Portada Entrevista de la selmana Antón Caamaño: “Tamos preparando la primer ópera que va cantase n’asturianu”

Antón Caamaño: “Tamos preparando la primer ópera que va cantase n’asturianu”

by asturnet

Antón Caamaño, conocíu tamién como Toño Caamaño, ye un actor y director teatral bien conocíu nel país. Les sos interpretaciones na compañía “Nun tris”, los sos monólogos y munchos otros trabayos diéron-y bien de sonadía. Agora, xunto a Gonzali Producciones, llevó a cabu’l doblaxe de “Los viaxes de Gulliver”, el primer llargumetraxe de dibuxos dobláu al asturianu. Nel últimu día del añu 2010 falamos con él del estáu del doblaxe, el teatru y en xeneral, la interpretación, n’Asturies. Descrubrimos los sos proyectos futuros, como la primer ópera cantada n’asturianu.

-Cuéntenos, ¿cómo foi’l procesu de doblaxe de Los Viaxes de Gulliver?

-Yo yera una espinuca que tenía espetada va tiempu. Yá nel 1993, cuando entamábemos cola Unión d’Actores d’Asturies, plantegóse un desendolque de la industria del doblaxe al asturianu como yacimientu d’emplegu p’actores y actrices profesionales. Yo enxamás nun entendí qu’un actor o actriz tuviere menos drechos o menos oportunidaes de trabayu na so tierra qu’otru na suya, falando del estáu español. Y seguí ensin comprendelo y asina sigo hasta güei. La cosa ye que tuvo que ser dalguien de la iniciativa privao’l que diere’l primer pasu. Y ehí tamos. El procesu en sí gárranos a toos un pocu de nueves, nun hai precedentes d’un trabayu asina n’Asturies, colo qu’hubo cuasi qu’inventase un métodu de trabayu ente toos y toes; de toes formes, foi rápido, fízose bien, l’equipu téunicu y artísticu resultó ser percompetente, y resultó mui prestoso.

-¿Cuántes persones participaron y cómo se repartieron les voces, según qué criteriu?

-Nun lo sé bien, yá que les grabaciones ficiéronse unes xuntes y otres per separtao; ficiéronse toles voces ente siete persones, y dalgunes ficieron más d’un personaxe. El criteriu marcólu Illán Gonzali.

-¿Qué dificultaes atoparon?

-Pos sobretóo lo que dicía enantes, ye un trabayu al que nun tamos avezaos, y que tien una técnica y un métodu mui concretu. Pa facer un doblaxe, tien d’haber un estudiu grabación con unes carauterístiques concretes, que n’Asturies nun esiste. Y el métodu de trabayu “homologáu” va acordies con eses instalaciones. Nós tuvimos que facelo lo que meyor pudimos colo que teníemos, y pémeque, con too, fízose un bon llabor per parte de toos y toes.

-¿Ye la primer vegada que participa nun poryectu de doblaxe?

-Naturalmente, equí nunca nun hubo doblaxe. Sí que fici munches coses rellacionaes nesti campu: anuncies pa publicidá en radio, documentales, voces n’off pa cine…

-Va tiempu falóse de la posibilidá de que la TPA creara una escuela de doblaxe n’asturianu, ¿contaríase coles persones necesaries pa formar a nuevos dobladores?

-La TPA una de les coses que tien que facer ye dar trabayu a los actores y actrices asturianos en series y en doblaxe al asturianu. Ye facer industria contando colos trabayadores del gremiu, y facer industria d’equí y pa equí. Nun me paez que n’Asturies haya naide preparáu o preparada pa impartir cursinos de doblaxe. Dende la Union d’Actores d’Asturies, va tiempu, yá s’entamaren cursinos de doblaxe p’actores y actrices; nun había en toa Asturies un estudiu colos medios adecuaos, y la xente que vino yera de Madrid. Doblar una película o serie nun ye namás que lleer un papel; ente otres coses, rellacionaes colos tiempos y la sincronización, hai qu’interpretar. Otra cosa ye facer lo posible por falar un asturianu correctu, pa controlar eso sí qu’hai xente preparao, por supuestu, tamién lo hai na Televisión de Galicia nel casu del gallegu. Y nel doblaxe amás faen falta directores d’actores y técnicos especializaos (Alcordémosnos, por ciertu, de que Dirección d’escena ye una carrera universitario que s’impartía na ESAD y que depués de dellos años de furrulamientu ta acabante ser torgada pola Conseyería d’Educación del Principáu. Costaba munchu mantenela, y nun daba pa pagar el canon de la F1).

-¿Cuándo podremos mercar el dvd cola película doblada?

-Eso nun ta na mio mano, ye Illán, el Productor y tampoco sé esatamente qué planes tien. Pero debe tar pa ello…

-Y na televisión, ¿nun va poder vese?

-Si por nosotros fuere, mañana mesmo… Supongo qu’Illán tará faciendo les xestiones pertinentes.

-¿Tien en mente trabayar en más proyectos de doblaxe al asturianu?

-En tolos que pueda, soi actor profesional va munchos años y el doblaxe ye una estaya más del mio trabayu.

-Va tiempu Lluis Antón González faló n’Asturnews de lo interesante que-y paecía facer una serie n’asturianu, ¿por qué razón cree que nun se lleva alantre un proyectu d’estes característiques na TPA?

-Porque, como tolo que tá venceyao a la cultura del nuesu país, nun se considera; porque tristemente, los medios de comunicación, y ente ellos la TPA, son una fonte de poder, y los que tienen el poder execútenlu como-yos peta, y nun van aceptar propuestes contraries a la suya, anque seyan llóxiques y necesaries. Ye preferible pa ellos mantener la cuota de poder, despilfarrando perres y aculturizando un país que defender una cultura y una industria autóctona que va contra la so probe y rancia manera de ver el mundu. Ye asina de triste, sobretoo pa los que creemos nel nuesu país y queremos trabayar nél porque ye ésa la nuesa función social, y nun mos dexen.

