Portada Entrevista de la selmana Berto García: “Escribo porque necesito dexar constancia de tolo que m’arrodia”

Berto García: “Escribo porque necesito dexar constancia de tolo que m’arrodia”

by asturnet

Berto García ñaz en Les Vegues (Corvera), en 1975. “Inercia” ye’l quintu poemariu que da a imprenta l’autor. Premiu Fernán-Coronas 2007 y Premiu Llorienzu Novo Mier 2009, tien amás bien d’obra espardío peles revistes lliteraries del país, como El Canciu’l Cuélebre, Lletres Asturianes, Lliteratura, Formientu… Autor de tornes na estaya de la lliteratura infantil, ye amás maestru d’Educación Infantil, amás d’espertu en Llingua Asturiana. Aprovechamos la salida a les llibreríes d’“Inercia”, pa falar con él de poesía y d’otres cuestiones na Entrevista de la selmana.

-Con “Inercia” llega al so quintu poemariu, ¿qué balance fai?

-Faigo un balance mui positivu. Llego, como bien dices, al quintu llibru, a un puntu na mio carrera lliteraria que nun imaxinaba cuando entamé a escribir los primeros poemes y a publicar dellos d’esos poemes nes distintes revistes: El canciu’l cuélebre, Entellunu, Lletres Asturianes. Depués llegó’l primer llibru con Trabe nel 2005, Ensin otra sida; dos años depués Treslallende con Carlos Suari: un llibru mui especial por munches razones; el Premiu Fernán Coronas nel 2007, Manual contra’l vacíu, y la so edición; nel 2009 el Premiu de l’Academia, el Llorienzu Novo Mier, con Cuando’l mundu debala, cola so edición nel 2011, que facía yá’l cuartu na llista de los mios llibros, un númberu importante d’obres. Y agora, Inercia, el quintu, un pasín más, non l´últimu, anque entá nun sé de cuántos nesti camín poéticu qu’entamé fai yá dellos años.

-¿Sigue escribiendo por “Inercia” o qué sentíu tien pa usté?

-Escribo porque necesito dexar constancia de tolo que m’arrodia y lo que produz en min. Porque necesito buscar respuestes, una fórmula pa desplicar y entender esta realidá que mos arrodia. Porque la poesía ye pa min un preséu de comunicación, un actu de lliberación, una terapia, una técnica anti-estréss, una forma de romper el silenciu o d’afuxir del ruxerrux que t’alloria, del llaberintu en qu’espiertes cada mañana. Cola poesía falo de les emociones y de les esmoliciones d’un home d’un tiempu y un llugar (Asturies nel sieglu XXI).

-¿Por qué poesía y non otros xéneros?

-Porque cola poesía siéntome mui cómodu, nesi xéneru topo la canal pa espresar tolo que quiero dicir, pa buscar respuestes, salides, opciones a les entrugues que me faigo dempués d’analizar la realidá que mos arrodia y les sos “consecuencies”. La poesía ye una forma natural de comunicación, y tamién de conocese a ún mesmu, al verbalizar y llevar a les ringleres los tos pensamientos, les tos idegues. Cola poesía tresformo una sensación, frase, idega, nuna imaxe, y esta en pallabres, en versos. Faigo de la poesía denuncia, altavoz de los que nun pueden glayar.

-En 2007 escribió a medies con Carlos Suari, “Treslallende”, ¿ye mui diferente’l procesu creativu a cuatro manes qu’a dos?

-Non, el procesu creativu ye’l mesmu: tar sollerte a tolo que t’arrodia y tresformalo en poesía. Anque, nel casu de Treslallende, danse dos circunstancies: la primera que ta escrita por dos autores, lo que mos facía tar de contino revisando los nuesos poemes, pa ver si yeren compatibles, si casaben, si diben na mesma direición; y la segunda ye que yera un llibru con un fondu, un tema mui marcáu, l’esiliu y la mocedá, poro los poemes teníen de falar d’ello, pero ensin llegar a cansar. Había que facer un llibru vindicativu pero, al empar, alendable.

-Ye habitual de los premios de poesía, ¿son una bona manera d’animar a la escritura?

