Aldolfo Camilo: “Con esti discu quiero amosar les posibilidaes espresives del asturianu y pasalo bien”

17 mayu 10:38 2013 Imprimir

Adolfo Camilo Díaz ye unu de los imprescindibles de la lliteratura asturiana contemporánea. Apocayá anunciaba que dexaba la escritura pa dedicase a otres formes d’espresión que vien esperimentando dende va décades, la música y el teatru. Acaba de sacar nuevu discu, anque entá nun va ver la lluz de forma completa hasta ochobre. Col tema “La güela” tuvo ente los finalistes del Premiu al Meyor Cantar n’asturianu, volviendo a la escena musical con fuercia. Versiones d’Elvis, Jethro Tull o los Beatles acompañen a otros temes propios. Aprovechamos la oportunidá pa tener una llarga charra con él sobre la so carrera, el so nuevu discu y otros proyectos, la situación del teatru y la música n’Asturies…

-Escritor, xestor cultural, home de teatru… la de músicu ye quiciabes la so facete menos conocida, ¿por qué un discu agora?

-Home, na entruga cásique va la rempuesta (rises) al ser esa faceta cuasimente desconocida… Pero yá hebo discos –underground, dacuando de puru piratéu en clave “dadaísta” (pañar cualesquier base desconocía al debalu y derrompela, criando nueva melodía, nueva lletra, nuevu son por exemplu)- enantes pero nun se conocieron (tampoco yo fici muncho por dalos a conocer) En rápidu resume, nel 1980 monté Guaxa, grupu de rock duru n’asturianu, nel 1983 empezó funcionar Güextia. Nel 1986 y 1987 gané’l Premiu de Canción d’Autor qu’entamaba’l Principáu. Nel 1986 gané en Xaén el Premio Nacional de Canción de Autor a los mejores textos, qu’entamaba’l Ministeriu de Cultura. Nel 1988 publiqué Inaux, de Güextia, el primer discu de rock n’asturianu fechu nel país.

Nos 90 escribí cantares pa munches bandes de folk (Xéliba); rock (AC SOUL); llírica (Emilio Menéndez…) y estrené un musical infantil “El país de las puertas” ente más otro; nos dosmil estrené otru musical producíu pol Principáu “Una mañana…”; siguí escribiendo pa más xente y publiqué un primer discu de versiones n´asturianu “Patrimoniu”, con pieces de Beatles, Elvis, Jethro Tull, Creedence… Nel 2012 edité Ra Mai, con cuatro temes propios y nueves versiones d’aquellos clásicos (del Jazz, del Rock…) que ficieron la banda sonora de la mio vida… Polo que la pruyidera pola música ta ehí, de siempres, hasta llevantar el piel.

-¿Cuántu tiempu lleva preparándolu, cómo foi’l procesu?

-Llargu. Tanto Patrimoniu como Ra Mai nacen de mano con voluntá didáctica, personal y cuasi intresferible: arrimar a la mio fía dellos estándares de la música universal (sobremanera del rock y del folk, del jazz) na llingua de casa… A partir d’ehí, y viendo que la cosa podía funcionar, yá lo empecé sacar d’esi ámbetu domésticu pa llevalo a otros ámbetos… El procesu, poro, y a pesar d’esa llimitada voluntá, foi llargu y mui intensu: desque acabare con Patrimoniu nel 2010 qu’empezare con esta nueva propuesta. Había que preparar les bases, munches d’elles grabales amodo (pa eso cunté con un crack como Rubén García, de la Fundación de Música Moderna d’Avilés, qu’axunta xeniu y xeitu), otres piratiales, sampliar… (rises). Por supuestu, preparar lliterariamente toles versiones. Les lletres traducen rigorosamente lo que cunten los orixinales y pa enriba, hai que da-yos el puntu lliterariu precisu pa que nun rinchen… ¡Pa nada nun quería aquellos dolores de versiones que ficieron a la contra los Beatles, por exemplu!… En conclusión: dos años de llabor, anque haya versiones (”Ardiente Amor/Burning Love” d´Elvis, “Caminos l.levaime a casa/Country roads, take me home” de John Denver o´l “Glayíu rebelde”/Rebel Yell” de Billy Idol, que yá facía con Güextia)

-¿Qué vamos atopar entós nel discu d’ACD?

-Como mínimo una sensación d’elegancia y sentimientu y preste… Preste por cantar, preste por pasalo bien, esencia de la mio poética. Y bien de caña (les versiones d’Elvis, Jethro Tull, Simple Mind o Rammsteim endurecen los orixinales) y tamién delles balaes y tiempos medios estilosos. De los temes propios hai dos cantares suavinos a los que-yos tengo especial estima: La güela (cantar finalista del Premiu al Meyor Cantar n’asturianu; homenaxe a mio güela paterna y, perende, a la llingua) y Ra Mai, que-y da títulu al trabayu y que ye un cantar d’amor y sexu pola mio collacia (rises). Tamién hai dos blues contundentes, unu a partir d’un escelente poema de Fernando Beltrán (“El Blues del Soiyo”) y otru n’homenaxe a los teatreros del país “El teatru resiste”.