-Con Nun tris tais llevando a los teatros “El criáu de los dos amos”, ¿qué tal ta funcionando?

-La obra ye perguapa, tien un bon trabayu d’interpretación y de dirección, y a la xente présta-y abondo; ye una divertida y bona lletura del teatru popular asturianu al traviés d’un clásicu de la comedia del arte como Goldoni. Desgraciadamente non tol mundu va poder velo, nun hai munches contrataciones, pola proverbial crisis, la etenra falta d’interés y la carencia de proyectu institucional pala industria teatral asturiana; pal añu qu’entra hai namás qu’una función vendida del Criáu.

-Pel branu pudi vevos en Cangas y vi como adaptaba la fala del so personaxe a la del llugar, ¿ye daqué importante p’averase al públicu?

-La obra ye de Comedia de’ll Arte; los cómicos que facíen esti tipu repertoriu, falaben según los acentos o dialectos diferentes del so país; nel casu d’Italia, podíen falar en venecianu, turinés, sicilianu… Equí facemos lo mesmo, sólo que colos dialectos del asturianu. A la xente présta-y identificase cola so fala, claro, pero tamién cola so cultura, los sos arquetipos. Tamos falando de los anicios y personaxes del teatru popular asturianu, anque’l testu seya d’un autor clásicu italianu.

-¿Qué momentu vive’l teatru n’asturianu?

– Tendría que dicir lóxicamente que tamos en crisis; pero nun ye verdá del tou. Mengüen los presupuestos, hai recortes, hai un escesu compañíes, trabáyase muncho menos, eso ye verdá. Pero lo que tamos pagando nun ye la crisis, ye tol tiempu que pasó ensin que naide se decatare de que’l teatru ye una industria, que tien productores, trabayadores, y xenera riqueza; y que ye una estaya que ye necesario planificar, y desendolcar. Hasta agora naide punxo les bases pa ello. El teatru paez ser esa actividá d’ociu que tienen los trabayadores de verdá al salir de la fábrica, o onde s’axunten les muyeres pa pasar la tarde; esa afición que depende amás del xeniu que tenga l’actor o l’actriz de turnu, y qu’en principiu si tienes un pocu gracia pue facer cualquiera; paez ser eso, y non el resultáu d’años de trabayu, de preparación llaboral, d’estudios universitarios, de llucha contra la incomprensión y el despreciu.

Per otru llau, los políticos o programadores de los que dependemos nunca nun te falen de teatru, fálente de perres. De teatru nin idea. Y falten plataformes como un Centru dramáticu asturianu, una industria del doblaxe, que yá falamos, campañes de teatru pa escueles, intercambios… Falten oxetivos. Coses básiques que n’otres comunidaes del estáu contribúin a qu’el teatru y la cultura furrule, xenere trabayu y tenga’l sen que tien que tener; equí naide se da por enteráu, y entós, por exemplu, nun arranque de “bon pensamientismu” ponen al serviciu de los intereses de J. L. Moreno l’únicu escenariu que tien el Principáu, y que debiere tar empobinao a otru tipu de fines al serviciu de los intereses de la sociedá asturiana y los trabayadores de la cultura del país. Eso, y ye un casu namás, ye un insultu gravísimu a los profesionales de la cultura asturianos. Que-yos digan a los gallegos que va dir Lina Morgan a dirixir el Centru Dramáticu Galegu. Pues ye too asina, fai munchos años que tenía de tar fecho y nun se fizo, nin va facese. Raro sedría que nun tuviéremos en crisis.

-¿En qué más proyectos trabaya anguaño, amás de los citaos?

-El primeru, sobrevivir (rises). Cuesta vivir d’esto, nun vos creer. Nun tris tuvo de pesllar Produciones Nun Tris, pola falta de trabayu. La moza que vendía tuvo de dexar la empresa, y mesmamente pa pagar el llocal sudamos tinta. Abondo triste, depués de diecinueve años, catorce años como profesionales y como una treintena d’espeutáculos estrenaos.

-Inma y yo acabemos esti añu pasáu la carrera de direción d’escena, y entós, dicidimos poner tola carne nel asaor. Ufiertamos nueve espeutáculos diferentes; dalgunu yá taba en cartera, como “El Criáu de dos amos”, “Runa”, El conde la Burra torna de les cruzaes” o la “Iphigenia”, tornada por Jovellanos. Agora sumamos “Un viaje al exterior”, infantil, dirixíu por Lara Herrero, que presentamos nel nuesu llocal güei mesmo; una ópera que Mozart compuso a los doce años, tamién pa infantil, “Bastián y Bastiana”; la primer vez que va cantase una ópera n’asturianu. Otru espeutáculu de teatru contemporáneu entituláu “Ahora que la aldea ya no existe” y una adautación teatral que fizo Inma de “La strada”, de Fellini. Eso cola compañía, cola que mantengo una rellación de trabayador. Per otru llau, prestaríame siguir colos doblaxes, siguir cara al añu qu’entra nel Coru la Ópera d’Uviéu, onde voi tar esti añu con “Tristán e Isolda” de Wagner, y meteme nel mundu de la investigación universitaria en cuántique a teatru a partir d’un Master que toi faciendo. Eso, ya impartir cursinos, dirixir otres coses pa la compañía y pa fuera de la compañía, animaciones, choyos, proyectos… Pos con tóo eso nun da pa malvivir.

Páxina web personal del actor y director Caamaño

Tamién te podria gustar