Portada Entrevista de la selmana Cristina Muñiz: “Necesito cambiar de xéneru, canso si toi muncho tiempu cola mesma cosa”

Cristina Muñiz: “Necesito cambiar de xéneru, canso si toi muncho tiempu cola mesma cosa”

by asturnet

Cristina Muñiz Martín (Xixón, 1953) ye amás de narradora, escritora de guiones radiofónicos y amante del teatru. Tien publicaos dellos volúmenes de cuentos y la novela Ventiocho díes, amás d’otra recién en castellán y dellos llibros infantiles. Agora xunta nun volume los monólogos escritos pa echar nel programa de la TPA «La risión», el llibru llámase ¡Qué te preste! y falamos con ella d’esti y d’otres de les sos obres, na Entrevista de la selmana.

-¿Mírenla tovía raro por escribir monólogos siendo muyer o ye dalgo normal?

-Cuento que ye dalgo normal, que yá naide s’asusta de qu’una muyer escriba monólogos, teatru, ensayos o lliteratura erótica.

-¿Escriben les muyeres un humor estremáu al de los homes?

-Tocante a la temática, pienso que sí, yá que los homes y les muyeres, en munches coses, tenemos puntos de vista dixebraos. Polo demás, paezme que’l tipu d’humor depende más de la manera de ser de cada persona, que del fechu de ser home o muyer.

-¿Qué temes trata nel so llibru nuevu?

-Los temes son mui estremaos: el mieu a dir n’avión o al dentista; los problemes que tien la xente de cierta edá colos ordenadores; les series que nos echen per televisión; lo bien que nos traten la Seguridá Social o los bancos; los cuentos que nos cuenten; lo que tienen qu’aguantar los políticos hasta que garren un puestín; los poderes divinos de les madres; una clasificación de los homes en dos grupos; un test pa que los paisanos sepan si son mozos o carroces; lo que pasa si un home y una muyer van xuntos a una gran superficie o faen un viaxe llargu….

-¿Cómo surde la escritura d´un monólogu?

-La escritura d’un monólogu surde como la d’un rellatu, un poema o cualesquier otru tipu d’escritura; ye dicir, nun se sabe mui bien d’ónde sal. Un día póneste frente l’ordenador, cola fueya en blanco y nun sal nada. Otru día viente una idea a la cabeza y vas dando-y forma. Nel casu del monólogu ye más complicao, porque xuegues con que tienes qu’escribir axustao al tiempu que va durar el monólogu, unos diez minutos. Amás, ta la cosa de tener que sacar la risa, dalgo qu’anque paeza mentira, ye bastante difícil.

-¿Qué importancia tien l’actor qu’echa’l monólogu a la hora de da-y forma al testu, escribe pensando yá nun actor o actriz concretu?

-Depende. Hai vegaes que sí, que según escribo toi viendo a ciertu actor representando’l monólogu y, ensin dame cuenta, voi adautándolu a la so manera d’actuar. Pero como yo nun soi la que tomo la decisión de qué actor/actriz va representar el monólogu, la mayor parte de les vegaes escribo lo que me sal (que yá ye bastante) y mándolu ensin preocupame de quién lu vaya a echar.

-Y la lliteratura infantil, na que yá s’estrenó, ¿cómo se trabayen les hestories pa neños?

-Cola lliteratura infantil toi encantada de la vida. Estréneme esti añu, con un llibru de poesíes y dos cuentos, y la esperiencia nun pudo ser meyor, porque los neños, si-yos presta lo que-yos tas contando, son la mar d’agradecíos.Yo, pa trabayar eses hestories echo al mio maxín a baillar, que ye lo que más me presta, faciendo posible lo imposible; que falen los animales o los cacharros de la cocina o que vuele un elefante. Una vegada-y doi forma al cuento o al poema, entós trabáyolo pa que, tanto la manera de cuntalo como’l vocabulariu seya lo más afayadizo pa esi tipu de llector.

-Otru de los sos trabayos habituales ye’l de guionista del programa de la RPA “Nomes d’Asturies”, ¿qué nuevos guiones ta preparando?

-Tán pa salir el del arquitectu Manuel del Busto, figura cimera del arte asturianu de la primer metá del sieglu venti, y el de María de Las Alas Pumariño, fundadora, en tiempos de la Transición, de l’Asociación de Vildes de la República “Rosario Acuña”. Esta muyer foi una lluchadora que nun paró hasta sacar una paga pa les vildes de la Guerra Civil y pa les vildes de la Revolución d’Ochobre.

-¿De tolos que venimos falando, qué xéneru ye’l que más-y presta escribir?

-Siempres me prestó muncho escribir rellatos, por ser una manera rápida de sacar una hestoria y por qu’hai que ser mui precisos, nun escribiendo nin una pallabra de más nin una de menos. Pero tamién ye verdá que necesito cambiar de xéneru, que canso si toi muncho tiempu cola mesma cosa.

-¿Qué más proyectos lliterarios tien en marcha?

-Siempres tengo, al empar, unos cuantos proyectos en marcha. Agora mesmo toi cola promoción d’una novela qu’escribí a cuatro manes con una amiga (en castellán) y de la que ficimos una autoedición. Ye dalgo distinto dafechu a tolo que tengo escrito n’asturianu, pero como dixi na entruga anterior, préstame dir cambiando, probando coses nueves. Arriendes d’ello, quiero poneme a escribir una obra de teatru costumista que me pidieron y, ensin dexar los monólogos y los guiones de radio, ando escribiendo a cachinos una novela y, de xemes en cuando, un rellatu o una poesía pa neños.

Tamién te podria gustar