Portada Entrevista de la selmana Clara E. Prieto: “Hai bastantes nomes de llagares y de marques de sidra que tienen como enseña l’asturianu”

Clara E. Prieto: “Hai bastantes nomes de llagares y de marques de sidra que tienen como enseña l’asturianu”

by asturnet

Clara E. Prieto Entrialgo ye profesora del Títulu d’Especialista en Filoloxía Asturiana na Universidá d’Uviéu y ta faciendo la so tesis doctoral alredor de la morfosintaxis hestórica del asturianu qu’escribíen los notarios asturianos de los sieglos XIII al XV. Nes Xornaes Internacionales d’Estudiu de l’Academia de la Llingua Asturiana, celebraes el pasáu mes de payares, presentó una comunicación na qu’estudiaba los nomes comerciales de los llargares y la sidra asturiana, xunto a los vinos del país. Sobre les conclusiones del trabayu falamos agora, al empar que d’otros de los sos trabayos alredor de la filoloxía asturiana, na Entrevista de la selmana.

-¿Cómo se-y ocurrió entamar esti trabayu alredor de los nomes de los llagares y marques de sidra?

-La ocurrencia surdió cenciellamente al observar etiquetes, soi muncho de reparar n’etiquetes y envoltorios. El tema abultóme perinteresante dende’l puntu de vista científicu, y paecióme una ocasión afayadiza p’abordalu la celebración d’estes últimes Xornaes d’Estudiu de l’Academia de la Llingua dedicaes a la onomástica asturiana.

-Esti estudiu supón una novedá polo poco que ta tratáu esti tema na filoloxía internacional, ¿por qué los estudiosos de la onomástica miren menos pa les marques comerciales pese a la so importante difusión?

-Pues débese a que la onomástica taba llendada tradicionalmente al estudiu de topónimos y antropónimos. Solo nes últimes décades foi surdiendo l’interés por otros nomes propios que nun foren de persona o de llugar: d’empreses industriales y comerciales, de productos, de partíos políticos y otres asociaciones, d’animales domésticos, etc. El campu d’estudiu ye agora perampliu, lo que pasa ye que la toponimia y l’antroponimia siguen atrayendo a la mayoría de los investigadores. Na mio opinión, la onomástica empresarial ye una de les estayes más atractives pola rellación que tien coles ciencies económiques, col marketing, cola sicoloxía social…

-¿Notó diferencies ente los nomes de les marques de sidra natural y les más modernes (esplumoses, de nueva espresión, de xelu, etc.)?

-Sí qu’hai diferencies. La sidra natural sigue unos patrones denomativos mui tradicionales: principalmente toma’l nome del fabricante (Estrada, El Mariñán, Herminio, Fanjul…) o bien del sitiu onde se fabrica (Bernueces, Cabueñes, El Gobernador…). Anque esta tendencia tamién ye mayoritaria nes otres variedaes, percíbese una mayor creatividá y un ciertu querer separtase de lo tradicional pa xunise a lo moderno: iSidra, Ziber, Escanciador Milenium, Sidru’s…

-Nel estudiu tamién fala del vinu, ¿atopó unos vezos mui estremaos a la hora de nomar una y otra bebida?

-Sí, danse dalgunes diferencies significatives ente la sidra y el vinu. Na mio opinión, la más importante ye que la mayoría de les marques de sidra (casi’l 50% de les más de 175 recoyíes) reciben el nome del fabricante, mentanto que les marques de vinu asturiano provienen nun 90% de topónimos rellacionaos col llugar de producción. D’esti fechu concluyo que pa les empreses vinateres asturianes ye importante sobremanera marcar la procedencia xeográfica de los sos productos, necesidá que nun tienen los llagares.

-Y otres bebides, con dalgo de tradición n’Asturies, casu de la cerveza o los oruxos, ¿tien estudiao daqué?

-Inicialmente, tuvi la idea de dedicar l’estudiu a diferentes bébores alcohóliques feches n’Asturies, pero viendo que la sidra y el vinu apurríen material abondo, decidí llendame solo a esos dos sectores principales. Quiciabes nun futuru próximu entame cola cerveza y los oruxos.

