuntos como’l Derechu internacional, la paz y seguridá internacional, el desenvolvimientu económico y social, los asuntos humanitarios y los derechos humanos”. Una organización aparentemente idílica pero qu’escuende la que probablemente sía la mayor de les paradoxes: un expresidente nazi.

El dignatariu en cuestión yera Kurt Waldheim. Llogró soterrar el so pasáu mientres venti años, pero la verdá acabó saliendo a la lluz. El que fuera’l cuartu presidente de la ONU participó nes SA, la fuerza paramilitar del partíu de Hitler antes de la guerra. Esto quería dicir que participara en crímenes mientres la Segunda Guerra Mundial. Asina lo evidenciaban unos documentos publicaos pol periodista d’investigación Hubertus Czernin nel diariu Profil en 1986, mientres la campaña pa les presidenciales na que Waldheim presentábase como candidatu. Hasta esi momentu, el mesmu personaxe llegó a calificase de ser un tipu respetable, un bon européu y, inclusive, un antibelicista.

Agora, la directora Ruth Beckermann recuerda la revesosa hestoria nel documental El casu Kurt Waldheim, que s’estrenó apocayá nel Atlántida Filme Fest y que ta disponible en Filmin. El llargumetraxe repasa les incoherencies del exsecretario de la ONU mientres la so arrebolate periplu televisivu, cuando allegaba a les elecciones presidenciales. El Congresu Mundial Xudíu acusar de participar na unviada de 40.000 xudíos a campos d’esterminiu. Sicasí, magar que munchos protestaren y poner en dulda, esto nun frenó la so carrera política.

Ente 1942 y 1945, el mandatariu sirvió como soldáu de la Wehrmacht nos Balcanes. Mientres enforma tiempu, tuvo a pocos kilómetros Tesalónica, dende onde miles de xudíos griegos fueron deportaos. Magar la evidencia de los datos, Waldheim siempres negó tar al tantu d’estes masacres colectives. El so únicu y probe argumentu col que xustificaba tou yera que, “namá cumplía col mio deber” y que “yera una actividá totalmente correcta y honesta”. En viéndose acorrexáu, el so partíu escurrió un bien cuestionable eslogan: “Los austríacos escoyemos a quien nos da la gana”.

La guinda del pastel a esti llurdiu negru nel so espediente foi cuando se conoció que gran parte del so serviciu foi so les ordes del xeneral Alexander Lohr, condergáu por crímenes de guerra y executáu por ello en 1947. Waldheim tuvo muncha más suerte qu’él. Ello ye que magar que toa esta información resonara en tolos medios de comunicación de la dómina, llogró ganar les elecciones como candidatu del conservador Partíu Popular d’Austria. Non yá eso, sinón que, magar qu’EE.XX. declaró-y persona non prestosa y munchos países negáron-y permisu d’entrada, aguantó nel cargu hasta 1992. Les sos úniques visites oficiales fueron al Vaticanu y a dellos países árabes.

El discutiniu acabó espertando l’alderique sobro’l pasáu nazi d’Austria, que siempres se reivindicó más como una víctima que como una collaboradora. Como siempres, el diplomáticu trató de da-y la vuelta, apreciándose de favorecer un acercamientu de la sociedá austriaca al so propiu pasáu, magar “pagar el preciu de ser estropiáu personalmente”. Pero lo cierto ye que Waldheim vendió a la opinión pública que taba siendo víctima d’una intriga per parte de la comunidá xudía. Nun fixo falta enforma tiempu por que la hestoria acabara demostrando que nun foi asina. Escuses tan aberrantes como m’inscribiría dalgún amigu o dalgún familiar”, acabaron quedando baltaes tres l’apaición de documentos gráficos nos que’l políticu apaecía con uniforme del exércitu nazi en Kozara (actual Bosnia) nel tiempu nel que l’exercito torturó y masacró a civiles.

Magar que el material del documental data d’hai más de 30 años, la mesma directora plantega una reflexón intemporal: la necesidá d’evitar que les responsabilidaes individuales esleyanse nes colectives y la defensa consciente de la mentira, tanto del que la llanza como del que la conoz y fai oyíos sordos. Puede dicise que la cinta llega puntual, nun momentu nel que la ultraderecha nacionalista forma parte del Executivu d’Austria, el gobiernu húngaru robla lleis severes contra la llibertá sexual y l’inmigración y n’EE.XX., la prensa desatapó los centros d’internamientu onde s’aislla a los inmigrantes menores d’edá de les sos families. Ensin dulda, una dómina que, a güeyos de la cineasta, merez una gran reflexón.

Tamién te podria gustar