-Sí, suelo presentame a los distintos concursos y premios de poesía que se convoquen. Anque, dende fai un tiempu, pola mor de la crisis convóquense menos cada añu. Pémeque nestos años preserntéme, y amás delles vegaes, a tolos que se convocaben, ganando un par d’ellos: el Fernán Coronas nel 2007 y el Novo Mier nel 2009. Nel mio casu nun veo los premios como una manera d’animar a la escritura, sinón que –y veo otres utilidaes a presentase a un concursu de poesía. Estes sedríen: una posibilidá de da-y salida, d’editar los tos poemarios; una oportunidá p’actualizar los tos proyectos, los tos llibros, porque cada vegada que te vas a presentar rellees lo escrito y topes cosines que pues cambiar pa meyorar la obra; y por últimu, los concursos, anque nun seya la so función, son una forma de crítica lliteraria. Miden, con salvedaes, la calidá, el valir lliterariu de toles obres y de los sos autores. Y esto, la crítica lliteraria, ye dalgo que la lliteratura n’a sturianu nun tien y que sedria mui interesante p’ameyorar la calidá de les sos obres.

-¿Qué destaca del panorama poéticu asturianu?

-Destaco que’l panorama (presente) y les posibilidaes (futuru) de dignificar la poesía n’asturianu son mui bones, porque dambes tán sofitaes nuna xera d’autores que lleven más de trenta años trabayando pa que facer lliteratura con esta llingua seya dalgo normal y tamién nun piñu de bonos llibros que son, pa nosotros, los escritores más mozos, una referencia, que nos fai emplegar l’asturianu ensin llendes nin complexos. Ente estos autores (que ficieron un llabor impagable) destaquen: Berta Piñán, Xuan Bello, Antón García, María Teresa González, ente más otros. Destaco tamién la variedá, la bayura de temes y de formes de presentar la so poesía. Y que, na gran parte de los casos, faen una poesía mui moderna, del sieglu XXI, al altor de la calidá de la poesía que se fai n’otres llingües. Tamién, en munchos de los casos, ye destacable la mocedá de los autores, lo que-y asegura un bon futuru a la poesía na llingua llariega.

-Ta ente los mayores de les nueves xeneraciones, ¿cómo ve la poesía que vien faciendo la xente más mozo?

-Como te dicía enantes veo una poesía moza de gran calidá, que sigue les distintes tendencies que pues topar en cualesquier lliteratura, son autores abiertos a toles influyencies modernes, pero tamién apegaos a la tierra, a la llingua. Garren lo meyor de les tendencies na poesía actual ensin escaecer la tradición, la cultura de casa. Quiciabes entá nun podemos falar d’autores, anque yá si hai llibros de xente que dientro d’unos años puen ser referentes, como son agora Berta Piñán o Xuan Bello. Ente ellos puen destacar: Ricardo Candás, Héctor Pérez Iglesias, Pablo Rodríguez Alonso o Carlos Suari, ente más otros.

-¿Cómo pue ayudar la lliteratura n’asturianu al futuru del idioma?

-Pue ayudar a caltenela viva nel tiempu, a amosar les posibilidaes que tien esta llingua como llingua de cultura, de creación. A dignificala, a facela visible, a averar la llingua a la sociedá al traviés d’un modelu llingüísticu de calidá, ellaboráu. Pue ayudar como amuesa d’esistencia del idioma, de la so vitalidá, de la so utilidá como una forma que ye, como cualesquier otru idioma, d’entender el mundu, y de tresmitilu, d’una forma de pensar, de sentir y de respetar la llibertá, les idegues y la cultura.

-¿En qué proyectos lliterarios trabaya?

-Anguaño toi trabayando en dellos proyectos, toos ellos relacionaos cola poesía. Entá nun m’atreví a dar el pasu a la narrativa, téngo-y munchu respetu y, amás de ser una gran desconocida pa min, esti xéneru necesita de tiempu pa desenrollalu y d’una hestoria bien encadarmada, con personaxes definíos, tiempos y llugares, etc. Poro, agora, namás tengo na tiesta poesía. Tengo un poemariu acabáu que ta buscando la so edición, y toi desenrollando un par de proyectos, ún d’ellos ye un llibru de h.aikus, un tipu de poesía perinteresante y con unos resultaos mui guapos na nuesa llingua.

Tamién te podria gustar