Portada Sociedá El pasu del Plan de Normalización pela Xunta evidenció les sos contradicciones

El pasu del Plan de Normalización pela Xunta evidenció les sos contradicciones

by asturnet

El pasu del Plan de Normalización Social del Principáu pela Xunta Xeneral volvió poner en claro les contradiciones ente la puesta en marcha d’iniciatives normalizadores pal asturianu y el desamparu llegal nel que s’atopa la nuestra llingua ensin la so reconocencia oficial.Grupos parlamentarios y representantes de distintes entidaes comprometíes colos drechos llingüísticos espunxeron los sos estremaos puntos de vista, el más xeneralizáu ente los defensores de la supervivencia de la nuestra llingua foi la necesidá irrefugable d’algamar la oficialidá, tamién coincidieron n’alertar sobre’l futuru inciertu de la llingua asturiana énte la perda de falantes y l’ausencia de midíes efectives pa contrarrestar esta situación.

La valoración nel parlamentu del Plan diseñáu pola Conseyería de Cultura convirtióse nun debate xeneral sobre el casu nel que ta la llingua asturiana, la única xunta l’aragonés qu’inda nun goza del so reconocimientu oficial. Más qu’enxuiciar les midíes propuestes nel Plan de Normalización, cásique tolos representantes d’entidaes comprometíes cola supervivencia del asturianu, aprovecharon les sos intervenciones pa resaltar lo que falta. Nun hubo un rechazu frontal a la iniciativa de Política Llingüística inda fueron más les voces que coincidieron en señalar qu’énte la situación real que vive la llingua asturiana les midíes propuestes alpenes van algamar eficacia en cuantes a la necesidá urxente d’adoptar polítiques actives de normalización social amparaes por un marcu llegal qu’implique dafechu a tolos poderes públicos d’Asturies y garantice los derechos sociales de los ciudadanos.

El Plan de Normalización Social pa la llingua asturiana aprebáu va unes selmanes pol Gobiernu del Principáu pasó güei pela Comisión de Cultura de la Xunta Xeneral nuna sesión na que representantes d’instituciones como l’Academia de la Llingua, del movimientu cívicu como la Xunta Pola Defensa de la Llingua y el Conceyu Abiertu pola Oficialidá o entidaes como l’Observatoriu Llingüísticu, la Fundación Caveda y Nava o el Seminariu de Filoloxía Asturiana espresaron les sos opiniones estremaes respective a la normalización del asturianu y a la situación na que s’alcuentra la nuestra llingua. Los únicos puntos onde coincidieron los comparecientes foi na necesidá d’incluir la cooficialidá de la nuestra llingua nel Estatutu y n’alertar sobre la perda cada vez más evidente de falantes, dalgo que podía llevar a la despaición real de l’asturianu si nun se tomen midíes eficaces pa contrarrestalo.

El Plan de Normalización de la Conseyería de Cultura ye “fondamente insatisfactoriu” pa la másima institución llingüística d’Asturies, l’Academia de la Llingua y talo señaló “nin siquier puede llamase propiamente de normalización, porque nun normaliza nada, en cualquier casu ye un plan que podía llamase de dignificación”, pa Cano “la normalización nun ye posible ensin la reconocencia de la oficialidá”. Encargóse de remembralo una vez más la propia presidenta de la institución, Ana Cano, na so comparecencia na Xunta Xeneral pa valorar la iniciativa aprebada nun va muncho pol Gobiernu del Principáu. Cano tuvo un xuiciu percríticu hacia’l Plan, espresáu nos mesmos términos nos que se vieno manifestando l’Academia dende la conocencia del testu onde s’articula la iniciativa de la Conseyería de Cultura y que la so presidenta recalcó nel so discursu institucional del Día les Lletres nel Teatru Campoamor.

Pa la representante de la Xunta pola Defensa de la Llingua, Pilar Fernández, el Plan de Normalización Social ellaboráu pola Oficina de Política Llingüísticanun incide nel que consideró el principal problema sociollingüísticu d’Asturies: la perda de falantes. La representante de la Xunta recordó a los políticos que “tienen de xestionar el patrimoniu llingüísticu de la que pudiera ser la última xeneración de falantes d’asturianu” y pidió qu’exerceran la so “potestá pa construir un futuru meyor pa la llingua asturiana faciéndola oficial”. Pa la Xunta la non inxerción de la cooficialidá na inminente reforma del Estatutu diba ser “una gravísima irresponsabilidá” de los políticos, no que calificó de “medía definitiva y crucial pa la llingua asturiana”.Fernando Ornosa, voceru del Conceyu Abiertu pola Oficialidá espresóse en términos asemeyaos a la representante de la Xunta, pal que “el futuru de la nuestra llingua pasa por reconocer la oficialidá, una demanda cada vez más clara de la sociedá asturiana”.

El más comprensivu col Plan de Cultura foi el profesor de la Universidá del País Vascu, Francisco Llera que valoró “positivamente” les midíes entamaes dende la Oficina de Política Llingüística y les “espectatives qu’abría”. El sociólogu caraviesu, qu’acudía en calidá de miembru del Observatoriu Llingüísticu a la Xunta Xeneral, coincidió sicasí colos otros comparecientes na necesidá de recoyer la oficialidá nel Estatutu, talo demanda una parte importante de la sociedá asturiana, según los estudios d’opinión entamaos pol propiu Llera Ramo. Xulio Viejo, del Seminariu de Filoloxía Asturiana, calificó el Plan de “bien concebíu pero mal definíu”.

Pela tarde tocó-y defender el Plan de Normalización Social pa la llingua asturiana a la conseyera de Cultura, Ana Rosa Migoya, que compareció acompañada del responsable de Política Llingüística, Ramón d’Andrés y del conseyeru d’Educación José Luis Riopedre. La conseyera, que fexo parte de la so intervención n’asturianu, defendió les midíes entamaes pol gobiernu del Principáu como una iniciativa que calificó de “pasu importante pa sentar les bases d’un consensu necesariu alrodiu de la llingua asturiana, superando enzancos y engarradielles inútiles”. Paloma Uría, en representación del grupu parlamentariu d’IX-Bloque, apoyó el Plan, inda recalcó la necesidá de nun escaecese del reconocimientu de la oficialidá como midía fundamental p’afondar na normalización del asturianu. Per parte del Partíu Popular, el diputáu Joaquín Aréstegui calificó el Plan de Cultura de “oportunista” y “nada eficaz”, pal representante de la oposición: “ye un plan fechu namás pa llavase la cara énte los sos socios de coalición”.Tres la so aprebación definitiva pol Conseyu de Gobiernu del Principáu, yera esta la primer ocasión na que’l Plan se debatía nel parlamentu y cola opinión de distintos axentes sociales comprometíos cola defensa de los drechos llingüísticos asturianos.

Tamién te podria gustar