Portada Educación Isabel Hevia presenta un valoratible estudiu alrodiu del valir cultural y educativu que-y atribuyen a la enseñanza de la llingua asturiana los direutivos de los colexos

Isabel Hevia presenta un valoratible estudiu alrodiu del valir cultural y educativu que-y atribuyen a la enseñanza de la llingua asturiana los direutivos de los colexos

by asturnet

El 93,3% de los xestores educativos refuga la idea de que la desapaición de la llingua asturiana nun tendría consecuencies sociales y educatives nʼAsturies, mentanto que menos dʼun 7% afitaría la irrelevancia social y educativa del fechu de que lʼasturianu llegare realmente a desapaecer. Estos datos, perimportantes, amuesen el sofitu de los xestores de los centros educativos al caltenimientu de la llingua asturiana, tanto na sociedá como nel sistema educativu, identificando la llingua como un ñiciu definitoriu de la cultura dʼAsturies. Estos son los principales resultaos del estudiu fechu a lo llargo del cursu 2012/2013 por Isabel Hevia, y que l’Academia presentare esti miércoles n’Uviéu, sobreʼl valir cultural y educativu que-y atribuyen a la enseñanza de la llingua asturiana los miembros de los equipos direutivos (Direutores, Xefes dʼEstudiu y Secretarios/es) de los Centros Públicos dʼEducación Primaria dʼAsturies.

El decisivu papel que xueguen los xestores de centros educativos dendeʼl puntu de vista del lideralgu pedagóxicu, de la meyora na organización y les anovaciones educa- tives, del afitamientu de les rellaciones cola comunidá escolar, etc. paez incuestionable na sociedá de güei. Pues bien, una investigación que se presentó esto miércoles pela mañana n’Uviéu, en forma dʼavance de resultao, focalizaʼl so interés, xustamente, al rodiu dʼesti ámbitu. Nesti sen van los principales resultaos del estudiu fechu a lo llargo del cursu 2012/2013 sobreʼl valir cultural y educativuque-y atribuyen a la enseñanza de la llingua asturiana los miembros de los equipos direutivos (Direutores, Xefes dʼEstudiu y Secretarios/es) de los Centros Públicos dʼEducación Primaria dʼAsturies.

Con un ámbito de 240 centros educativos asturianos de titularidá pública (CEB+CRA+CP) quʼimparten enseñances dʼEducación Primaria y con un marxe dʼerror del 5% y un nivel de confianza del 95% pa esta población, que na muestra encamentada ye de 148 centros, fízose un muestréu aleatoriu estratificáu con afixación pro-porcional. La primer estratificación fízose per zones o fasteres dʼAsturies: 24 cen- tros del Occidente (dʼellos, 10 de la fastera específica del Navia-Eo), 85 de la zona Centru, 26 de les Cuenques y 13 del Oriente. La segunda estratificación fízose per conceyos dientro de cada fastera.

Nos 63 conceyos asturianos del muetréu presentose un cuestionariu zarráu autoalministráu, aplicáu per mediu dʼentrevista personal de mou presencial nos centros educativos, ente marzu y mayu de 2013.

Como se dixo, los resultaos dʼesta investigación algámense tres un procesu de re- coyida dʼinformación que toma como referencia les valoraciones de 148 xestores dʼE- quipos Direutivos de centros educativos públicos espardíos per toa Asturies. Dʼesti mou, analícense les opiniones dʼestos xestores no que cinca a la presencia escolar de la llingua asturiana nos centros educativos.

La mayor parte de los xestores educativos tresmiten un altu nivel de conformidá cola idea de que la Llingua Asturiana ye un valor cultural dʼespecial importancia pʼAsturies: un 57,40% ta “mui dʼalcuerdu” y un 37,20% “abondo dʼalcuerdu”.

Considerando nel so conxuntu les opiniones de los xestores, pue afirmase quʼhai una predisposición peralta a que los estudiantes conozan y usen la llingua asturiana: un 61,50% ta “mui dʼalcuerdu” y un 33,80% “abondo dʼalcuerdu”.

Cuasi la totalidá de les persones encuestaes (94,5%) diz que la llingua asturiana ye daqué clave na conformación de la identidá como asturianos y asturianes del alumnáu. Gráficu 5. Lʼasturianu ayuda a conformar la identidá asturiana del alumnáu. Nesti casu podemos ver queʼl cuestionamientu del papel de la llingua asturiana como conformadora de la identidá del alumnáu ye dafechu minoritariu (5,5% de respuestes).

El 93,3% de los xestores educativos refuga la idea de que la desapaición de la llingua asturiana nun tendría consecuencies sociales y educatives nʼAsturies, mentanto que menos dʼun 7% afitaría la irrelevancia social y educativa del fechu de que lʼastu- rianu llegare realmente a desapaecer. Estos datos, perimportantes, amuesen el sofitu de los xestores de los centros educativos al caltenimientu de la llingua asturiana, tanto na sociedá como nel sistema educativu, identificando la llingua como un ñiciu definitoriu de la cultura dʼAsturies.