-Ye verdá, ¿qué se ta faciendo mal na política teatral?

-De nueves na entruga va un cachu la rempuesta: la contradición nos términos, nesti casu… estendible a tolo cultural. ¿Hai política teatral n’Asturies pela parte del Principáu, que son los que fixen y llimiten el mercáu, nel sentíu de qu’esista una fueya de ruta precisa que defina d’ónde se vien, que defina cómo se ta y que defina pa ónde se quier dir? Non. ¿Pero hai esa mesma ruta pa lo cultural en xunto? Non. ¿Húbola? Hubo aproximaciones (menús culturales de los gobiernos de Pedro de Silva; Llibru Blancu de los Gobiernos d’Areces). ¿Llegaron a dalgo? ¿Traduciéronse n’acción? Sí y non. Nel primer casu pretendíase, al traviés de la formulación de la difusión cultural llevar les industries creatives a tolos conceyos. Fízose a medies, había voluntá pero enfallaben les estretexes y la cosa nun diba muncho más p’allá del meru activismu. Nel segundu casu tien más delitu la cosa: ye una fórmula (más vieya que la tos) de xustificar a toru pasáu con presuntu discursu les polítiques grandilocuentes del arecismu. El Llibru Blancu xustifica La Llaboral pero ye incapaz d’entender pa qué val y cómo dar a valir y, sobre manera, cómo rentabilizar en tolos órdenes, la música del país, les sos artes plástiques… O’l so teatru, yá que tamos.

Tenemos un sector teatral trufáu de talentos, profesionales o aficionaos. Xente como Jorge Moreno, Laura Iglesia, Andrés Presumido o Etelvino Vázquez son figures de referencia nel estáu… y malviven equí. Repito que los que fixen el mercáu son les alministraciones y envede definir con rigor –dao que son los que condicionen esi mercáu- les regles del xuegu de lo teatral n’Asturies (respetu y apoyu al teatru profesional como sector económicu/creativu de trescendencia; respetu y apoyu al teatru de base como viveru y cantera… pero destremando dambes llínies de produción, caún con circuitos específicos y con llínies d’ayuda destremaes) monten la bolera con una ordenación del sector –ye un dicir- confusa, cuando non maliciosamente torticera, que lleva a que los teatreros s’engarren ente ellos, propiciando una sangría que pue acabar col sector. El Teatru Profesional y el Teatru Aficionáu son escales distintes de la mesma pasión y nun se pue confundir al sector nin al públicu faciendo un totum revolutum onde paez que tienen los mesmos drechos, ensin tener les mesmes obligaciones, unos y otros… En fin: nel cantar –y nel vídiu que ficimos, puru hackerismu musical- participen actores profesionales como Berto Rodríguez o Laura Iglesia y actores aficionaos como Luis Barrera o María del Mar López. Ye un cantar reivindicativu qu’axunta esfuercios, pero que nun evita’l moyase. Doi la cara pol Teatru Profesional Asturianu porque ye la meyor manera de dar la cara pel Teatru Asturianu en xunto.

-¿Y por qué les versiones de clásicos de la música rock?

-Polo que falábemos: quería establecer el mio canon musical personal, aquello que me ficiere persona, dalgo mui ecléctico, amplio… y que diba dende Ella Fitzgerald a Elvis, pasando pelos Doors, Billy Idol, Jethro Tull… Amosar una vuelta más les capacidaes espresives de la llingua, ensin prexuicios nin complexos y, sobre manera, pasalo bien.

-¿Cómo fizo la escoyeta?

-Nun yera complicao. Nesos recopilatorios tán los cantares que más sentí na mio cabeza… Güeyu, falten munchos… Ya imaxino que dirán cayendo y saliendo. Nostante, la trentena de versiones que yá fici son temes pa min de cabecera.

-El discu va salir nun llápiz de memoria, ¿ye una forma de tar colos tiempos nuevos?

-Por supuestu. El llápiz resuelve a la vez munchos problemes: tien muncha más capacidá que’l dvd o’l cd, tien paecida calidá; pues volcar imáxenes, cantares y testos, ye más barato y tien muncha conectividá. PIRATA FAKE, qu’asina se va llamar, va ser una antolóxica personal en toa regla que va axuntar l’Inaux de Güextia, con dellos directos d’esta banda; va tener el dvd y el cd del musical Una mañana…, y trés discos d’ACD: Patrimoniu, Rai Mai y el qu’agora toi ultimando y que-y da títulu Capitán Fake, un trabayu tou él con cantares míos. Esta obra en xunto va publicala Radio Sele al traviés del so específicu sellu y parte la ganancia que se pueda sacar va ser pa esta emisora.