-¿Qué conclusiones apurre l’estudiu no que cinca a los usos llingüísticos de los llagareros?

-Hai bastantes nomes de llagares y de marques de sidra que tienen como enseña la llingua asturiana, con rasgos claramente non castellanos: Sidra El Piloñu, Llagar de Pachu, Llagar El Güelu, L’Argayón, Mayador, Sareganu, La Llarada, La Xarruca… Y esiste tamién una corriente castellanista, representada por nomes como Casería San Juan del Obispo, El Fugitivo, El Gaitero… Fuera de lo que son les marques, llamentablemente, l’asturianu nun tien prácticamente presencia nenguna nes etiquetes de sidra.

-¿Y de los productores de vinu?

-Nel vinu predomina claramente l’enclín castellanista: Monasterio de Corias, Obanca, Castro de Limés, Dominio del Urogallo, Pesgos Viñas Viejas… Solo salen d’esa corriente casos como Penderuyos, Guilfa y, sobre too, L.lumés, el primer y de momentu únicu vinu que salió al mercáu etiquetao dafechu n’asturianu.

-Nes Xornaes faló de lo interesante que sedría estudiar la evolución hestórica de los nomes de los llagares, ¿tien en mente trabayar nesi sen?

-Ye una posibilidá de trabayu bien guapa que nun descarto entamar. Sedría perinteresante, n’efeutu, trazar la historia de la onimia industrial de la sidra y el vinu asturianos dende los oríxenes en sieglu XIX hasta l’actualidá, viendo si les tendencies yeren antaño más o menos les mesmes qu’agora o si hebo dalgún cambéu significativu.

-Esti ye un campu mui estremáu al del so trabayu de Doctoráu, ¿qué nos puede cuntar de lo que ta llevando alantre baxo la dirección de Xosé Lluis García Arias?

-La mio Tesis Doctoral nun tien nada que ver, efectivamente, cola onomástica. Ye un estudiu de morfosintaxis hestórica sobre la llingua qu’escribíen los notarios asturianos de los sieglos XIII al XV, centrándome na documentación producío na zona de Salas. Toi descubriendo datos valoratibles, sobre too teniendo en cuenta que la sintaxis histórica del asturianu sigue siendo poco estudiada y conocida.

-Amás, trabaya como profesora del cursu d’Especialista en Filoloxía Asturiana na Universidá d’Uviéu. Cola apaición del Minor d’asturianu, ¿qué planes hai pa esti títulu propiu?

-En teoría, el Títulu d’Especialista en Filoloxía Asturiana ta llamáu a desapaecer col inxertamientu del llamáu Minor d’Asturianu nel Grau en Llingües Modernes, qu’arrincó esti mesmu cursu con tres asignatures. Sin embargu, puesto que la implantación de los nuevos Graos ye progresiva, manteniéndose tovía activos a tolos efeutos los cursos terceru a quintu de les Llicenciatures del Plan del 96, entiendo que la docencia del Títulu Propiu nun pue desapaecer de sópitu, qu’habrá que siguir ufiertando’l cursu d’Especialista en Filoloxía Asturiana a lo menos pa estes últimes promociones de llicenciaos.

-¿Qué otros proyectos tien en marcha?

-El más inmediatu ye la organización, xunto con otros profesores, d’un congresu que se va celebrar el próximu mes d’abril na Facultá de Filosofía y Lletres de la Universidá d’Uviéu con motivu del 1200 aniversariu del Testamentu d’Alfonso II el Castu. El títulu ye Tua sunt Domine omnia. Les donaciones piadoses nel mundu medieval. Tamos plantegándolu como un alcuentru interdisciplinar ente filólogos, historiadores, arqueólogos, etc. nel que se va analizar la importancia del sentimientu relixosu na Edá Media y cómo esa relixosidá se traduxo en documentos, n’ilesies, en decisiones de los reis… Aguardo que s’anime muncha xente a apuntase, el congresu ta abiertu a la inscripción d’estudiantes y de cualesquier persona interesada nel tema.

Tamién te podria gustar