Portada Sociedá Especialistes europeos reclamen n’Uviéu mayor “visibilidá” pa la llingua asturiana

Especialistes europeos reclamen n’Uviéu mayor “visibilidá” pa la llingua asturiana

by asturnet

La llingua asturiana tien que ser más “visible” na vida cotidiana. Con esa conclusión central, los espertos del Comité internacional pa la salvaguarda de los drechos llingüísticos n’Asturies comparecieron esti mediudía n’Uviéu pa denunciar la perda de tresmisión oral del idioma, reclamar la coficialidá y asegurar que nel territoriu’l Principáu nun hai conflictu social pol usu de la llingua, sinón “apatía”.

Asina lo sostuvo ún de los miembros del comité, el socialista portugués Julio Meirinhos, quien puso como exemplu la oficialización de la llingua mirandesa na comarca de Miranda do Douro hai agora cinco años, “ensin ruptures nin conflictos”, y alertó de que si l’asturianu nun algama l’estatus d’idioma coficial, el so destín como llingua enzarraráse en tres espresiones: “Escaezu, prexuiciu, quedase atrás”.

Los espertos europeos constituyíos en comité p’analizar la situación y perspectives de la llingua asturiana ven el vasu mediu llenu y mediu vacíu: Felicítense de la presencia del asturianu en casi tolos colexos de Primaria, del puxu de la lliteratura y la música n’asturianu y de la esistencia d’un movimientu social qu’alita un consensu en tornu a la llingua, pero censuren la falta de “visibilidá” del asturianu y llaméntense de qu’alpenes hai castellanofalantes que deprenden asturianu a lo llargo de so vida.

Como consecuencia d’eses observaciones, el comité propón, de mano, la declaración de coficialidá pa evitar la desapaición del idioma. Amás, los especialistes europeos -coordinaos pol director d’Asturnews, Próspero Morán- llamen a afitar la enseñanza d’asturianu na Secundaria, recuperar la toponimia tradicional, financiar la producción cultural en llingua asturiana y otorga-y una presencia “altamente significativa” a esti idioma na futura radiotelevisión autonómica.

Amás de Meirinhos y Morán, el comité ta integráu pol belga Paul Lefin, el catalán Ignasi Vila y la holandesa Alie Van der Schaaff, anque esta última nun participa na visita que los especialistes cursen güei y mañana a Asturies. Esta mañana, el delegáu del Gobiernu nel Principáu, Antonio Trevín, aseguró nuna xuntanza colos miembros del comité que l’Alministración central nun va llanta-y torgues al usu del asturianu. Pa esta tarde tán concertaes reuniones cola presidenta de la Xunta Xeneral del Principáu, María Jesús Álvarez, y responsables de los tres grupos políticos del Parlamentu asturianu.

Tamién te podria gustar