-¿Cuándo podremos velu en vivu sobre los escenarios?

-Imaxino que’l trabayu presentarase allá per ochobre -que toi d’atopada col mediu sieglu personal -y cabronamente intresferible, (rises)…- Con esa coincidencia dalgo prepararemos. Nun sé si en formatu rokeru al usu (y posiblemente con xente de Güextia) y/o en formatu acústicu, y ehí sí, tarán Rubén y Aris dos escelentes músicos, colos que yá tuvi pal Premiu al Meyor Cantar. La idea sedrá facer un ruteru per salines pequeñes, públiques y privaes. Yá falaremos d0ello. Demientres, aprovecharemos pa dir pidiendo permisos a los megautores versionaos, o a les megacorporaciones que los representen, pa poder facer usu de los cantares en YouTube o n’otros medios. Anque como bon llibertariu, siempre fui más de pidir perdón que de pidir permisu… (rises)

-Amás, pa promocionalu grabó dellos vídeos, ¿cómo foi la esperiencia?

-Mui guapa, mui prestosa sí. Como realizador o guionista tengo fechos unos cuantos vídeos (con Ac soul, con Gasofa…) pero esti prestóme especialmente. Ficimos “El teatru resiste” nel Teatru El Llar y n’Avilés. Ye un vídeu escelente realizáu por Berto Vecino y onde ta parte de lo meyor del teatru profesional y aficionáu del país, incluyendo los talleres de teatru pa neños y adultos que monté en Corvera. N’El teatru resiste apaecen más d’una trentena artistes (de Toño Caamaño a Xuan Coll, pasando per Isabel Friera, Diana Campo, Carlos Dávila, Cellero…) o periodistes especializaos na escena como Saúl Fernández o Rafael Balbuena. De mano tamos distribuyéndolu de manera restrinxida, pa los amigos que seyn repunantes por ver cómo cuadra, col aquel de facer el so volcaxe definitivu pal llápiz Pirata Fake pa ochobre.

-¿Cómo ve la escena musical en llingua asturiana?

-Demientres esista Dixebra, de lluxu. Demientres esistan Skama la Rede, Fala non Caduca, Misiva o Spanta, con vida. Demientres qu’esistan Toli, Anabel Santiago o Mapi Quintana… por nun me poner pesáu con otra montonera nomes, d’una dignidá sí acomparable en resultaos a cualesquier escena musical que se tenga por talo en cualesquier llingua. Y enfatizo esto: demientres munchos años los mercadotécnicos de la poesía del país aseveraron (más con voluntarismu que con razones oxetives) que teníemos una poesía equiparable a la de cualesquier otra llingua… Y yo dúldolo, claro. La poesía o la narrativa son desenrollos que necesiten del factor tiempu pa decantase amodo, pa sublimase, pa facese ensin afectaciones y ensin plaxos evidentes. Sicasí, la música del nuestru país, les sos músiques, tien tantu tiempu como les de cualesquier otru territoriu o ámbetu cultural. Por eso la homologación de lo qu’equí se fai ehí sí ye posible. Y falo y nun salgo del ámbetu los creadores… Otro ye l’usu que se faiga d’esa potencialidá, la so difusión o la so rentabilización. Nesi casu veo’l mesmu planu encefalograma que pue vese pal restu de manifestaciones culturales del nuestru país y de les que yá falemos con argumentos intercambiables. Culturalmente, y a la nuestra escala, podríemos ser perfectamente la Irlanda del Sur, si los que marquen y condicionen el mercáu (Principáu y Ayuntamientos) supieren qué facer colos nuesos músicos… y cola so música. ¡Qué tristura de país, joooder!

-Anque yá mos vin comentando abondo a lo llargo la entrevista, ¿en más qué proyectos trabaya agora?

-Pues en dalgo qu’axunta bona parte de lo falao. A fines del añu pasáu anuncié la mio retirada formal de la lliteratura n’asturianu: casqué. Nesa nuncia también avanzaba que diba siguir afondiando n’otres víes d’espresión pa min especialmente sentíes: el teatru y la música… Y neses tamos. Pa la RPA preparo’l primer programa que’l mediu públicu va destinar a la escena del país, El gran teatru del mundu, que tendrá entrevistes, analises de situación y, fundamentalmente, radioteatru con pieces de la lliteratura universal esclusivamente adaptaes a la radioescena: de Chejov a Clarín… Toi mui ilusionáu con ello. Y no musical, lo falao: rematando Pirata Fake y xiblando na bañera (rises).

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