Portada Sociedá David Heat reivindica nes Xornaes de l’Academia el llabor filolóxicu de la escuela pidaliana

David Heat reivindica nes Xornaes de l’Academia el llabor filolóxicu de la escuela pidaliana

by asturnet

El profesor David Heat de la universidá canadiense de Western Ontario aprovechó la so conferencia ‘Las encuestas del ALPI en Asturias’ na segunda sesión de les Xornaes Internacionales d’Estudiu de l’Academia pa reivindicar el llabor desenvueltu polos investigadores de la escuela de Menéndez Pidal. Filólogos como Navarro Tomás, Sanchis Guarner o l’asturianu Rodríguez Castellano vieron interrumpíu el so trabayu pola guerra civil y munchos d’ellos sufrieron la represión franquista como toa una xeneración d’intelectuales de la II República. Heat pidió pa estos homes la rehabilitación hestórica del so nome y el so trabayu, “fundamental y un exemplu de rigor pa les xeneraciones modernes de filólogos”, en palabres del canadiense.

El profesor Heat venía a les Xornaes pa falar de les encuestes referíes a Asturies del Atlas Lingüístico de la Península Ibérica (ALPI), entamáu por Menéndez Pidal y los sos discípulos del Centru d’Estudios Hestóricos. La ciudá d’Uviéu, sé d’esti conceyu añal de la filoxía asturiana, tenía, sicasí un significáu especial pal morfólogu canadiense: ende, va malpenes tres años protagonizó un afayu que llevaba más d’una década tentando consiguir. N’Uviéu atopó una parte bien significativa de los orixinales del ALPI, hasta entós ensin paraderu conocíu, nel archivu personal de Lorenzo Rodríguez Castellano, heriedáu pola so familia tres la muerte del investigador asturianu. En palabres de Heat esi foi “el descubrimientu más importante de tola mio carrera”, l’afayu d’un material que nun duldó en calificar de “auténticu tesoru, una mina bayurosa d’información” sobro l’estáu de les llingües falaes na Península Ibérica na dómina en que se desenvolvió el llabor de recopilación de datos del ALPI y que comprende un periodu importante del sieglu XX.

David Heat ye un de los másimos espertos nel Atlas Llingüísticu promovíu por Menéndez Pidal y empobináu por Navarro Tomás hasta’l so esiliu tres la guerra civil. Desque tuvo nel so poder los orixinales de Rodríguez Castellano y bien lluego el restu de los documentos esistentes, atopaos en Santiago de Compostela, dedicó’l so esfuerzu a ponelos a disposición de cualquier investigador interesáu. Anguaño esta información ta disponible nuna páxina web d’accesu llibre: www.alpi.ca na que se pueden consultar los orixinales, xunto al restu del material conserváu del proyectu entamáu polos investigadores del Centru d’Estudios Hestóricos.

L’afayu del archivu de Rodríguez Castellano n’Uviéu foi un de los últimos episodios de la hestoria d’un llabor que dende 1900 cuando lu concibió Menéndez Pidal foi viviendo les más diverses vicisitues, casi al empar del cursu hestóricu de la España del sieglu pasáu. La mayoría de les encuestes ficiéronse a lo llargo de la década de los años 30 y cola guerra civil y l’esiliu del so principal empobinador Navarro Tomás, los materiales acaben siguiendo’l camín del investigador a Nueva York. Les encuestes reanúdenles en 1947 los investigadores del equipu orixinal que siguen n’España y en 1950 el mesmo Navarro Tomás cede al Centru Superior d’Investigaciones Científiques (CSIC) los materiales nel so poder. El primer tomu apaez publicáu en 1962, el segundu enxamás diba publicase. Hasta’l descubrimientu del profesor Heat y la puesta en rede de la so páxina web los archivos orixinales del ALPI tuvieron pigazando nun olvidu casi completu. Esti olvidu real nun impidió que dalgunos filólogos ‘oficiales’ del réxime usaran y abusaran del material guardáu nel CSIC pa los sos propios trabayos, como reconoció Heat a preguntes del so presentador nes Xornaes, el profesor García Arias.

Heat destacó el detallismu y minuciosidá de los cuestionarios fechos polos redactores del ALPI, que nel casu d’Asturies amuesen un conxuntu de datos bien curiosu en proporción a la relevancia demográfica del nuestru país y a les sos dimensiones xeográfiques. Esti rasgu de minuciosidá que presenten les encuestes d’Asturies foi consecuencia del interés especial que Menéndez Pidal sentía dica l’ámbitu llingüísticu astur-lleonés, el de los sos propios oríxenes familiares. Tamién la presencia relevante nos trabayos del ALPI del asturianu Lorenzo Rodríguez Castellano hubo influir nel detallismu de la información tocante a la llingua asturiana. Rodríguez Castellano ye autor ente otros trabayos, de dalgunos fundamentales dedicaos al asturianu, especialmente al so dialectu occidental.

Les Xornaes de l’Academia finen güei cola presencia de la profesora y escritora asturiana Paquita Suárez Coalla de la City University of New York(CUNY).La última sesión de les XXIII Xornaes Internacionales d’Estudiu principia a les 16,30 cola conferencia de Roberto González-Quevedo ‘Símbolos de sangre’, darréu van presentar comunicaciones el periodista y director d’ASTURNEWS Próspero Morán: “Periodismu alternativu y llingües minorizaes: weblog y la economía de l’antención”, y van siguilu Rafael Rodríguez, Xosé Lluis Campal, Xuan Porta y Aníbal González, Hermenegildo Bardio y Javier Irigoyen.

Tamién te podria gustar