Los xestores de los centros educativos asítiense de mou abrumadoramente favo- ratible a la enseñanza de la llingua asturiana. Una gran mayoría (91,2%), ente los que tán “mui dʼalcuerdu” y “abondo dʼalcuerdu”, tresmiten la opinión de que la enseñanza de la llingua asturiana ha formar parte del currículum escolar, como pasa nes otres co- munidaes autónomes onde hai una llingua propia distinta del castellán. Esta actitú favoratible de los xestores, bien encalzada pola Alministración, podría xugar un papel fundamental pa meyorar la presencia escolar de la llingua asturiana, darréu de la importancia que tienen les sos valoraciones na dinamización y promoción de les enseñances nel centru.

L’estudiu también amuesa que’l 94% de los xestores tán a favor de que les lleis educatives garanticen la presencia del asturianu nel sistema educativu. Gráficu 9. Les lleis educatives han garantizar la presencia del asturianu nel sistema educativu. Esti resultáu ye dʼespecial importancia nel contestu de lʼaprobación de la LOMCE, da- rréu quʼesta llei dexa finalmente en manes –y responsabilidᖠdel Gobiernu del Prin- cipáu dʼAsturies lʼasitiamientu curricular del Área de Llingua Asturiana.

Otros datos qu’amuesa l’estudiu pasen por que’l 84,5% sofita la idea dʼuna coordinación interllingüística ente les materies del blo- que llingüísticu del currículum. La idea de que les materies llingüístiques han dir caúna pel so llau ye una opción, como vemos, minoritaria a xuiciu de los xestores educativos de los centros (14%).

Un 88,50% de los xestores camienta que la enseñanza de la llingua asturiana ye un factor positivu que favorez y fai posibleʼl fechu de trabayar competencies básiques del currículum. Dase, nʼefeutu, un gran alcuerdu dʼopinión al considerar que la enseñanza de la llin- gua asturiana contribúi de mou positivu a lʼadquisición de les competencies básiques. Namái un 2% de les persones encuestaes nun comparte esta valoración. Los datos amuesen que los xestores son conscientes de queʼl deprendizax de la llingua promueve, ente otres coses, nueves perspeutives de la comunicación llin- güística y tresmisión cultural, conocimientu del contestu social más averáu, respetu polos valores interculturales y ciudadanos, construcción de la identidá personal y co- leutiva, etc.

Finalmente, manifiéstase un gran alcuerdu dʼopinión al refugar la idea de que lʼestudiu de la llingua asturiana perxudique los progresos de los escolinos y escolines: un 95,3% amuesaʼl so desalcuerdu con esta idea. Estos datos vienen a afitar la idea de la rentabilidá educativa de la enseñanza del asturianu y la so influencia positiva na meyora de los deprendizaxes instrumentales básicos.

Les conclusiones del estudiu nun upen ser más favorables. Acordies colos resultaos algamaos, podemos sintetizar lo que sedríen les conclu- siones más interesantes de la investigación.

1.El nivel de conocencia y usu del asturianu per parte de los Equipos Direutivos ye especialmente altu y tresmítenos la idea de que la llingua asturiana na vida de los centros pue tener una viabilidá inmediata, si se tomen les midíes almi- nistratives afayadices.

2.Paez indiscutible’l valir social y educativu de la llingua asturiana según les opiniones de los direutivos de los centros públicos d’Educación Primaria; poro, re- fúgase dafechu cualquier decisión que ponga en peligru la so sobrevivencia na vida pública y escolar.

3.La presencia del asturianu nel currículum ye rentable, al marxe del so valir como ferramienta pʼalgamar una competencia plena nesta llingua, dendeʼl puntu de vista de la so rellación con otres árees del currículum y como sofitu necesariu na adquisición de les competencies básiques.

4.Los direutivos de centros camienten, de mou inequívocu, que la presencia de la llingua asturiana precisa dʼun mayor compromisu de l’alministración educativa pa facese más efeutiva, cuestión esta quʼenllaza col fechu de la necesidá dʼuna regulación llegal en positivo y acordies col marcu llegal.

5.La co-oficialidá de la llingua asturiana contribuyiría a iguar munchos de los pro- blemes curriculares dʼesta materia, como puen ser la so presencia normal en toles etapes y niveles educativos, la xeneralización a tolos centros al marxe de la so titularidá y l’usu del asturianu como llingua vehicular pal tratamientu de de- terminaos conteníos non llingüísticos.

6.Los resultaos de la investigación son coherentes dafechu colos dʼestudios sociollingüísticos anteriormente fechos nʼAsturies, pero tienen la importancia de la so focalización nun ámbitu especialmente “sensible” y “estratéxicu”: los equipos direutivos de centros escolares.

Tamién te podria gustar