Cai (La Col.lá Propinde): “Hai canales que marxinen a los grupos que canten en llingua asturiana”

07 xineru 11:38 2011 Imprimir

El grupu La Col.la Propinde cumple diez años y va celebralo con un conciertu el vienres 22 de xineru a les 22:00 na sala Acapulco del “Casinu de Xixón”, con una entrada simbólica de 3 euros, les collaboraciones de xente como Delfu de La Tarrancha, Lobo, de Falanoncaduca, Rodrigo Sturm y l’estrenu d’un vidioclip que tán grabando estos díes. Dempués d’una década de trabayu, trés discos al llombu y conciertos per tol país, falamos con David Suárez (más conocíu como “Cai”) que toca les xiblates, whistles y fai coros nel grupu, y que mos cuenta les sos sensaciones a pocos díes de celebrar esti aniversariu musical.

-¿Dempués de cuasi un añu con discu nuevu, qué balance faen del recibimientu que ta teniendo “A Teyavana”?

-En principiu tamos mui satisfechos col rendimientu de “A Teyavana”, un discu mui especial pal grupu, yá que pasaron milenta circustancies y paez que nun díbemos a publicalu hasta qu’apareció a Pablo Quiroga (Algamar Producciones) que ye quien nos dió la oportunidá de poder sacar alantre esti trabayu y al que tenimos muncho que-y agradecer. El discu pa nos significa un pasu más y del resultáu del mesmu tamos satisfechos, ficimos lo que queríamos facer. Les ventes ye otru cantar, que bono tampoco ye que nos preocupe muncho, anque la verdá ye’l discu del que menos exemplares vendimos, ensin dulda.

-¿Cómo foi’l procesu de grabación del vidioclip que remataron estos díes?

-El videoclip foi grabáu nel Cabu Peñes, en Turón y en La Pola L.lena (La Palmera). Escoyimos el cantar de “llárimes”, un tema de composición propia que diz muncho de como nos sentimos anguaño. Pablo Quiroga y la xente de Señor Paraguas son los que lu dirixeron.

-Na actual crisis de la música, ¿los vidioclips son una ferramienta más importante que nunca?

-Pa nosotros la música y les imáxenes son siempre una ferramienta importante pa poder esparder lo que facemos n’internet, televisión, radio,… y una esperiencia prestosa amás d’otra manera de poder imaxinar y ver una canción. Anque, sabemos que hai canales que marxinen a los grupos que canten en llingua asturiana. Nos nun vamos facelo n’inglés ¿non?. Ye una cuestión de gustos y prioridaes.

-¿Qué opinen nel grupu de la polémica actual sobre los drechos d’autor, la SGAE, etc.?

-Los derechos d’autor ta bien que se respeten anque nun compartimos les formes, creemos que la SGAE tien que se plural y con tases y cuotes más democrátiques amás de ser un ente públicu y tresparente.

-En 2011 van celebrar diez años de La Col.lá Propinde, ¿qué actos tán previstos?

-En principiu, vamos a festexar cola xente que-y apeteza dir a venos el prósimu 22 de xineru nel Casinu de Xixón, un conciertu con dalguna qu’otra sorpresa y convidaos pa cantar con nos. Esi va ser el puntu d’arranque de la xira de los diez años de La Col.lá Propinde. Aprovecharemos pa presentar el vidioclip y facer un repasu de los diez años. Dempués… pues lo que vaya viniendo.

-¿Qué balance faen d’esta década de música, pagó la pena l’esfuerciu?

-Diez años de La Col.lá Propinde con trés discos, más de un centenar de conciertos, un par de vidioclips, milenta hestories, un premiu al meyor cantar n’asturianu…. quien lo diba a imaxinar…. Gracies a tola xente que nos sigue y ta al nuestru llau. L’esfuerciu siempre merez la pena. Hai temes que dalguna vez pensábemos que dexaríamos de tocar pa reemplazalos con otros nuevos, pero diez años dempués, cantares como la foguera, o de Carabanzo al Sah.ara, tienen más sentíu que nunca…

-¿Sienten que la música asturiana ta apoyada poles instituciones?

-Podría haber munchu más del qu’hai, pero bastante más… menos formigón y más cultura.

-¿Qué ven necesario pa meyorar la situación de la música asturiana?

-La promoción, muncha más de la qu’esiste y más circutios pa poder tocar en directu, munchos más…sobre too nestos tiempos. Tamién un mercáu más xustu y más afayadizu pal públicu en xeneral.

-¿Faen los medios de comunicación pública’l so llabor na promoción de la música?

-Nos, nun nos quexamos pero echamos de memos más promoción como dicíamos enantes… Tamos mui agradecíos a Radio Sele, que d’aquella y a día de güei simepre tuvieron plenu contactu coles músicques d’esta tierra.

-Son un grupu folk, pero tamién escriben lletres propies, ¿ónde se sienten más cómodos?

-Nos facemos lo que nos presta. Gústamos mezclar cantares tradicionales con coses nuestres. Mira una de les coses que fuimos aprendiendo n ye que na composición, gústanos partir d’Asturies y depués… lo que venga. Nestos diez años aprendimos a respetar la música tradicional y popular asturiana y a la xente/instituciones que trabayen pa que nun se pierda. Tolo que ye la recuperación de la tración oral pa nos son fontes mui importantes de las que nos presta beber, llueu, vien el restu: les coses que nos pasen día a díe, milenta melodíes y acordes… too col procuru que nos gusta poner y que no presta depués cantar nos conciertos. La música ye una ferramienta de tresformaicón y participación social.

-Amás de les clebraciones del décimu aniversariu, ¿qué más proyectos tienen en marcha?

-Pues, tamos trabayando yá en coses nueves pa prósimu discu. Pero con calma.

  Categories:
Loading Facebook Comments ...